شهری

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان اعلام کرد؛

۸۰ هزار واحد کسری مسکن در خراسان رضوی

کد خبر : 32813

رئیس انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی گفت: بالغ‌بر ۸۰ هزار واحد کسری مسکن در استان وجود دارد که تعداد ساخت و سازهایی که توسط انبوه‌سازان انجام می‌شود با این رقم کسری مسکن بسیار فاصله دارد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی انجمن انبوه سازان خراسان رضوی، محمود پژوم درخصوص کاهش قیمت مسکن در سطح ملی، اظهار کرد: در این خصوص مکاتبات فراوانی با مجلس، وزارت راه و شهرسازی و مسئولان استان و کشور صورت گرفته است که باید در راستای افزایش انگیزه انبوه‎‌سازان فعالیت‌های گسترده‌ای صورت گیرد که لازمه آن واگذاری زمین ارزان قیمت به انبوه سازان است.
پژوم با اشاره به اینکه هنوز در استان خراسان رضوی از سوی سازمان راه و شهرسازی اراضی ارزان قیمت در اختیار انبوه سازان قرار نداده‌اند، گفت: ضمن تشکر از شورای شهر و شهرداری مشهد، در حاشیه شهر اراضی را در متراژ های ۵۰۰، یک هزار و دو هزار واحدی در اختیار انبوه‌سازان برای ساخت مسکن قرار دادند.
رئیس انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز استان و ارقامی که سازمان راه و شهر سازی در سال گذشته اعلام می‌کرد بالغ‌بر ۸۰ هزار واحد کسری مسکن در استان وجود دارد که تعداد ساخت و سازهایی که توسط انبوه‌سازان انجام می‌شود با این رقم کسری مسکن بسیار فاصله دارد.
وی با اشاره به ارائه تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت مناسب به انبوه‌سازان و سازندگان صنعت ساختمان، تصریح کرد: این اقدامات باید در راستای ترغیب سازندگان صورت گیرد، در مقابل نیز برای خریداران مسکن باید تسهیلاتی با شرایط مناسب روز جامعه در نظر گرفته شود، زیرا مبالغ وامی که در گذشته به خانواده‌ها در قالب وام مسکن تعلق می‌گرفت پاسخ‌گوی نیاز شرایط امروز جامعه نیست.
پژوم ادامه داد: رقم تسهیلات اگر در گذشته ۱۵۰ میلیون تومان بوده است، امروزه این رقم باید مبلغی بالغ‌بر ۴۰۰ میلیون تومان و با بازپرداخت ۳۰ ساله باشد تا با توجه به تورم‌های موجود قدرت خرید مسکن نیز افزایش یابد.
رئیس انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی با اشاره به اینکه خدمات مهندسی از سوی سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها از جمله عوارض پروانه شهرداری باید با تخفیفات ویژه‌ای به انبوه‌سازان ارائه شود، گفت: انگیزه و توان انبوه‌سازان باید تقویت شود تا علاوه‌بر ساخت ساختمان‌های با کیفیت، قیمت تمام شده ساختمان‌ها نیز کاهش یابد.
وی در خصوص اقدامات سازمان‌های خدمات‌رسان در صنعت ساخت و ساز، گفت: این سازمان‌ها صرفا باید حق انشعاب آب، برق و گاز را دریافت کنند اما علاوه بر آن، امروزه شاهد هستیم که هزینه‌های تمام شده شبکه‌های ساخت و ساز را نیز سازندگان باید متقبل شوند.
پژوم با اشاره به نقش سازمان‌های دولتی درساماندهی و کاهش بازار پر تلاطم مسکن، افزود: سازمان‌های دولتی زمانی که هزینه‌های اولیه را افزایش می‌دهند، سازنده مجبور است این افزایش را در هزینه ساخت و قیمت تمام شده مسکن لحاظ کند، بنابراین از مسئولان استان خواهش‌مندم همکاری لازم را با انبوه‌سازان انجام دهند تا با انبوه‌سازی گامی موثر در کاهش قیمت‌های ساخت و ساز برداریم.
رئیس انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی گفت: تشکر ویژه‌ای از کمیسون‌های مرتبط با صنعت ساختمان در شورای شهر دارم که در جلسات مرتبط از انجمن انبوه سازان برای حضور دعوت می‌کنند اما انتظار خروجی موثرتری از گفتمان‌های انجام گرفته داریم.
وی خاطرنشان کرد: امروزه سن دختران مجرد در آستانه ازدواج بالای ۲۹ سال و سن پسران بالای ۳۰ سال است که شرایط تشکیل خانواده را ندارند، همچنین آمار قابل توجه ثبت طلاق و خانواده‌های سالمند در مشهد زیاد است لذا پیشنهاد شد در اکثر مناطق مشهد مجوز افزایش تراکم در مجتمع‌های مسکونی تصویب شود.
پژوم افزود: باید پس از بررسی‌های فرهنگی، فنی، اجتماعی و اقتصادی مجوز افزایش تراکم در مجتمع‌های مسکونی تصویب شود تا ۲۰ الی ۳۰ درصد، افزایش واحد‌های ۵۰، ۶۰ و ۷۰ متری در مجتمع‌ها داشته باشیم تا جوانانی که شرایط تشکیل خانواده را ندارند و به دنبال زندگی مستقل هستند در کنار خانواده و به دور از آسیب‌های فرهنگی سرپناهی داشته باشند.
پژوم ضمن تشکر از پیگیری شورای شهر مشهد در خصوص این پیشنهاد، گفت: مصوبه‌ای برای بخش کوچکی از نواحی در مشهد صادر شده که در خواست داریم این مصوبه به اکثر نواحی تخصیص یابد در صورتی که مناطق کم‌برخوردار نسبت به مناطق برخوردار کمتر با معضلات فرهنگی مواجه هستند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + 19 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن