اخبار مهممشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم در مشهد آغاز شد

کد خبر : 20706

همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم با حضور استادان، صاحبنظران، پژوهشگران و محققان عرصه شاهنامه و فردوسی شناسی داخلی و خارجی در مشهد آغاز به کار کرد.
دبیرعلمی همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم روز دوشنبه در مراسم آغاز این همایش گفت: این همایش با هدف پیوند دادن شاهنامه با خارج از مرزهای ایران زمین و حوزه تمدنی ایران برگزار می شود.
دکترعلیرضا قیامتی افزود: شاهنامه، کتاب پیوندهاست زیرا بزرگترین سندی است که هویت ملی و مذهبی ما را به هم پیوند می دهد.
وی ادامه داد: فردوسی با عشق به فرهنگ و هویت ایرانی و درآمیختن آن با محبت به خاندان عصمت و طهارت معجونی ساخت که فرهنگ ایرانی را پیام آور امید و آشتی و صلح معرفی کرد.
دبیرعلمی همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم گفت: شاهنامه کتاب پیوند آسیای مرکزی است و هیچ کتابی به اندازه شاهنامه در مسیر جاده ابریشم معتبر نبوده و نیست.
قیامتی افزود: شاهنامه کتاب داد است و بر غمگساری از مردمان تاکید فراوان دارد.
وی با بیان این که فراخوان مقاله برای ارائه به این همایش در مهر ماه سال گذشته منتشر شد اضافه کرد: این فراخوان به ۵۲ کشور دنیا و تمامی مراکز دانشگاهی و فرهنگی کشور ارسال شد که در نتیجه ۳۲۸ مقاله به دبیرخانه این همایش رسید که ۴۹ مورد از این تعداد مقالات خارجی هستند.
دبیرعلمی همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم گفت: در نهایت تعداد ۱۰۹ مقاله توسط هیات داوران برگزیده شد که ۵۶ مقاله در کتاب مجموعه مقالات چاپ می شود و ۵۳ مقاله دیگر در نسخه اینترنتی مقالات همایش در دسترس علاقه مندان است.

راه ابریشم میراث مشترک ایران و کشورهای منطقه است
رئیس موسسه فرهنگی اکو گفت: راه ابریشم نمادی از گفت وگوی درون تمدنی و جزء میراث مشترک ایران و کشورهای منطقه است.
راه ابریشم میراث مشترک ایران و کشورهای منطقه است
دکتر محمد مهدی مظاهری روز دوشنبه در همایش بین المللی شاهنامه در گذر جاده ابریشم در مشهد افزود: با ثبت جهانی جاده ابریشم به عنوان میراث مشترک بشریت می توان از این نماد تاریخی برای توسعه گردشگری، احیای مواریث تمدنی، تعاملات زبانی و تقویت زمینه های فرهنگی و اقتصادی بهره گرفت.
وی اضافه کرد: تمرکز دیپلماسی فرهنگی کشورهای منطقه اکو باید بر حل اختلافات احتمالی، گسترش بیشتر روابط فرهنگی، حفظ وحدت و عدم تفرقه جویی در جهت دستیابی به بالندگی در ابعاد گوناگون باشد.
رئیس موسسه فرهنگی اکو با تاکید بر این که باید برای احیاء و بهره برداری ازظرفیت راه ابریشم بیش از پیش تلاش کرد گفت: پیشنهاد می شود که کشورهای جاده ابریشم در پی تشکیل اتحادیه کشورهای حوزه جاده ابریشم باشند تا این جاده قطب فرهنگی جهان شود.
مظاهری افزود: در موسسه فرهنگی اکو با ۱۰ کشور عضو به این مهم پرداخته شده و طرحی با عنوان ‘راه ابریشم، راه صلح ‘ پایه ریزی شده است زیرا اعتقاد داریم صلح و دوستی هدف اصلی ساخت این جاده است.
وی ادامه داد: پیشنهاد می شود دولتهای مسیر جاده ابریشم راهکارهایی در نظر گیرند که موجب تقویت روابط منطقه ای، افزایش تجارت درون منطقه ای و تسهیل در رفت و آمد اتباع این کشورها شود تا از این طریق گردشگری توسعه یابد و جاده ابریشم به عنوان میراث فرهنگی احیاء گردد.
رئیس موسسه فرهنگی اکو گفت: گسترش زبان فارسی به عنوان حامل فرهنگ ایرانی از مولفه های راه ابریشم است که گذشته را به آینده پیوند می دهد، پندهای گرانسنگ از اجداد را به نسل امروز می رساند و این فرایند به برخورد تمدنها می انجامد و موجب همکاری بیشتر درروابط بین الملل می شود.
مظاهری افزود: از میان مفاخر فرهنگی منطقه اکو، حکیم فردوسی در گستره زمان و جهان جایگاهی والا دارد که سرگذشت قوم ایرانی، هویت ملی و تاریخی ایران را سندیت می بخشد و رفتار، فرهنگ و آداب ایرانیان را به تصویر می کشد.
وی ادامه داد: فردوسی حیات فرهنگی ایران را احیا می کند و زبان فارسی را از افول می رهاند و در حقیقت باید گفت که شاهنامه انعکاسی از تاریخ داستانی و اساطیری قوم ایرانی و روایتگر آداب و فرهنگ ایرانیان است.
همایش بین المللی شاهنامه در گذر جاده ابریشم از ۲۳ اردیبهشت ماه آغاز و برای مدت سه روز ادامه دارد.
مؤسسۀ فرهنگی اکو یک نهاد بین‌‌المللی است که با هدف تحکیم قرابت‌‌های فرهنگی، هنری، پژوهشی و ادبی میان کشورهای عضو با دیگر کشورها تأسیس شده است.
پیمان اکو با عضویت ۱۰ کشور شامل جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان یکی از قدیمی ترین پیمان های منطقه ای است که در ۳ حوزه اقتصادی فرهنگی و علمی فعالیت می کند.
جادهٔ ابریشم یا راه ابریشم شبکهٔ راههای به‌هم ‌پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد. مسیری که تا سدهٔ پانزدهم میلادی به‌ مدت ۱۷۰۰ سال بزرگترین شبکهٔ بازرگانی دنیا بود.
همایش بین المللی شاهنامه در گذرجاده ابریشم به مدت سه روز ادامه دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن