اقتصادی

وام ۱۰ میلیونی سهام عدالت برای ۴ میلیون خراسانی

کد خبر : 31253

امکان اخذ تسهیلات به‌صورت کارت اعتباری ۱۰ میلیونی بدون ضامن، برای ۴ میلیون سهامدار عدالت استان وجود دارد

صبح مشهد– بنا بر اذعان مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان،۳میلیون و ۹۸۴ هزار و ۴۰۴ خراسانی، دارنده سهام عدالت، می‌توانند معادل ۵۰ درصد ارزش کل سهام خود،( حدود۱۰ میلیون تومان) تسهیلات به‌صورت کارت اعتباری با ضمانت سهام شان دریافت کنند.به گزارش خراسان رضوی، توزیع سهام عدالت در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی کشور در سال ۸۵ اجرایی شد و تعداد ۴۹ میلیون و۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر مشمول دریافت این سهام شدند که می‌توان به مشمولین نهادهای حمایتی،‌ روستاییان و عشایر، شاغلین و بازنشستگان،‌ ایثارگران، بیماران خاص، خدام مساجد و حسینیه‌ها، روزنامه‌نگاران، زنان سرپرست خانوار، کارکنان ستاد نماز جمعه،‌ طلاب حوزه‌های علمیه و گروه‌های عمومی اشاره کرد.

سهم استان خراسان رضوی
بنا بر اذعان مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان، از مجموع ۴۹ میلیون سهام عدالت توزیع‌شده، ۴ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۱۹۳ سهم عاید خانوارهای استان خراسان رضوی شده است. حسین امیررحیمی در گفت وگو با خراسان رضوی می‌گوید: از این تعداد یک‌میلیون و ۴۵۹ هزار و ۵۶۲ سهم متعلق به خانوارهای مشهدی بوده است.
وی می‌افزاید: ارزش اولیه سهام خانوارهای استان که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند حدود ۱۴۳۷ میلیارد تومان و ارزش سهام عدالت خانوارهایی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود برگزیده‌اند معادل ۶۹۰ میلیارد تومان بوده است که درمجموع ارزش اولیه سهام عدالت خانوارهای استان خراسان رضوی حدود ۲۱۲۶ میلیارد تومان بوده است.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان می‌افزاید: بعد از آزادسازی سهام عدالت با موافقت رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت‌ماه امسال تعداد یک‌میلیون و ۲۶۸ هزار و ۲۰۰ نفر از خانوارهای استان(۳۲درصد) روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند و بقیه خانوارها نسبت به مدیریت سهام عدالت خود یا اقدام نکرده‌اند یا شیوه غیرمستقیم را برگزیده اند.

۷۷ هزار میلیارد تومان ارزش کل سهام عدالت استان
امیررحیمی در خصوص ارزش کنونی سهام عدالت خانوارهای استان می‌گوید: هم اکنون متوسط ارزش سهام هر فرد دارنده سهام عدالت در استان حدود ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که به‌این‌ترتیب می‌توان گفت ارزش کل سهام عدالت خانوارهای استان خراسان رضوی بیش از ۷۷ هزار میلیارد تومان است و ارزش سهام کسانی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود برگزیده‌اند هیچ تفاوتی باارزش سهام به روش غیرمستقیم ندارد.
وی با اشاره به امکان آزادسازی ۶۰ درصد سهام عدالت توسط دارندگان این سهام می‌گوید: با توجه به ارزش کلی سهام عدالت استان که حدود ۷۷هزار میلیارد تومان است اگر خانوارهای استان به آزادسازی ۶۰ درصد سهام خود اقدام کنند ،سهام عدالت آزادشده در استان حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

شرایط استفاده از تسهیلات با ضمانت سهام عدالت چیست؟
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان با اشاره به امکان اخذ تسهیلات بانکی با ضمانت سهام عدالت می‌افزاید: دارندگان سهام عدالت ازاین‌پس می‌توانند در همه بانک‌ها سهام عدالت را به‌عنوان وثیقه بگذارند و کارت اعتباری خرید دریافت کنند. ارائه کارت اعتباری، دستورالعملی است که بانک مرکزی بخشنامه کرده و همه بانک‌ها توافق کردند تا ۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت را به‌صورت تسهیلات پرداخت کنند.
وی ادامه می‌دهد: سود دریافتی بانک‌ها با ارائه کارت اعتباری، ۱۸ درصد است و متقاضیان نیازی به مراجعه حضوری به بانک‌ها ندارند، به‌طوری‌که سامانه‌های الکترونیکی تعریف‌شده و از دو طریق داده اطلاعاتی شماره شبا و شماره تلفن همراه مشتری شناسایی‌ و فرایند بانکی از طریق سیستم‌های الکترونیکی به‌سرعت انجام می‌شود.
امیررحیمی درباره این که کدام بانک‌ها این شرایط را فراهم کرده‌اند می‌گوید: هم اکنون بانک‌های ملی و ملت کاملاً الکترونیکی شده‌اند و سایر بانک‌ها هم کار الکترونیکی شدن شان در حال انجام است. برای گرفتن کارت اعتباری به هیچ وثیقه و ضامن دیگری نیاز نیست و فقط با ارائه سهام عدالت، مردم می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. این کارت‌های اعتباری، وام نیست و شرایط خاصی دارد که اگر متقاضی آن، شرایط را رعایت کند هیچ سودی لازم نیست پرداخت کند.وی با اشاره به دستورالعمل استفاده از این کارت‌ها می‌افزاید: از نخستین تراکنشی که از کارت اعتباری استفاده می‌شود مشتری یک ماه فرصت دارد تا مبلغ هزینه شده را تسویه کند و این کارت‌ها هرماه شارژ می‌شود و اگر تا ۳۰ روز مشتری مبلغ کسرشده کارت را تسویه نکند باید بهای سود ۱۸ درصد را به بانک پرداخت کند. برای مرحله دوم واگذاری‌ای تی اف‌ها نیازمند تصمیم دولت هستیم و هر تصمیمی که گرفته شود، وزارت اقتصاد و بانک‌ها مکلف به انجام آن هستند.

خانوار ۴ نفره می‌تواند حداقل ۴۰ میلیون وام بگیرد
امیررحیمی می‌گوید: با توجه به این که ارزش سهام دارندگان سهام عدالت استان اکنون۷۷ هزار میلیارد تومان است، می‌توان گفت که شرایط برای دریافت ۵۰ درصد این مبلغ یعنی بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات با ضمانت سهام عدالت برای خانوارهای استان فراهم‌شده است. به‌طور مثال خانواری که سرپرست آن چهار نفر را تحت قیمومیت خود دارد می‌تواند بدون نیاز به ضامن حداقل ۴۰ میلیون تومان تسهیلات با ضمانت سهام عدالت دریافت کند. از سوی دیگر دارندگان سهام عدالت این موضوع را مدنظر داشته باشند که سهام شان زمانی که برای ضمانت در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد بازهم مالک سهام خود آن‌ها خواهند بود و از همه مزایای آن مانند تغییرات سود بهره‌مند خواهند بود.
در پایان؛ صرف‌نظر از این که باید منتظر بود و دید کدام بانک‌ها واقعاً شرایط را برای اجرای این دستورالعمل فراهم می کنند و صدور کارت‌های اعتباری نیازمند چه الزامات الکترونیکی خواهد بود، ارائه کارت اعتباری برای خرید به‌جای تزریق نقدینگی با توجه به این که شرایط برای آزادسازی ۶۰ درصد ارزش کل سهام عدالت فراهم‌شده است و سهم استان از این آزادسازی بیش از ۴۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود، اقدام مثبتی از سوی دولت است.

معاون وزیر اقتصاد:
تمام بانک ها موظف به ارائه کارت اعتباری با وثیقه سهام عدالت هستند
معاون امور بانکی وزارت اقتصاد، طی بخشنامه‌ای، تمام بانک‌ها را موظف کرد، اطلاع‌رسانی لازم را درباره پذیرش سهام عدالت به‌عنوان وثیقه صدور کارت اعتباری انجام دهند.عباس معمار نژاد، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد، طی بخشنامه‌ای، بانک‌های دولتی و غیردولتی را موظف کرد اطلاع‌رسانی لازم را درباره پذیرش سهام عدالت به‌عنوان وثیقه صدور کارت اعتباری انجام دهند.به گزارش وزارت اقتصاد و امور دارایی، این بخشنامه به مدیران عامل ۱۷ بانک دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست‌بانک و مؤسسات اعتباری ابلاغ‌شده است. در این بخشنامه آمده است: « پیرو تأکیدات رئیس‌جمهور محترم، برنامه‌های دولت تدبیر و امید، مصوبه شورای عالی بورس و بخشنامه مورخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با «اعطای تسهیلات خرد به مردم به پشتوانه توثیق سهام عدالت» و با توجه به هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، مقتضی است اقدامات لازم در این خصوص به‌عمل‌آمده و موضوع صدور کارت اعتباری به پشتوانه سهام عدالت از طریق مقتضی به مشتریان اطلاع‌رسانی شود.»

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن