شهری

۱۰ هزار میلیارد ریال از بدهی بیمه سلامت در حال پرداخت است

کد خبر : 22335

۱۰ هزار میلیارد ریال از بدهی بیمه سلامت به موسسات طرف قرارداد در کشور در حال پرداخت است.

به گزارش صبح مشهد، رئیس سازمان بیمه سلامت گفت: با پرداخت این مبلغ مطالبات سه ماه نخست امسال داروخانه های کشور، ۱۰۰ درصد مطالبات فروردین ماه و ۷۰ درصد مطالبات اردیبهشت ماه امسال مراکز درمانی بخش دولتی و دانشگاهی تسویه می شود.

طاهر موهبتی روز چهارشنبه طی گفت و گو با خبرنگاران در مشهد افزود: دو و نیم ماه از بدهی پارسال به داروخانه ها و سه و نیم ماه از بدهی پارسال به بیمارستان ها و دانشگاههای علوم پزشکی کشور هنوز پرداخت نشده است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر ۴۴ هزار موسسه نظیر داروخانه ها، بیمارستان ها، مراکز پلی کلینیک، آزمایشگاه ها، مراکز تشخیصی و پزشکان و دندانپزشکان طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت در کشور هستند.
وی با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت هم اکنون ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را زیر پوشش دارد گفت: ۸۵ درصد این جمعیت به صورت رایگان بیمه شده اند.
موهبتی افزود: بیمه شدگان سلامت در کشور در قالب پنج صندوق شامل کارکنان دولت، بیمه رایگان سلامت، بیمه ایرانیان، بیمه روستائیان و سایر اقشار خدمات رسانی می شوند.
وی اظهار داشت: در قالب تفاهمنامه منعقد شده با نهادهای ذیربط در سال جاری ۴۵۰ هزار نفر از افراد زیر پوشش کمیته امداد و ۲۰ هزار نفر مجهول الهویه زیر پوشش بهزیستی خدمات بیمه سلامت را دریافت کرده اند.
وی گفت: در سال گذشته ۱۹۵ میلیون بار مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان ها با پوشش بیمه سلامت ثبت شده است.

۳۰ درصد نسخ پزشکی بیمه سلامت الکترونیکی است
رئیس سازمان بیمه سلامت کشور افزود: بطور میانگین ۳۰ درصد از نسخه های پزشکی بیمه سلامت در کشور بویژه در شهرها به صورت الکترونیکی ارائه می شود.
موهبتی اظهار داشت: هم اکنون نسخه نویسی الکترونیکی در ۲۲۵ بیمارستان و در ۱۲۷ شهرستان کشور در حال اجراست که تا پایان امسال ۶۰۵ بیمارستان را فرا خواهد گرفت.
وی گفت: تاکنون ۶۷۰ هزار نسخه بیمه سلامت به صورت الکترونیکی پیچیده شده است.
وی افزود: با پیاده سازی کامل طرح نسخ الکترونیکی بیمه سلامت، مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد خارج از سیستم الکترونیکی پرداخت نخواهد شد و با هدف فرهنگ سازی و تشویق پزشکانی که در طرح نسخه نویسی الکترونیکی شرکت کرده اند، مطالبات آنان بدون تاخیر پرداخت می شود.
موهبتی با اشاره به تعیین سقف خدمات و مدیریت منابع اظهار داشت: مدیریت منابع به معنی کاهش خدمت و هزینه های مربوط نیست بلکه در این راستا به دنبال منطقی کردن رفتار مراجعان هستیم.
وی گفت: نباید جای محرومان در سفره ای که به نام آنان پهن شده است خالی باشد.
وی با اشاره به نبود مدیریت منابع در مراکز درمانی کشور افزود: بررسی سه هزار بیمار بستری در یکی از بیمارستان های کشور نشان داده است که ۲۹ درصد آنان نیاز به بستری شدن نداشته اند و از سوی دیگر ۳۱ درصد آنان باید یک روزه مرخص می شده اند که مدت ماندگاری آنها در بیمارستان سه روز بوده است.

موهبتی اظهار داشت: به دنبال پیاده سازی راهنمای بالینی برای ارائه خدمات بیمه سلامت هستیم، به طور مثال تجویز ام.آر.آی یا کلونوسکپی برای بیمار هر ۱۸۰ روز یکبار امکان پذیر است و کمتر از این مدت بیمه سلامت آن را زیر پوشش قرار نمی دهد.

رئیس سازمان بیمه سلامت برای شرکت در همایش ۲ روزه روسای دانشگاه های علوم پزشکی، مدیران و معاونان حوزه سلامت کشور به مشهد سفر کرده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن