اسلاید شواقتصادی

مدیر امور شعب بانک کشاورزی خراسان رضوی خبر داد:

پرداخت ۶۲ هزار فقره تسهیلات به بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲/ حمایت بانک کشاورزی از امنیت غذایی استان

کد خبر : 58256

بانک کشاورزی خراسان رضوی با پرداخت ۸۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات از امنبت غذایی استان در سال ۱۴۰۲ حمایت کرد.

همچنین این بانک در مسیر اصلاح وضعیت ناترازی ۱۶۰ هزار میلیارد ریال وصول مطالبات و محور برنامه های خود در سال ۱۴۰۳ را کمک به بدهکاران و جهش تولید در بخش کشاورزی ترسیم کرده است.

 

مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: در سال ۱۴۰۲، به طور کلی ۶۲ هزار و ۲۴۶ فقره تسهیلات به متقاضیان بخش کشاورزی در زمینه‌های مختلف از جمله باغبانی، زراعت، مکانیزاسیون، دامپروری، صنایع تبدیلی و تکمیلی، شیلات و سایر زیربخش‌های کشاورزی اعطا شد.

به گزارش صبح مشهد، حسین نفتی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مبلغ کل این تسهیلات ۸۸ هزار و ۸۶۲ میلیارد ریال بوده که به ۶۲ هزار و ۲۴۶ فقره تسهیلات در بخش‌های مختلف کشاورزی پرداخت شده است. این تسهیلات در راستای کمک به کشاورزان و حمایت از تولید در بخش کشاورزی ارائه شده است.

مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه با توجه به خشکسالی‌ها و محدودیت‌های بانک مرکزی و سیاست‌های اصلی بانک مرکزی و ناترازی بانک، توانستیم در بخش امنیت غذایی کشاورزان را در کلیه زیربخش‌ها حمایت کنیم، بیان کرد: با توجه به سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی برای اصلاح وضعیت ناترازی بانک‌ها و کنترل تورم که شعار سال ۱۴۰۲ بود، رشد تسهیلات در اکثر بانک‌ها نسبت به سال ۱۴۰۱ ناچیز بود و حدود ۹۰ درصد تسهیلات پرداختی در سال ۱۴۰۲ مربوط به مصوبات سال ۱۴۰۱ بود.

نفتی افزود: به منظور اصلاح رشد سیستم بانکی و کاهش نرخ تورم، با توجه به شعار سال گذشته مبنی بر “کاهش تورم و رشد ملی” و نیاز به اصلاح وضعیت ناترازی در سیستم بانکی، بانک مرکزی بر پرداخت تسهیلات در راستای این شعار تأکید کرد.

وی ادامه داد: این موضوع در حالی است که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات تکلیفی و غیرتکلیفی، اعم از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری، کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید در بخش کشاورزی و غیرخدمات، عملکرد قابل قبولی داشتند. از سوی دیگر، در زمینه وصول مطالبات نیز اقداماتی انجام شده است که تا حدی به اصلاح وضعیت منابع و مصارف و ناترازی بانک کمک کرده است.

مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان خراسان رضوی تصریح کرد: در سال گذشته، حدود ۱۶۰ هزار میلیارد ریال وصولی داشتیم که نشان‌دهنده درصد وصول ۸۸ درصدی و ریسک اعتباری ۹.۶ درصدی است. این امر، کمک شایسته‌ای به بخش کشاورزی کرد و گردش مالی مناسبی برای تأمین هزینه‌های مالی در سرفصل تامین سرمایه در گردش کشاورزان فراهم آورده است.

نفتی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای مصوبه بند دال تبصره ۱۶، بخشودگی‌هایی در نظر گرفته شد که شامل سود و جرایم تسهیلات تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال بود. همچنین اصل وام‌های ۳۰۰ میلیون ریالی و کمتر در قالب اقساط سه ساله تقسیط گردید. این اقدام، گشایش موثری در جهت رفع مشکلات کشاورزان تلقی می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، در راستای سیاست‌ های تسهیلگری و تعیین تکلیف مطالبات کشاورزان، ستاد تسهیل با صدور بخشنامه‌ای جدید، اصل وام‌های سرمایه‌ای و در گردش کشاورزان را نیز تمدید کرد.

مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان خراسان رضوی عنوان کرد: بانک کشاورزی با شعار «بانک کشاورزی، بانک همه مردم ایران»، در زمینه پرداخت تسهیلات تکلیفی مانند قرض‌الحسنه‌های کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید، علی‌رغم سیاست‌های حمایتی از بخش کشاورزی، در راستای اهداف دولت و در حرکتی مشابه با بانک‌های تجاری، اقدام به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری کرده است. تعداد این تسهیلات حتی در برخی موارد از تعداد تسهیلات پرداخت شده توسط بانک‌های تجاری نیز بیشتر بوده است در سال ۱۴۰۲، به حدود ۳ هزار نفر در بخش‌های مختلف و غیر کشاورزی و خدمات و بازرگانی تسهیلات پرداخت شد. این تسهیلات شامل تسهیلات ازدواج و فرزندآوری با مبالغ متفاوت بود.

نفتی بیان کرد: بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۳ اقدام ابتکاری و متفاوتی در سیستم بانکی کشور انجام داد. این اقدام در راستای کمک به بدهکاران بخش کشاورزی که توان تسویه بدهی خود را نداشتند، صورت گرفت. در حالی که طبق مقررات و ضوابط بانک مرکزی، تسویه کامل بدهی برای دریافت تسهیلات جدید ضروری بود، بانک کشاورزی با استفاده از مصوبه ستاد تسهیل و با همکاری استانداری، سازمان بازرسی و سازمان جهاد کشاورزی، برای کلیه بدهکاران بخش کشاورزی برابر مقررات و بخشنامه های ابلاغی بانک مرکزی و استفاده از بند دال تبصره ۱۶ تعیین تکلیف کرد.

وی ادامه داد: در این طرح، بدهی کشاورزان با دریافت ۲۰ درصد اصل وام به اضافه دریافت قسمتی از متفرقات (سود و جرایم) و مشروط نمودن دریافت جرایم در قسط آخر، تقسیط شد. به عبارت دیگر، جرایم از بدهکاران دریافت نمی‌شد و ۲۰ درصد از اصل به اضافه متفرقات، بدون نیاز به واریز نقدی و با استفاده از مصوبه ستاد تسهیل، برای یک دوره تمدید می‌شد. مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان خراسان رضوی افزود: این اقدام در سال گذشته کمک شایانی به بدهکاران کرد تا از نظر نقدینگی در مسیر تولید قرار بگیرند و مجبور به تسویه نقدی بدهی خود به بانک کشاورزی و عدم دریافت تسهیلات جدید نشوند. همچنین این طرح تا حدی محدودیت‌های بانک مرکزی در خصوص جمع‌آوری نقدینگی بازار را نیز مرتفع کرد.

نفتی بیان کرد: همانطور که می‌دانید، اصلاح و کاهش تورم و مدیریت نقدینگی موجود در کشور، یکی از چالش‌های همیشگی بانک مرکزی و نظام پولی کشور بوده است. افزایش نقدینگی بازار و عدم کنترل آن در مسیر صحیح، چالش‌های متعددی را برای دولت و مردم ایجاد می‌کند. این چالش‌ها در بخش‌های مختلف مانند طلا، سکه و مسکن نمود بیشتری دارد.

وی افزود: برنامه‌های بانک کشاورزی در سال جدید، بیشتر بر کمک به بنگاه‌های تولیدی بخش کشاورزی و تعیین تکلیف بدهی‌های کشاورزان متمرکز خواهد بود. این برنامه‌ها با استفاده از بخشنامه‌های مختلف و با هدف مدیریت نقدینگی و جهش تولید در بخش کشاورزی، با مشارکت مردم اجرا خواهد شد.

مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه مخاطبان اصلی بانک کشاورزی، کشاورزان، تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی در زمینه‌های مختلف، از جمله صنایع تبدیلی و تکمیلی هستند گفت: مساعدت‌های بانک کشاورزی در سال جدید شامل حال کلیه مشتریان اعم از مشتریان اعتباری و خدماتی خواهد شد تا در تامین هزینه‌های جاری بخش کشاورزی به آنها کمک شود. نفتی افزود: سیستم بانکی به سمت و سوی الکترونیکی شدن در حال حرکت است. ما باید با کاهش صف انتظار مشتریان در شعب، به سمت برخط شدن سامانه‌ها و اپلیکیشن‌های بانکداری الکترونیک پیش برویم.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات الکترونیکی مانند اپلیکیشن‌های باران و چابک، دست‌چک‌های الکترونیکی و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی و پایانه‌های پز فراهم شده است. هدف ما این است که مشتریان بتوانند به آسانی و در کمترین زمان به خدمات الکترونیکی مانند انتقال وجه، دریافت وجه و احوالات دسترسی داشته باشند.

مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بانک کشاورزی در رتبه دوازدهم درگاه‌های پرداخت (POS) و رتبه دهم درگاه‌های اینترنتی ارائه دهنده خدمات انتقال وجه و دست‌چک‌های الکترونیکی (چابک) در سطح کشور قرار دارد.

نفتی افزود: اپلیکیشن باران به عنوان یکی از جدیدترین اپلیکیشن‌های بانک کشاورزی، امکان نظارت مستمر و دقیق بر کیفیت، سرعت و نوع خدمات بانکداری الکترونیک مورد استفاده مردم اعم از همراه بانک، درگاه‌های اینترنتی، پایانه‌های POS و خودپردازها را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: مشتریان می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن باران، وارد سایت بانک کشاورزی شده و حساب طرح باران را برای خود باز کنند. سپس، خدمات مختلفی که در حال حاضر با مراجعه به شعب بانک دریافت می‌کنند، از طریق همراه بانک، اپلیکیشن باران و بانکداری مجازی قابل دریافت خواهد بود.

مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان خراسان رضوی عنوان کرد:اپلیکیشن باران در دی ماه ۱۴۰۲ رونمایی شد و تبلیغات آن از نیمه دوم اسفند ماه ۱۴۰۲ آغاز شده است. QR کد اپلیکیشن باران در مقابل درب ورودی هر شعبه بانک کشاورزی نصب شده است.

نفتی بیان کرد: این استان با ۵۱ هزار پایانه POS در رتبه دوم کشور قرار دارد. همچنین کیوسک‌های جدید بانک در حال نصب در فروشگاه‌ها و تعدادی در حرم مطهر رضوی هستند.

وی گفت: بانک‌ها باید به طور جدی به سمت بانکداری الکترونیک حرکت کنند. بانک کشاورزی نیز در حال رقابت با سایر بانک‌ها در این زمینه است تا ان‌شاءالله با سرعت و کیفیت بالا، امکان انتقال وجه را به آسانی در اختیار مشتریان قرار دهد و آنها بتوانند با بیشترین اختیارات از آن استفاده کنند.

مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان خراسان رضوی افزود: ما در رتبه سوم کشور از نظر وصول مطالبات (پرتفوی تسهیلات) و مانده پرتفوی تسهیلات قرار داریم. همچنین از نظر کاهش ریسک اعتباری با ریسک اعتباری ۹٫۶ در رتبه پنجم کشور قرار داریم. در زمینه سپرده‌های مردمی و تحقق برنامه نیز با وجود محدودیت‌های جزئی در وضعیت سپرده‌ها، رتبه سوم کشور بعد از تهران بزرگ، اصفهان و فارس را داریم.

نفتی بیان کرد: اکثر رتبه‌های ما در شاخص‌های مختلف بانکی، جزو پنج رتبه برتر کشور است. به عنوان مثال، در شاخص مانده پرتفوی تسهیلات،

رتبه سوم کشور را داریم و ۴٫۲ درصد از سهم کل تسهیلات کشور را به خود اختصاص داده‌ایم. این به معنای آن است که از نظر پرداخت تسهیلات در رتبه سوم کشور قرار داریم. همچنین در شاخص وضعیت وصول مطالبات، رتبه ششم کشور را داریم.

وی عنوان کرد: از زمان شروع مدیریت من در استان، حداقل چهار بار از هر شعبه بازدید کرده‌ایم. علاوه بر این، هر هفته با روسای شعب وبینار داریم. انجام این بازدیدها و وبینارها، به منظور آگاهی از نحوه خدمت‌رسانی شعب استان به مشتریان، نوع اخلاق و برخورد، رفتار و عملکرد کارکنان و میزان رضایت مشتریان انجام می‌شود.

مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان خراسان رضوی عنوان کرد: حضور فیزیکی در شعب، تنها راه مطمئن برای آگاهی از وضعیت خدمت‌رسانی به مشتریان است. به همین منظور، برنامه‌ای را تنظیم کرده‌ایم که هر هفته به همراه تعدادی از معاونین مالی، اعتباری، حراست و بازرسی، به طور مستقیم از شعب استان بازدید می‌کنیم. در طول سال، هر شعبه حداقل سه بار مورد بازدید قرار می‌گیرد.

نفتی با بیان اینکه در این بازدیدها با ۱۲۴ شعبه در اکثر نقاط استان خراسان رضوی ارتباط نزدیک و چهره به چهره برقرار شده است، گفت: این بازدیدها از دو نظر حائز اهمیت است: اول اینکه به منابع انسانی در دورترین نقاط استان انگیزه و روحیه می‌دهد و نشان می‌دهد که مدیرعامل و معاونین از وضعیت آنها آگاه هستند و مشکلات آنها را پیگیری می‌کنند. دوم اینکه به ما کمک می‌کند تا از رضایت شغلی کارکنان، مشکلات و موانع موجود در کار آنها، و نحوه اجرای بخشنامه‌ها و مقررات مطلع شویم.

وی ادامه داد: به لطف انسجام و همدلی ایجاد شده در تیم استان و تلاش برای رسیدن به هدف مشترک که همانا خدمت‌رسانی مطلوب به مشتریان است، عملکرد استان در سال ۱۴۰۰ ارتقا یافت و رتبه استان از ۳۳ به ۳ در بین تمام مدیریت‌های کشور ارتقا یافت. این موفقیت نشان‌دهنده عملکرد قوی تیم استان در ارزیابی عملکرد مدیران کشور در سال ۱۴۰۰ است.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − 15 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن