استانی

روزی ۲ کشته و ۶۳ مجروح در تصادفات جاده ای استان

کد خبر : 32456

با وجود کاهش ۵۰ درصدی ورود مسافر به دلیل کرونا جاده های استان همچنان شاهد تصادفات مرگبار است.

صبح مشهد– در چهارماه نخست امسال ۷۸۳۲ نفر در تصادفات جاده‌ای استان مصدوم شده و ۲۸۵ نفر فوت‌ کرده‌اند یعنی به طور متوسط در هر شبانه روز حداقل دو نفر در جاده‌های استان براثر تصادف جان خود را ازدست‌داده و ۶۳ نفر مجروح شده اند، درحالی‌که در این مدت میزان ورود مسافر به استان کاهش ۵۰ درصدی داشته است.به گزارش خراسان رضوی، بر اساس آمار پزشکی قانونی استان، در ۱۲ ماه سال گذشته ۲۸ هزار و ۲۷۵ نفر در تصادفات جاده‌ای استان مصدوم شده‌اند و درمجموع ۱۱۲۷ نفر نیز در این تصادفات جان خود را ازدست‌داده‌اند. از این تعداد۱۰۴۸۲ مصدوم و ۳۷۸ کشته مربوط به چهار ماه نخست سال گذشته بوده‌اند( به طور متوسط در هر شبانه روز ۳ نفر در تصادفات جاده ای استان کشته شده اند) اگرچه بنا بر اذعان رئیس پلیس‌راه استان، تعداد تصادفات در جغرافیای جاده‌های خراسان رضوی، به دلیل کاهش مسافرت‌ها بعد از شیوع ویروس کرونا و ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی کاهش داشته است اما تصادفات جمعی که تعداد فوتی آن‌ها بالا بوده ، آمار کلی فوتی‌های تصادفات جاده‌ای استان را تحت تأثیر قرار داده است.

سال ۹۸ ؛ هر ۷٫۵ ساعت یک کشته در جاده‌های استان
خراسان رضوی ۲۰ هزار و ۵۷۵ کیلومتر راه دارد که ۶ هزار و ۴۲۲ کیلومتر آن بین‌شهری و ۱۴ هزار و ۱۵۲ کیلومتر راه روستایی است. بر اساس اظهارات مدیرکل پزشکی قانونی استان، در سال ۹۸ تعداد ۱۱۲۷ نفر از مردم این دیار به دلیل تصادفات و حوادث ترافیکی در جاده‌های استان جان باختند یعنی به‌طور متوسط هر ۵/۷ ساعت یک نفر در جاده‌های استان جان باخته و روزانه حداقل سه خانواده در استان در غم از دست دادن عزیزشان در تصادفات رخت عزا بر تن کرده‌اند.
۲۸۲۷۵ نفر هم در ۱۲ ماه سال گذشته براثر تصادفات رخ‌داده در استان مصدوم شده‌اند یعنی در هر ۲۰ دقیقه‌ای که سال گذشته به ساعت خود نگاه می‌کردید حداقل یک نفر در جاده‌های استان براثر تصادف مصدوم شده و این عدد تا پایان یک روزبه بیش از ۷۷ نفر رسیده است و حداقل سه نفر براثر تصادف جان خود را در سال گذشته ازدست‌داده‌اند.
سرهنگ احسان‌بخش اما اصلی‌ترین عوامل تصادفات منجر به فوت جاده‌های استان دو عامل خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان و تخطی از سرعت مطمئنه است. وی همچنین بیشترین تصادفات جاده‌ای استان را مربوط به خودروهای سواری می‌داند.
خودرو
جزئیاتی از حادثه تریلی مرگ سبزوار
رئیس پلیس‌راه استان نیز درباره تأثیر خودروها در وقوع تصادفات جاده‌ای استان به خراسان رضوی می‌گوید: نقص فنی در خودروها طبیعی است اما متأسفانه در خصوص یک گروه از خودروها این نقص مستمر است مانند حادثه‌ای که دو هفته پیش در جاده سبزوار رخ داد.

افشاگری علیه تریلی‌های چینی
سرهنگ هادی امیدوار می‌افزاید : نقص فنی ترمزها در خودروی تریلی( دانگ فنگ) عامل حادثه سبزوار که منجر به مرگ ۱۳ تن شد، یک مشکل «مستمر» بود. خودروهای چینی قبلاً هم در کشور حادثه سازی کرده‌اند، البته فراخوانی انجام‌شد و بخشی از خودروها به نمایندگی‌ها برده شدند و برخی اصلاحات انجام شد اما نقص فنی ترمز این خودرو همچنان وجود دارد. از سوی دیگر در خودروهای سنگین جدید دو نوع ترمز تعبیه‌شده است ؛یکی ترمز اصلی و دیگری ترمز ثانویه که گیربکس را قفل می‌کند اما در این خودرو این امکان وجود ندارد به‌هرحال خودرویی که با ۴۰ تن وزن در جاده‌ها تردد می‌کند باید سیستم ایمنی ترمز بسیار مجهزی داشته باشد.
وی گریزی به حادثه سبزوار می‌زند و ادامه می‌دهد: خودروی دانگ فنگ که از خانواده خودروهای چینی است، زمان وقوع حادثه هنگامی‌که از گردنه عبور می‌کند ترمزهای متعددی می‌زند که پمپ هوای این خودرو خالی‌ می شود درنتیجه باد پشت ترمزها وجود نداشته و هنگامی که در سرازیری قرار می‌گیرد بدون ترمز بعد طی مسافتی به یک تریلی دیگر برخورد می‌کند و بلافاصله به سمت مخالف جاده منحرف می شود و با دیگر خودروها برخورد می‌کند که منجر به مرگ تعداد زیادی می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن