زندگی

شوهرم می‌گوید که بعد از پولدار شدن، بچه‌دار خواهیم شد!

کد خبر : 30384

فرزند اول من ۴ ساله است. چند ماه است به شوهرم می‌گویم که برای داشتن فرزند دوم اقدام کنیم چون هم سن من در حال بالا رفتن است و هم سن بچه‌مان، زمان خوبی برای به دنیا آمدن فرزند دوم است اما او می‌گوید که بعد از پولدار شدن، بچه‌دار خواهیم شد. هر دو نفرمان شاغلیم و مشکل حاد مالی هم نداریم. چه کنم؟

صبح مشهد– مخاطب گرامی، داشتن فرزند دوم اتفاق مهمی است که صرفا نباید آن را به مسائل مالی و معیشتی خانواده گره بزنیم بلکه علاوه بر توان فراهم کردن حداقلی آسایش، باید به نکات مهم دیگری هم توجه داشته باشیم که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

این یک تصمیم مشترک است
برای داشتن فرزند دوم، توافق و وحدت نظر و آمادگی روحی و روانی زوج ها اهمیت زیادی دارد و این تصمیم مشترک زمینه همدلی و همکاری بین آن ها را در مراحل بارداری و بعد از به دنیا آمدن کودک، افزایش می‌دهد. اگر هر کدام از زوج ها در این زمینه رضایت کامل نداشته باشند، جو روانی دوران بارداری مطلوب نخواهد بود.

توجه به سن مادر ضرورت دارد
گفته‌اید که سن‌تان در حالا بالا رفتن است. آقایان بدانند که برای داشتن فرزند دوم یا سوم باید به سن مطلوب مادر توجه کنند. توجه داشته باشند که مادران در جوانی (۲۰تا۳۰سالگی) و حداکثر تا ۳۵ سالگی آمادگی جسمی و روحی بیشتری برای فرزند آوری دارند و بنابراین نباید فرصت سنی مادر را نادیده گرفت.

سن فرزند اول‌تان هم مناسب است
نکته سوم که باید مدنظر والدین باشد، سن فرزند اول است. واضح است که چون فرزند اول شما چهارسال دارد، فرصت مناسبی است که برای فرزند دوم اقدام شود. فرزند اول تا پنج سالگی وابستگی بیشتری به مادر دارد و عمده نیاز به امنیت را در کنار مادر کسب می‌کند و چنان چه خواسته یا نخواسته فرزند دومی بیاید، در حالی‌که فرزند اول هنوز زیر پنج سال است، مشکلات بیشتری برای مادر ایجاد خواهد شد چون باید همزمان به دو کودک وابسته به خود امنیت ببخشد وآن ها را در کنار خود داشته باشد. مهم‌تر این‌که فرزند اول به دلیل دور شدن اجباری مادر از او و از دست دادن توجه فراوان اطرافیان، از نظر روحی آسیب می‌بیند.

کودک بیش از آسایش به آرامش نیاز دارد
داشتن فرزند مهم است و مهم‌تر، بحث تربیت فرزندان است. برای داشتن فرزند قطعا والدین باید آمادگی‌های خود را برای تربیت مهمان جدیدی که از راه می‌رسد، بیش از پیش افزایش دهند و توجه داشته باشند که شرایط مالی حداقلی ضرورت دارد تا آسایش لازم برای کودک فراهم شود ولی کودک قبل از آسایش نیاز مبرمی به آرامش دارد. این نیاز به آرامش در گرو همزبانی و همدلی مطلوب والدین نهفته است.

حالا نوبت گفت‌و‌گو با شوهرتان است
در یک فرصت مناسب و بعد از خواندن نکات گفته شده، با شوهرتان درباره دلایل منطقی بودن تصمیم‌تان صحبت کنید. آسیب‌های تک فرزندی، نکاتی که درباره سن خودتان و فرزند اول تان مطرح شد، میزان مهم بودن مسائل مالی و … به صورت شفاف و منطقی باید مورد بحث قرار بگیرد. توجه داشته باشید که با توجه به میزان تحصیلات، جایگاه اجتماعی، شغل و … شوهرتان، توصیه های دیگری هم می توان داشت که در صورت حل نشدن مشکل، یک مشاور می‌تواند به شما در این زمینه، راهنمایی‌های کاربردی بدهد. فراموش نکنید که فرزندآوری که یک عنایت الهی است باید آگاهانه‌ترین تصمیم والدین باشد.

نویسنده : عبدالحسین ترابیان | کارشناس‌ارشد روان‌شناسی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه − 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن