شهری

شرایط دریافت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن برای زوج‌ها چیست؟

کد خبر : 31665

شرایط دریافت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن برای زوج‌ها چیست؟شرایط دریافت وام مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی در شعب بانک مسکن خراسان رضوی به‌صورت فوری از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن پرداخت می‌شود.

صبح مشهد– طبق اعلام شرایط این وام از سوی مدیریت شعب بانک مسکن خراسان رضوی، این وام شامل ۱۶۰ میلیون تومان وام خرید است که دوازده‌ساله قسط‌بندی می‌شود و ۴۰ میلیون هم وام جعاله تعمیرات مسکن است که پنج‌ساله قسط‌بندی می‌شود. این وام درصورتی است، که زوج‌ها به خرید مسکن اقدام کنند و ۲ نفر وام بگیرند.

نرخ سود این وام هم ۱۶۰ میلیون تومان و هم ۴۰ میلیون تومان، ۱۷/۵ درصد است که هم به‌صورت اقساط پیکانی و هم ثابت می‌توان قسط‌بندی کرد.

اقساط ثابت ۱۶۰ میلیون تومان دوازده‌ساله و حدود ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان است و پرداخت اقساط وام ۴۰ میلیون تومانی پنج‌ساله نیز یک میلیون تومان است.

خانه‌ای که خریداری می‌شود باید با پروانه اولیه ۲۵ سال ساخت و بدون خلافی باشد تا وام به آن تعلق بگیرد.

اگر انفرادی برای دریافت وام اقدام شود، وام ۸۰ میلیون تومانی به فرد تعلق می‌گیرد، ۴۰ میلیون تومان هم وام جعاله که در مجموع ۱۲۰ میلیون تومان است. همچنی برای این وام‌ها به اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن نیاز است.

اوراق حقدم تقدم تسهیلات مسکن چیست؟
معمولا برای گرفتن وام از بانک مسکن باید از قبل سپرده‌ای در این بانک داشته باشید. با بازکردن حساب صندوق پس‌انداز یکم و نگهداری موجودی در آن، یک سال بعد می‌توانید از بانک تسهیلات خرید منزل مسکونی بگیرید. اما اگر شما برای خرید ملک عجله داشته باشید، چه کار باید بکنید؟ یا اگر شما برای گرفتن وام از قبل سپرده‌ای در بانک نداشته باشید، چه راه حلی هست؟

اگر برای گرفتن وام، از قبل سپرده‌ای ندارید، بانک به شما می‌گوید که باید امتیاز وام فرد دیگری را بگیرید. یعنی کسی که از قبل در بانک سپرده‌گذاری کرده و صاحب امتیاز وام شده است، می‌تواند این وام را به شما انتقال دهد. به‌طبع فرد انتقال‌دهنده برای پولی که از قبل در حساب گذاشته است و از هزینه فرصت آن این امتیاز وام را به شما می‌فروشد تا شما بدون نیاز به سپرده‌گذاری و به‌سرعت وام دریافت کنید. این کار از طریق اوراق انجام می‌شود.

ساختار اوراق تسهیلات مسکن چیست؟
این اوراق را بانک مسکن منتشر می‌کند. این بانک «حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز» را ایجاد می‌کند، به‌طوری که سپرده‌گذاران این حساب علاوه بر دریافت سود سپرده کوتاه‌مدت عادی، از اوراق تسهیلات مسکن نیز بهره مند می‌شوند.

اوراق گواهی حق تقدم مسکن پیش‌تر در شعب بانک مسکن و در یک بازار غیرمنسجم معامله می‌شد که پس از پذیرش این اوراق در فرابورس، در عمل معامله این اوراق شکلی رسمی و ضابطه‌مند به خود گرفت.

اوراق گواهی حق تقدم مسکن یکی از انگیزه‌هایی است که بانک مسکن به سپرده‌گذاران خود برای افزایش جذابیت سپرده‌گذاری در این بانک اعطا می‌کند، به این صورت که نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت در بانک‌های عادی تجاری سالانه معادل ۷ درصد است، در حالی که سپرده‌گذاران در حساب سپرده کوتاه مدت بانک مسکن در ازای سپرده‌گذاری خود ۲ درصد سود بیشتر و معادل ۹ درصد در سال کسب می‌کنند.

این در حالی است که بانک مسکن در صورت سپرده‌گذاری دست کم به‌مدت ۳ ماه و به‌شرط آنکه میانگین سپرده سرمایه‌گذار حداقل معادل ۲۷ میلیون تومان باشد، پس از ۳ ماه برای هر ۲۷ میلیون تومان، ۳ برگه امتیاز تسهیلات مسکن و از ماه‌های پس از آن، هر ماه یک برگه امتیاز به سپرده‌گذار اعطا می‌کند.

وضعیتی که باعث می‌شود سپرده‌گذار در پایان یک سال، علاوه بر سود ۹ درصدی، ۱۲ برگه امتیاز تسهیلات مسکن در اختیار داشته باشد. اما کارکرد این برگه‌های امتیاز تسهیلات مسکن علاوه بر دارابودن ارزش‌زایی و قابلیت معامله و واگذاری به غیر، این است که هر شخص با خرید یک برگه از این اوراق می‌تواند تسهیلات خرید از بانک مسکن دریافت کند.

هم اکنون این اوراق از قابلیت نقدشوندگی و شفافیت بالاتری به‌لحاظ معاملاتی نسبت به دوره‌های گذشته برخوردار هستند. تنها تفاوت اوراق پذیرفته شده در فرابورس با اوراق پیشین قابل معامله در شعب، این است که هر یک از اوراق فعلی، امکان اخذ ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات را برای خرید فراهم می‌کند که به همین دلیل قیمت این اوراق در فرابورس، نصف قیمت معامله اوراق در شعب است. به بیان دیگر خرید این اوراق می‌تواند نهایت تا ۴۰ برگه برای خرید یک واحد مسکونی اختصاص دهد.

مشخصات اوراق تسهیلات مسکن
این اوراق قابلیت معامله در فرابورس را دارند. هر برگه از این اوراق نماینده ۵ میلیون ریال تسهیلات خواهد بود. این اوراق پانزدهم هر ماه از سوی بانک مسکن به دارندگان «حساب سپرده ممتاز» اختصاص داده می‌شود و بعد از مراحل قانونی و سپرده‌شدن نزد مرکز سپرده‌گذاری، نماد معاملاتی آن در اول ماه بعد در فرابورس بازگشایی می‌شود و امکان معامله پیدا می‌کند. سقف‌های تسهیلاتی احداث، خرید و تعمیر واحد مسکونی از محل اوراق تسهیلات مسکن به‌ترتیب ٣۵٠ میلیون ریال، ٣۵٠ میلیون ریال و ١٠٠ میلیون ریال و در چهارچوب ضوابط بانک مسکن است.

نماد معاملاتی این اوراق شامل نام ماه و ۲ رقم آخر سال صدور می‌باشد. به‌عنوان مثال نماد «امتیاز تسهیلات مسکن مهر ٩٠» مربوط به اوراقی است که در مهرماه ٩٠ منتشر شده است. مدت اعتبار اوراق صادرشده از تاریخ صدور به‌مدت ۲ سال است که این مدت با نظر بانک مسکن و در شرایط خاص نهایت تا ۲ دوره شش‌ماهه تمدیدشدنی است؛ بنابراین اوراقی که از زمان اعتبار آن‌ها زمان کمتری باقی مانده است، دارای قیمت متفاوتی هستند، بنابراین نماد معاملاتی جداگانه‌ای برای هر ماه به این اوراق اختصاص می‌یابد.

نحوه خرید اوراق گواهی حق تقدم مسکن
برای اینکه اوراق تهیه کنید، ۲ راه کلی دارید:
اول اینکه خودتان حساب سپرده ممتاز در بانک مسکن داشته باشید و برای سپرده خودتان اوراق بگیرید، اما اگر برای خرید ملک و گرفتن وام عجله دارید، باید آن را از افراد دیگری که اوراق دارند، بخرید. اوراق در بازار فرابورس معامله می‌شوند.

دیگر اینکه می‌توانید به یک شعبه بانک مسکن مراجعه کنید تا آن‌ها تمام کار‌های لازم را برای شما انجام دهند. قیمت خریدتان هم از طریق بانک تفاوتی با حالت اول ندارد. نحوه خرید اوراق در فرابورس به‌وسیله خودتان نیز به این صورت است که در ابتدا کپی شناسنامه و کارت ملی خریدار لازم است تا در اسرع وقت به گرفتن کد بورسی از طریق یکی از کارگزاری‌ها اقدام شود، سپس بعد از گرفتن کد بورسی، می‌تواند خودتان یا کارگزاری اوراق بخرید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن