اقتصادی

قیمت تلخ زولبیا و بامیه در مشهد

کد خبر : 45368

در آستانه ماه مبارک رمضان قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه در نقاط مختلف شهر مشهد از کیلویی ۷۰ تا ۱۱۰ هزار تومان در نوسان است درحالی‌که سال گذشته در ایام ماه رمضان، قیمت این محصول بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان بود.

صبح مشهد– از دیرباز روزه‌داران در وعده افطار برای تأمین انرژی موردنیاز خود، خرما را که علاوه بر کربوهیدرات سرشار از پتاسیم نیز هست و به کارایی اعصاب و عضلات کمک می‌کند، میل می‌کنند و همچنین زولبیا و بامیه که در افزایش کالری بدن مؤثر است. هرچند توصیه‌شده در مصرف این اقلام نباید زیاده‌روی کرد بااین‌حال هردوی آن‌ها جزء مهمی از سفره افطار را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل همزمان با شروع ماه مبارک رمضان جویای قیمت خرما، زولبیا و بامیه شدیم.

یک شیرینی فروشی در منطقه آبکوه قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه را ۷۵ هزار تومان اعلام کرد و در پاسخ به خبرنگار خراسان رضوی درباره علت گرانی زولبیا و بامیه گفت: «همه چیز گران شده است!» به چند خرده‌فروشی در همین منطقه برای خرید زولبیا سر زدم ولی هیچ کدام چیزی برای فروش نداشتند. به سراغ مغازه‌ای دیگر در خیابان خیام می‌روم و از او می‌پرسم: برای ماه رمضان خرما و زولبیا در مغازه داری؟ جواب می‌دهد: «بله، زولبیا و بامیه کیلویی ۱۱۰ هزار تومان است».

به جعبه‌های کوچک روی میز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «در بسته‌های ۴۰۰ گرمی می‌فروشیم، خرما هم دو نوع داریم قیمتش متفاوته! کیلویی ۴۵ هزار تومان و ۹۵ هزار تومان». در ادامه از چند فروشگاه در حاشیه میدان توحید نیز درباره قیمت زولبیا و بامیه سؤال می‌کنم، هیچ کدام را برای فروش در مغازه ندارند، پیرمرد صاحب یکی از فروشگاه‌ها می‌گوید: «زولبیا ندارم ولی خرمای بم را کیلویی ۵۰ هزار تومان می‌دهم. ارزان‌تر هم می‌توانی پیدا کنی مثلا خرمای خوزستان خشک است، کیفیتش خوب نیست و کیلویی ۲۰-۳۰ هزار تومان پیدا می شود.»

به منظور پیگیری علت افزایش قیمت زولبیا و بامیه در گفت و گویی با رئیس اتحادیه شیرینی مشهد، قیمت مصوب اتحادیه را جویا شدیم. فرزانی با بیان این که قیمت مصوب در جلسه آینده مشخص خواهد شد، افزود: «برآورد قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه با روغن و شکر آزاد ۸۳ هزار تومان است. با توجه به این که دولت شکر سهمیه‌ای در اختیار ما قرار داده است احتمالا قیمت مصوب ۱۰ درصد ارزان‌تر خواهد بود.» وی در واکنش به قیمت ۱۱۰ هزار تومانی زولبیا در یک فروشگاه گفت: «این قیمت غیرقانونی است و با آن برخورد می‌شود.»

برای اطلاع از قیمت مصوب خرما نیز مصاحبه‌ای با رئیس اتحادیه برنج‌فروشان و عمده‌فروشان مواد غذایی مشهد داشتیم. شرف‌زاده با بیان این که فعلا کمبودی وجود ندارد، گفت: «قیمت‌ عمده‌فروشی برای هر کیلو خرما ۲۴ هزار تومان تا ۴۸ هزار تومان است و با افزایش سود ۱۰ درصدی به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.» وی در واکنش به وجود خرمای کیلویی ۱۶۰ هزار تومان در بازار گفت: «خرمای درجه یک، رطب مضافتی بم، همان ۴۸هزار تومان است. خرماهایی با قیمت بیشتر احتمالا خرمای خاص یا فانتزی است.» محمود شرف‌زاده بر وجود نظارت بر فروش از سوی اتاق اصناف، سازمان صمت و اتحادیه تأکید کرد.

منبع: روزنامه خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن