زندگی

 آیا موج دوم کرونا در راه است ؟

کد خبر : 28817

یک ماه پس از آغاز سیر نزولی ابتلای روزانه به کرونا، این آمار به طور فزاینده و نگران‌کننده‌ای رو به افزایش است.
از روز یازدهم فروردین که روند نزولی رقم ۳۱۸۶ نفری مبتلایان روزانه کرونا آغازشد، منحنی مبتلایان با شیب مناسب کاهشی تا سیزدهم اردیبهشت ماه به پیش رفت ،به طوری که ثبت رقم ۸۰۲ نفرمبتلای جدید در این روز امیدها را برای تداوم این روند افزون ساخت.
اما از چهار روز پیش این منحنی رو به بالا حرکت کرد،بطوریکه دیروز به بیش از دو برابرطی ۴روز افزایش یافت ورقم ۱۶۸۰ نفرابتلای جدیددر روز هفدهم اردیبهشت ثبت شد.
این در حالی است که در این فاصله یک ماهه و به اتکای شیب نزولی ابتلامحدودیت‌ها کاهش یافت؛ سفرهای بین استانی و بین‌شهری آزاد شد، شبکه حمل و نقل درون شهری در بسیاری از شهرها آغاز به کار کرد، ساعات کار ادارات دولتی به حالت عادی بازگشت و بسیاری از کسب و کارها فعالیت خود را آغاز کردند.
متاسفانه کاهش محدودیت ها و شیب نزولی ابتلای روزانه از مردم هم حساسیت زدایی کرد بطوریکه در ذهن بسیاری از مردم اوضاع عادی جلوه کردو فاصله گذاری اجتماعی و حتی استفاده از ماسک و مواد ضد عفونی و شستشوی مداوم دست ها نیز به تدریج به حاشیه رانده شد.
دراین میان وام یک میلیون تومانی کرونا به یارانه بگیران و تصمیم‌های نسنجیده ای نظیر ضرورت دارا بودن سیم‌کارت شخصی برای وام گیرنده، مردم را برای دریافت سیم کارت درپیشخوان ها به صف کرد. از سوی دیگر اقبال مردم به بازار سرمایه و متعاقب آن آزادسازی سهام عدالت و ضرورت طی شدن روند بورسی شدن قریب به ۵۰ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت موجب ازدحام مردم در پیشخوان ها و کارگزاری های بورس گردید. با چنین تصمیمات و واکنش هایی روند صعودی ابتلای روزانه دور از انتظار نبود.

شاید دولت به خاطر شرایط خاص اقتصادی و مشکلاتی که برای کسب و کارها پدید آمد ناگزیر از کاهش تدریجی محدودیت ها بوداما همزمان مسئولان کشوربررعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی تاکید داشتند و هرگز اوضاع عادی در کشور اعلام نکردند.
اگرچه در تعارض «جان» و«نان»متولیان کشور شیوه تعادلی را برگزیدند و سعی کردند آسیب‌های اقتصادی کرونا را کاهش دهند اما متاسفانه اقدامات نسنجیده در این متعادل‌سازی بر مشکلات افزود؛پس از شرط سیم کارت شخصی برای وام یک میلیون تومانی وصف های فشرده برای تهیه آن ،تقاضای آزادسازی سهام عدالت قبل از اندیشیدن تمهیدات لازم برای ثبت نام غیر حضوری در سامانه سجام و دریافت کد بورسی نیزاقدام نسنجیده دیگری بود که فاصله گذاری اجتماعی را به حاشیه راند.در حالی که در هر دو مورد امکان پیشگیری از صف و تجمع با پیش بینی خدمات غیر حضوری وجود داشت .
اکنون باید از مردم خواست تا خود مراقبت سلامت خویش و هم وطنان باشند .هیچ رویداد ،اقدام وآمارفریبنده ای نباید حساسیت مردم نسبت به این ویروس خطرناک و با سرعت شیوع بالارا کاهش دهد .
قطعاً مردم با مشکلات اقتصادی جدی مواجه هستند و دولت نیز برای کاهش بار این معضل باید تصمیم های سنجیده اتخاذ کند اما نقش مردم درحفظ سلامت جامعه ورعایت اصول بهداشتی نقشی تعیین کننده و حیاتی است.
خطر کرونا جدی است اگر آن را جدی نگیریم احتمال موج دوم کرونا دور از انتظار نیست. پشیمان می شویم !
نویسنده: سید جلال فیاضی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده + هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن