یادداشت روز

حج ابراهیمی؛ قربانی خاندان نالایق سعودی

کد خبر : 5674

نویسنده: محمد صداقت
بار دیگر موسم حج است و این بار این آیین جهانی بدون حضور زایران ایرانی برگزار می شود. سال گذشته بی کفایتی حاکمان سعودی در اداره آیین شکوهمند حج منجر به شهادت مظلومانه هزاران نفر از حجاجی شد که بخش قابل توجهی از آنان از هموطنانمان بودند.
حاکمان ریاض که قصورشان در بروز فاجعه منا اثبات شده است، طی یک سال گذشته به جای پذیرش مسئولیت و دلجویی از مسلمانان در جایگاه مدعی نشسته اند و حتی در خصوص محروم کردن شمار چشمگیری از آنان، وارونه نمایی و فرافکنی در پیش گرفته اند.
اما پیام روشنگر رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت موسم حج، بار دیگر پرده از چهره واقعی حاکمان سعودی برداشت و مسلمانان سراسر جهان و حجاج بیت الله الحرام را متوجه ضرورت بازنگری در مدیریت حرمین شریفین و اداره بزرگترین آیین جمعی جهان اسلام کرد.
رهبر انقلاب دوشنبه گذشته با انتشار پیامی خطاب به مسلمانان سراسر جهان و حجاج بیت الله الحرام، به روشنگری در این خصوص پرداخت. در این پیام می خوانیم: «حکام سعودی که امسال صدّ عن سبیل اللّه و المسجد الحرام کرده و راه حجاج غیور و مومن ایرانی به خانه محبوب را بسته اند، گمراهانی روسیاهند که بقای خود بر اریکه قدرت ظالمانه را در دفاع از مستکبران جهانی و هم پیمانی با صهیونیسم و آمریکا و تلاش برای برآوردن خواسته آنان می دانند و در این راه از هیچ خیانتی روی گردان نیستند.»
در ادامه آمده است: «حکام سعودی به جای عذرخواهی و پشیمانی و تعقیب قضایی مقصران مستقیمِ این حادثه هولناک، با نهایت بی شرمی و وقاحت، حتی از تشکیل هیات حقیقت یاب بین الملل اسلامی نیز سر باز زدند؛ به جای ایستادن در جایگاه متهم، در جایگاه مدعی ایستادند و دشمنیِ دیرین خود با جمهوری اسلامی و با هر پرچم برافراشته اسلام در مقابله با کفر و استکبار را با خباثت و سَبُک سریِ بیشتر آشکار ساختند.»
در بخش دیگری از این پیام چنین می خوانیم: «حکّام فتنه انگیزی که با تشکیل و تجهیز گروه های تکفیری و شرور، دنیای اسلام را گرفتار جنگ های داخلی و قتل و جرح بی گناهان کرده اند و یمن و عراق و شام و لیبی و برخی دیگر از کشورها را به خون آغشته اند؛ سیاست بازانِ از خدا بی خبری که دست دوستی به رژیم اشغالگر صهیونیست داده و چشم بر رنج و مصیبت جانکاه فلسطینیان بسته اند و دامنه ی ظلم و خیانت خود را تا شهر و روستای بحرین گسترده اند؛ حاکمان بی دین و بی وجدانی که فاجعه ی بزرگ منا را پدید آورده و با نام خادمان حرمین، حریم حرم امن الهی را شکسته و میهمانان خدای رحمان را در روز عید در منا و پیش از آن در مسجدالحرام قربانی کرده اند، اکنون از سیاسی نشدن حج دَم میزنند و دیگران را به گناهان بزرگی که خود مرتکب شده یا تسبیب کرده اند، متّهم می کنند.»
در پایان این پیام آمده است: «جهان اسلام، اعم از دولت ها و ملّت های مسلمان باید حاکمان سعودی را بشناسند و واقعیت هتاک و بی ایمان و وابسته و مادی آنان را بدرستی درک کنند؛ باید به خاطر جنایاتی که در گستره ی جهان اسلام به بار آورده اند، گریبان آنها را رها نکنند، باید به خاطر رفتار ظالمانه آنان با ضیوف الرّحمان، فکری اساسی برای مدیریت حرمین شریفین و مساله حج بکنند. کوتاهی در این وظیفه، آینده ی امت اسلامی را با مشکلات بزرگ تری مواجه خواهد ساخت.»
در پیوند با پیام مقام معظم رهبری چند نکته برجسته به چشم می خورد؛
۱_سال های طولانی است که اداره حج در دست رژیم سعودی قرار دارد. رژیمی که با عملکرد خود بارها عدم صلاحیت خویش را در اداره این مراسم بزرگ مذهبی عیان ساخته است. کشتار حجاج ایرانی در سال ۱۳۶۶ و فاجعه منا نمونه هایی از این واقعیت است .امری که بازگو کننده آن است که سعودی ها از حج به عنوان ابزاری برای پیشبرد خصومت ورزی علیه کشورهایی چون جمهوری اسلامی ایران استفاده می کند. نوع رفتار سعودی ها نشان می دهد که ادعاهای آنان در زمینه برگزاری غیر سیاسی حج، بیش از همیشه بی پایه و اساس و متناقض با رفتار آنها است.
۲_خاندان حاکم بر عربستان زمانی داعیه دار رهبری جهان اسلام بود، اینک در قامت بزرگترین پشتیبان گروه های افراطی و تروریستی ظاهر شده و کشورهای اسلامی چون سوریه و عراق را دستخوش بحران و جنگ و خونریزی کرده است. این کشور پا را از این هم فراتر نهاده و به صورت مستقیم خود عهده دار کشتار مردم به ویژه زنان و کودکان یمنی شده و به تعبیر رهبر معظم انقلاب در اقصی نقاط جهان اسلام دست به فتنه انگیزی و آشوب می زند. نکته قابل توجه اینکه داعیه دار رهبری جهان اسلام برای ائتلاف سازی علیه کشورهایی چون سوریه، یمن، عراق، لبنان و به ویژه جمهوری اسلامی ایران از تشکیل یک جبهه متحد بازمانده و حتی دلارهای نفتی نیز نتوانسته انسجامی عربی را به رهبری حاکمان ریاض بوجود آورد.
۳_اینک که رهبران آل سعود در عرصه های کنشگری سیاسی، منطقه ای، حقوق بشر و … روی از منطق برگردانده اند و جای تردیدی در بی کفایتی و سوء نیت نسبت به مسلمانان به جا نگذاشته اند، جا دارد که کشورهای جهان در زمینه اداره مناسک جهانی حج و حفظ شئونات شهرهای مذهبی چون مکه و مدینه که سرمایه های مشترک جهان اسلام به شمار می روند چاره ای جدی بیاندیشند و جان و حرمت شهروندان خود را از دست گَزنده و تجاوزپیشه آل سعود در امان دارند.
*کارشناس ارشد فقه ومذاهب اسلامی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن