زندگی

۷ توصیه برای تربیت فرزندی اخلاق‌مدار

کد خبر : 30681

احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده که چه کنیم تا تصمیمات فرزندمان مبتنی بر اصول اخلاقی باشد

صبح مشهد– به عنوان یک والد شاید شما هم دوست داشته باشید، فرزندتان در حساس‌ترین لحظات زندگی، اصول اخلاقی را فراموش نکند. اما بزرگ کردن فرزندی با این ویژگی چندان ساده نیست. راستی برای تربیت چنین فرزندی باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

اصول اخلاقی شفاف داشته باشید
اصول اخلاقی را که برای شما اهمیت زیادی دارد مشخص کنید تا وقتی این موارد برای شما شفاف نباشد، برای فرزندتان هم مشخص نخواهد شد.

الگو بودن خود را فراموش نکنید
شما مهم‌ترین الگوی فرزندتان در زندگی هستید. پس اصول اخلاقی‌ را که برایتان اهمیت دارد در رفتارتان نشان دهید. همزمان درباره موقعیت‌هایی که دچار وسوسه برای زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی شده بودید و این کار را نکردید، با فرزندتان صحبت کنید. این مهم است که کودکان بدانند وسوسه شدن ممکن است برای همه پیش بیاید و صرف وسوسه شدن به معنای ارتکاب اشتباهی از سوی آن ها نیست.

رفتار درست را مقابل کودک تحسین کنید
زمانی که فردی مطابق با اصول اخلاقی شما عمل می‌کند، تحسین خود را به صورت علنی بیان کنید. بگذارید فرزندتان به خوبی متوجه شود که شما چه رفتارهایی را تحسین می‌کنید. به عنوان مثال داستان ایوان و انتخابی را که او داشته برای فرزندتان تعریف کنید و با او درباره آن به گفت وگو بنشینید.

درباره رفتارهای نادرست دیگران زیاد صحبت نکنید
همان‌طور که دیدن رفتارهای خوب دیگران، فرزند شما را به تکرار این رفتارهای مناسب تشویق می‌کند، دیدن رفتارهای نادرست هم می‌تواند او را به سمت تکرار آن‌ها سوق دهد. مراقب برنامه‌های تلویزیونی که می‌بینید باشید و در عین حال اخبار مربوط به انتخاب‌های نادرست دیگران (مانند دزدی و اختلاس و …) را جلوی فرزندتان مکرر بازگو نکنید. توجه داشته باشید که طبق نظر برخی متخصصان این که شما این رفتارها را بازگو و آن ها را نفی کنید، کفایت نمی‌کند.

بدون بیان جرئت‌مندانه، کار پیش نمی‌رود
مهارت دیگری که فرزندتان برای زندگی طبق اصول اخلاقی به آن نیاز خواهد داشت، مهارت بیان جرئت‌مندانه است. در خصوص ایوان همان طور که اشاره شد، کار او مورد تایید مربی‌اش نبوده است. اگر ایوان توانایی بیان جرئت‌مندانه را نداشت، شک نکنید که توان انجام چنین کاری را هم نداشت، چرا که قطعا او از انتظارات مربی‌اش آگاه بوده و می‌دانسته این انتخاب او مورد تایید او نخواهد بود.

خانه را استثنا نکنید
یادتان باشد که نمی‌توانید از فرزندتان انتظار راستگویی در هر شرایطی را داشته باشید اما درباره مسائل داخل خانه او را غیرمستقیم تشویق به دروغگویی کنید. یا این که از فرزندتان انتظار داشته باشید که از دیگران دنباله‌روی نکند اما در خانه از او انتظار داشته باشید تا همیشه به شما چشم بگوید و توان بیان جرئت‌مندانه در برابر شما را نداشته باشد.

همدلی را جدی بگیرید
نمی‌شود از عمل طبق اصول اخلاقی حرف زد و مهارت همدلی را فراموش کرد. همدلی یعنی فرد بتواند احساسات دیگران را به خوبی درک کند و متوجه باشد که رفتارش بر دیگران چه تاثیری می‌گذارد. مطالعات روان‌شناسی نشان می‌دهد همدلی کردن یکی از پیش‌نیازهای احساس مسئولیت کردن است. پس برای تقویت این مهارت در فرزندتان حتما برنامه‌هایی داشته باشید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن