پایتخت فرهنگ اسلامی

نمایش هدایای رهبری از جنس قرآن و خوشنویسی

کد خبر : 31369

مجموعه‌ای از آثار هنری اهدایی مقام معظم رهبری، با محوریت خوشنویسی، در موضوعات قرآنی، ادعیه و چهارده معصوم علیهم‌السلام در موزۀ آستان قدس رضوی در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از گنجینۀ رضوی، معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، از نمایش آثار ارزشمند هنری شامل تابلوهای خوشنویسی و معرق و قلم‌زنی با محوریت آیات قرآنی و ائمۀ اطهار علیهم‌السلام، اهدایی آیت‌الله خامنه‌ای، هنر دست هنرمندان داخلی و خارجی، در موزۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی خبر داد.

مهدی قیصری‌نیک به یک تابلوی «و ان یکاد» اشاره و تصریح کرد: این اثر با هنر قلم‌زنی در ابعاد ۸۱ در ۵۱ سانتی‌متر خلق شده که به دست دکتر مرضیه وحید دستجردی در سال ۱۳۸۹ خورشیدی به مقام معظم رهبری اهدا شده است.

وی از چند اثر دیگر با موضوع سوره‌های قرآنی یاد کرد و گفت: تابلوی خوشنویسی و تذهیب سورۀ حمد در ابعاد ۷۰ در ۹۲ سانتی‌متر به خط استاد هنر خوشنویسی، غلامحسین امیرخانی، با تذهیب محمد طریقتی اهدایی ۱۳۷۶ خورشیدی؛ تابلوی خطاطی سورۀ «یس» بر روی پوست در ابعاد ۶۰ در ۴۷ سانتی‌متر اهدایی حکیم الهی از انجمن مسلمانان جاگارتا در سال ۱۳۸۷ خورشیدی؛ و تابلوی خطاطی آیات قرآن بر روی چرم در ابعاد ۱۳۸ در ۱۰۸ سانتی‌متر اهدایی مؤسسۀ شهید المحراب للتبلیغ الإسلامی عراق در سال ۱۳۸۹ خورشیدی، از دیگر آثار ارزشمند این مجموعۀ هنری است.

قیصری‌نیک ادامه داد: تابلو خوشنویسی «بسم‌الله النور» و «فاتحه الکتاب» به شیوۀ سیاه‌مشق در ابعاد ۳۶ در ۸۷ سانتی‌متر اثر نصرالله افجه‌ای در سال ۱۳۷۶ یکی دیگر از این نفایس است که به صورت یک هشت ضلعی به شیوۀ هنرمندانه به سبک سیاه‌مشق کتابت شده است. وی دربارۀ این اثر هنرمندانه افزود: درون اثر، هشت‌ضلعی‌های کوچک‌تر دیده می‌شود که در هر کدام، خط زیبای آن به شیوه و رنگ متفاوتی چشم‌نوازی می‌کند و در کوچک‌ترین هشت ضلعی که در نقطۀ کانونی اثر قرار گرفته است، عبارت «بسم الله النور» به خط زیبایی نقش بسته است.

قیصری‌نیک در پایان اضافه کرد: تابلوی مسی قلم‌زنی اسماءالحسنی و اسامی چهارده معصوم علیهم‌السلام به قطر ۹۷ سانتی‌متر اهدایی از نجف‌آباد اصفهان در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، تابلوی تراش روی شیشه با طرح اسامی پنج تن آل عبا در ابعاد ۶۷ در ۷۶ سانتی‌متر اثر و اهدایی مجید نوادری در سال ۱۳۷۷ خورشیدی و تابلوی خوشنویسی آیۀ اطاعت به خط ثلث و نستعلیق بر روی پوست اثر لقمان احمدی مریوانی اهدایی امام جمعۀ مریوان در سال ۱۳۸۸ خورشیدی از دیگر آثار این مجموعۀ بی‌مانند است.

گفتنی است که این آثار از جمله نفایسی است که به دست هنرمندان، شخصیت‌ها و ارادتمندان به مقام معظم رهبری به ایشان اهدا شده و ایشان نیز در طی چندین دوره به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرده‌اند. این نفایس در گنجینۀ قرآن و هدایای مقام معظم رهبری، واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی در معرض نمایش عموم قرار دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن