اجتماعی

در مدرسه شوهران چه خبر است؟ / آموزش تقسیم پول با خانم ها!

کد خبر : 32745

مدرسه ای در سیرالئون به مردها یاد می دهد چگونه شوهر بهتری باشند!

صبح مشهد– خشونت خانگی یکی از تابوها و در عین حال یکی از وقایع بسیار رایج در سیرالئون است. سیرالئون کشوری در غرب آفریقاست. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن فری‌تاون است و جمعیت این کشور نزدیک به هشت میلیون نفر تخمین زده می شود. سال‌هاست که بحث درباره خشونت خانگی در سیرالئون جزو موضوعات ممنوعه به شمار می‌رود و همین مسئله مشکلات زیادی را برای زنان ایجاد کرده و پایداری نهاد خانواده را با خطرهایی روبه رو ساخته است. در این بین، یکی از مردان جوان اهل این کشور برای تغییر این وضعیت دست به ابتکاری قابل توجه و جالب زده است: «تأسیس مدرسه شوهران». اگر شما هم مثل من، برای‌تان این سوال پیش آمده که در این مدرسه چه خبر است، ادامه این مطلب را بخوانید.

آن چه درباره این مدرسه باید بدانید
بعد از تاسیس مدرسه شوهران در این کشور، تعداد کمی از مردها از آن استقبال کردند که طبیعی هم بود اما به مرور که نتایج حضور در این محیط آموزشی در زندگی شرکت‌کنندگان دیده شد، طرفداران ثبت‌نام در آن هم بیشتر و بیشتر شدند به حدی که هم اکنون ۴۲ مدرسه شوهران در سیرالئون مشغول فعالیت هستند که مردها در آن یاد می‌گیرند چگونه شوهر بهتری برای همسران خود باشند. واضح است که مواد درسی این‌بار کمی متفاوت با بقیه مدارس است. فقط مردهای در آستانه ازدواج یا متاهل اجازه ثبت نام در آن را دارند و مدرک این دوره هم، تضمین کننده احساس خوشبختی در زندگی‌مشترک خواهد بود. البته به این شرط که مردها به آن‌چه در این دوره یاد می‌گیرند، عمل کنند. دوره آموزشی «چگونه شوهر خوبی باشیم؟» یک سال و نیم طول می‌کشد. کلاس‌ها با توجه به این که مردها همه شاغل هستند و زمانی برای شرکت در چنین کلاس هایی ندارند، سه بار در ماه برگزار می‌شوند. آموزش‌ها هم ظاهرا تا این جا موفق بوده‌اند. «جوز پیدیا» موسس مدرسه شوهران امیدوار است که بتواند زنجیره خشونت خانگی که کشورهای آفریقایی را به مخاطره انداخته، بشکند و نهاد خانواده را در این کشورها، پایدارتر از گذشته کند.

به عواقب رفتارهایتان با خانم‌تان فکر کنید
در ادامه، نگاهی خواهیم داشت به درس‌هایی که در مدرسه شوهران در کشور سیرالئون ارائه می شود. «پیدیا» به عنوان موسس و تنها معلم مدرسه شوهران در قدم اول تلاش می‌کند تا در عرصه ازدواج که اشتباهات بزرگی از سمت دختر و پسر برای انتخاب اصولی همسر در آن صورت می‌گیرد، تغییرات اساسی ایجاد کند. وی کلاس هایی را برای مردان در مناطق مختلف شهری و روستایی در سیرالئون اداره و از مردها دعوت می‌کند تا نظرات خود را درباره رفتار با زنان به اشتراک بگذارند. سپس به آن‌ها کمک می کند تا درک بهتری از عواقب طرز فکر و اعمال‌شان با خانم‌هایشان داشته باشند. او معتقد است که اگر مردها به همین یک مسئله فکر کنند، بسیاری از رفتارهایشان در زندگی مشترک، تغییر خواهد کرد.

زندگی باید مبتنی بر احترام باشد
بسیاری از مردانی که در این مدرسه ثبت‌نام می‌کنند و برخی از آن‌ها سن بازنشستگی شان هم گذشته است، اولین بار است که در شرایط رسمی در کلاس درس حضور پیدا می‌کنند. آن‌ها ماهی سه بار به مدت یک سال و نیم دست از کار می‌کشند و داوطلبانه در این جلسات آموزشی شرکت می‌کنند. آن‌ها در این کلاس‌ها یاد می‌گیرند و تشویق می‌شوند که با همسرانشان رابطه‌ای متفاوت و مبتنی بر احترام متقابل برقرار کنند. همچنین هنگامی‌که یک خانواده به نقطه بحران می‌رسد، برای آقای «پیدیا» امری عادی است تا اولین کسی باشد که از او کمک می‌خواهند. او در این باره می‌گوید: «مردم به من اعتماد دارند زیرا خانواده من همیشه در این محله زندگی می‌کردند به همین دلیل آن‌ها به جای پلیس به من زنگ می‌زنند تا مشکلات شان را با حوصله و راهنمایی حل کنم».

آموزش تقسیم پول با خانم‌ها
«بویما» یکی از مردانی است که تجربه خود را از حضور در مدرسه شوهران با رسانه‌ها در میان گذاشته است. او قبل از شروع کلاس‌ها از حقوق زنان چیزی نمی‌دانسته اما تمایل به یادگیری داشته است چون احساس خوشبختی در زندگی‌مشترک برایش مهم بوده است. بویما گفته که تا قبل از حضور در مدرسه شوهران، عقیده داشتم که من نمی‌توانم پولم را با همسرم سهیم باشم. وقتی این کار را انجام بدهم، او دیگر تحت کنترل من نخواهد بود. البته در این دوره به ما گفتند که باید با زنان چگونه رفتار کنیم که بعد به توانمندسازی آن‌ها بینجامد. آن‌ها به ما گفتند که اگر به زنان محبت کنید، حواس‌تان به روان آن‌ها باشد و… امکان ندارد که آن‌ها به دیده تحقیر به شما بنگرند. «بویما» پس از پایان حضور در این دوره، نظر قبلی خود را تغییر می‌دهد و می‌گوید: «مدرسه شوهران به ما آموخت که پول را با همسرانمان قسمت کنیم تا آن‌ها به خودشان و نیازهایشان برسند و قطعا این کار تاثیر مثبتی بر زندگی مشترک مان خواهد داشت. همچنین با کمک خانم‌ها می توانیم پول بیشتری پس‌انداز کنیم تا بتوانیم در شرایط سخت به آن تکیه کنیم.»

کلاس‌های این دوره رایگان است
مانند بسیاری از پروژه‌های مردم نهاد در آفریقا، ماه‌ها سپری می‌شود بدون این‌که «پیدیا» پولی برای آموزش در این مدارس دریافت کند. با وجود این، او با آگاهی از این‌که بسیاری از خانواده‌های این کشور نیازمند حمایت او هستند برای ادامه دادن به کار خود مصمم است. پیدیا می‌گوید: وقتی جوان بودم، یک مورد تجاوز جنسی در دهکده من اتفاق افتاد. آن اتفاق را به وضوح به یاد می‌آورم. زن، روستا را با سرافکندگی ترک کرد درحالی که آن مرد فقط جریمه شد. هیچ نهادی پذیرای آن زن نبود. من می‌خواهم این وضعیت را تغییر دهم. من کار خود را برای پول انجام نمی‌دهم. من عاشق این کار هستم زیرا می‌دانم که کار من زندگی دیگران را نجات می‌دهد. در این جا شوهرها به خشونت علیه زنان عادت کرده‌اند و من با تشکیل کلاس های رایگان به دنبال حل مشکل هستم. البته زن‌و‌شوهرهایی هم هستند که پس از پایان دوره که نتایج آن را به صورت عینی در زندگی مشترکشان می‌بینند، پولی به عنوان حق‌الزحمه به من می‌دهند.

مترجم : پروانه موفقی منبع: Aljazeera.com

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن