شهری

ماجرای اخراج مدیران متخلف مدارس در مشهد چه بود؟

کد خبر : 31995

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به مدیران متخلفی که به علت دریافت شهریه مازاد اخراج شدند، گفت: این دسته از مدیران افرادی بودند که قبلا تذکرات شفاهی و کتبی به آنها داده شده بود اما به علت توجه نکردن به این تذکرات مجبور به اخراج آنها شدیم.
ماجرای اخراج مدیران متخلف مدارس چه بود؟

به گزارش صبح مشهد به نقل از فارس، در توضیح دریافت شهریه مدارس بیان کرد: یک سری مدارس خاص وجود دارند که قوانین خاصی هم برای آنها مترتب است مانند دریافت وجه جهت تشکیل کلاس‌های فوق برنامه در مدارس استعدادهای درخشان و شاهد، نمونه دولتی و مدارس غیردولتی که شهریه‌ای را به عنوان شهریه ثابت دریافت می‌کنند.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، ادامه داد: در مدارس دولتی عادی شهریه‌ای تحت عنوان مشارکت در امور مدارس از طرف اولیا دانش‌آموزان پرداخت می‌شود که از محل دریافت این وجوه جهت ارتقای فضای مدرسه، تشکیل کلاس‌های فوق برنامه و برگزاری سایر برنامه‌ها و مراسم مدرسه استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه بازرسی و نظارت با بیان اینکه این شهریه تحت عنوان مشارکت اولیا در انجام امور مدرسه اجباری نیست، اضافه کرد: در شرایط شیوع کرونا این سوال مطرح است که آیا کلاس‌های درس در مدارس تشکیل می‌شود یا خیر و کلاس‌های فوق برنامه به چه شکل برگزار خواهد شد، این سوالات ابهاماتی بود که از سوی خانواده‌ها در هنگام ثبت نام از اولیا مدارس پرسیده می‌شد.

خیاط افشار با بیان اینکه بخش اعظم مدیران مدارس در خصوص توجیه اولیای دانش‌آموزان اقدامات مثبتی داشته‌اند، اظهار کرد: مدارسی وجود دارند که اخذ وجه از اولیا نیز داشتند اما ما هیچ‌گونه شکایتی از آنها را دریافت نکردیم، زیرا مدیر مدرسه نحوی خرج شهریه دریافتی و فعالیت‌هایی که قرار است با این درآمد در مدرسه انجام شود را به استحضار اولیا می‌رساند.

خیاط افشار اظهار کرد: برخی از مدارس برای اجرای هر چه مطلوب‌تر روند آموزش از طریق فضای مجازی اقدام به ساخت استودیو کردند، آموزش در بستر مجازی به یک سری ضرورت‌ها نیاز دارد که باید تامین و مدارس به این ابزار تجهیز شوند و اینها هزینه در بردارد.

وی همچنین اذعان کرد: متاسفانه برخی از مدارس در توجیه اولیا برای دریافت شهریه ضعیف عمل کردند و ما در طی دو هزار و ۷۰۰ بازدیدی که از مدارس داشتیم تعداد زیادی تذکر شفاهی و کتبی خدمت مدیران ابلاغ کردیم تا آنها در صدد اصلاح شیوه کار خود برآیند.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به مدیران متخلفی که به علت دریافت شهریه مازاد اخراج شدند، گفت: این دسته از مدیران افرادی بودند که قبلا تذکرات شفاهی و کتبی به آنها داده شده بود اما به علت توجه نکردن به این تذکرات مجبور به اخراج آنها شدیم.

وی با بیان اینکه در سطح خراسان رضوی حدود ۹ هزار مدرسه و یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز وجود دارد، بیان کرد: وقتی گفته می‌شود تعداد شکایات زیاد است نباید فراموش کنیم که ما در آموزش و پرورش با جمعیت گسترده‌ای از دانش‌آموزان روبه‌رو هستیم، هنگامی که این تعداد شکایات را با جمعیت دانش‌آموزی مقایسه کنیم ملاحظه خواهیم کرد، عدد شکایات زیاد نیست.

افشار تاکید کرد: تمام وجوهی که از خانواده‌ها اخذ شده از طریق دستگاه کارت‌خوان و یا واریز به حساب مدرسه است تا باعث اطمینان خاطر اولیا در خصوص منابع مصرف شهریه اخذ شده باشد.

وی عنوان کرد: شیوه رای‌گیری و برپایی جلسات انجمن اولیا در مدارس امسال یقینا متفاوت خواهد بود و برگزاری حضوری جلسات انجمن اولیا را در مدارس نخواهیم داشت.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی مسئوول انجمن اولیا از این قرار است که با همکاری مدرسه و جلب نظر اولیا نسبت به هزینه کرد مبالغ دریافتی اقدام کند، بیان کرد: در واقع هزینه‌هایی که مدیر مدرسه انجام می‌دهد باید توسط مسئوول انجمن مورد تایید قرار بگیرد.

افشار ادامه داد: اگر این روند به درستی طی شود شهریه دریافتی از اولیا برای مسائل اصلی مدرسه و انجام امور آموزشی مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه مدارس روستایی در حوزه تخلفات مشکلی نداشتند، اظهار کرد: بازدید‌های ما در طول تابستان در حوزه مدارس شهری بود و سعی کردیم بازدید‌های متفاوتی از نحوه عملکرد این دسته از مدارس داشته باشیم و در طول سال تحصیلی نیز بازدید‌های خود را با محوریت کیفیت آموزش از مدارس انجام خواهیم داد.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه بخش بسیاری از اعتبارات آموزش‌و‌پرورش صرف پرداخت، حقوق نیروهای پرسنلی آن می‌شود، بیان کرد: بخش دیگر این اعتبارات به عنوان سرانه به حساب مدارس پرداخت می‌شود اما با توجه به تورم بالایی که در جامعه وجود دارد این اعتبار پاسخ‌گوی مخارج بالای مدراس نیست و مدیران مدارس برای اجرای امورات مدرسه و برگزاری مطلوب امر آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان مجبور هستند، دست یاری خانواده‌ها و اولیا را داشته باشند.

افشار خاطرنشان کرد: واحد ارزیابی و شکایات آموزش‌و‌پرورش پیگیر شکایات خانواده‌ها هست و خانواده‌ها می‌توانند شکایات خود را از طریق سامانه “shekayat.medu.ir ” و با شماره مستقیم واحد ارزیابی اداره آموزش و پرورش ” ۳۲۲۲۲۱۰۳ ” تماس برقرار کنند، تا ما در کمترین زمان نسبت به پیگیری شکایات آنها اقدام کنیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن