زندگی

روستاهای دیدنی بروجرد + تصاویر

کد خبر : 30264

طبیعت‌گردی یکی از زمینه‌های گردشگری است که افراد زیادی مثل جوانان عاشق آن هستند. یکی از مناطق مهم کشور از نظر طبیعت گردی استان لرستان و یکی از مناطق مهم لرستان، شهرستان بروجرد و روستاهای این منطقه است.

صبح مشهد– مردم زیادی از شهرهای مختلف مثل تهران، شیراز و… به شکل گروهی بلیط اتوبوس شهر خود به بروجرد را می‌خرند و به‌صورت دربست به این مکان‌های دیدنی سفر می‌کنند. آن‌ها زمانی‌که قصد بازگشت دارند هم، همین حرکت را تکرار و بلیط اتوبوس بروجرد تهران یا هر شهر دیگری را برای سفر انتخاب می‌کنند. در این مطلب قصد معرفی بروجرد، آب‌و‌هوای آن و آشنایی بیشتر با روستاهای دیدنی اطراف این شهر را داریم.
با گسترش اکوتوریسم در ایران اغلب روستاها و شهرستان‌های خوش آب‌وهوا تصمیم به تبلیغ این نوع روستاها و افزایش امکانات آن‌ها برای توریست‌ها کرده‌اند. در این بین شهرستان بروجرد همیشه پیش قدم بوده و روستا‌های بسیار خوبی را به صنعت توریست ایران معرفی کرده است. با ما همراه باشید تا این روستاها را بیشتر بشناسیم.

معرفی بروجرد، آب‌وهوا و موقعیت جغرافیایی
بروجرد یکی از شهرستان‌های استان لرستان و خود شهر بروجرد دومین شهر پر جمعیت استان است. بروجرد یکی از قطب‌های گردشگری ایران نام دارد و در و بازارهای آن، صنایع دستی معروفی ساخته می‌شود. جاجیم، گیلیم، گیوه، سماورهای دست‌ساز معروف به ورشو و…. از جمله این وسیله‌ها هستند. مردم کوچرو و ایلیاتی‌های از بازارهای این شهر به عنوان مکانی برای تامین مایحتاج خود استفاده می‌کنند و بروجرد همواره مورد توجه آن‌ها بوده و هست. بروجرد ماننده دیگر مناطق استان لرستان آب‌وهوایی سرد وکوهستانی داردکه بهتر است مسافران در ماه‌های تابستان به اکثر مناطق آن‌جا سفر کنند. این شهرستان در زمستان یخبندان‌های ۷۰ روزه دارد که اصلا برای گشت‌وگذار در کوهستان مناسب نیست. بیشترین دمای بروجرد در تابستان ۳۸ درجه و در زمستان منفی ۱۸ درجه است.
اغلب روستا و شهرهای اطراف بروجرد نیز شرایطی ماننده این شهر دارند. در ادامه بعضی از روستاهای معروف و گردشگری بروجرد را معرفی می‌کنیم تا به‌راحتی بتوانید از آن‌ها دیدن کنید.
روستاهای دیدنی بروجرد

روستای ونایی
یکی از روستاهای دیدنی و کوهستانی بروجرد روستای وناییست. این روستا در شمال غربی بروجرد و در فاصله ۱۲ کیلومتری آن قرار دارد. کمتر کسی باور می‌کند که منطقه‌ای تا این اندازه بکر و دست نخورده در فاصله‌ی کمی با مرکز یک استان وجود داشته باشد. ونایی با تعداد زیادی چشمه، رود، نهر پر آبی که منبع شرب روستا و شهرهای دیگر هم هست، یک قلعه قدیمی و قلل مرتفع کوه‌های اطراف خودش یکی از روستاهای هدف گردشگری اکوتوریسم‌ها قرار گرفته است. معمولا روستاهای کوهستانی با قرارگرفتن کنار رودهای آب از رودخانه‌ها امرار معاش می‌کنند و کشاورز می‌شوند. مردم ونایی نیز از این قاعده خارج نیستند، اما محصولی که آن‌ها می‌کارند، جالب است. غالب مردم ونایی با کاشت و برداشت خیار، خیار شور تولید می‌کنند و می‌فروشند. البته جز خیار شور محصولات لبنی روستایی را هم می‌توان در این مکان یافت که در نوع خود بی‌نظیرند.


روستای کَرکیخان
روستاهای شهرستان بروجرد اغلب بکر و دست نخورده هستند. یکی دیگر از این روستاهای بکر که حتی رسوم خاص خود را نیز فراموش نکرده‌اند روستای کرکیخان است. روستای کرکیخان در ۵ کیلومتری محور بروجرد – ملایر قرار دارد. روستایی ییلاقی و خوش آب‌وهوا با مردمی دوست داشتنی و سنتی. مردم روستا اغلب به کشاورزی مشغولند و شغل اصلی آن‌ها همین پیشه با برکت است. این روستا ماننده روستای ونایی در دامنه کوه قرار دارد و نهرهای آب فراوانی از کنار آن عبور می‌کند. یکی از بهترین ویژگی‌های روستای کرکیخان وجود سنگ نگاره‌های باستانی از انسان‌های اولیه در نزدیکی روستا است. در روستای کرکیخان امکاناتی نظیر مرکز بهداشت، تعمیرگاه، اغذیه فروشی و… نیز هست تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید. اغلب این مناطق از ترمینال‌های مسافرتی دور هستند و خرید بلیط اتوبوس VIP از علی بابا می‌تواند کار شما را راحت کند.

منطقه گلدشت
کمتر شهری را می‌توان در ایران یافت که منطقه وسیعی را زیر کاشت درختان میوه قرار دهند و بازدید و استفاده از آن‌ها هم برای عموم آزاد باشد. منطقه گلدشت قسمت وسیعی در غرب شهر بروجرد است که درخت‌های سیب، آلبالو و گیلاس در آن‌جا کاشته اند. گلدشت در دامنه رشته کوه‌ زاگرس کشیده می‌شود و چندین روستا با نام‌های شیخ‌میری، کپرگه، قلعه و فیال در این منطقه هستند. مردمانی خون‌گرم و مهمان‌نواز که قدر نعمت خداوند را می‌دانند و در بخشش آن بخیل نیستند.

جمع بندی

با همه این تفاسیر مهم است که شما با کدام وسیله نقلیه به مسافرت می‌روید؟ اصلا با چه وسیله‌ای می‌توان راحت‌تر به این مناطق سفر کرد؟ برای جواب این سوال‌ها پیشنهاد ما به شما استفاده از اتوبوس است. معمولا سفرهای طبیعت‌گردی به صورت گروهی و دسته جمعی انجام می‌شود. یکی از بهترین اوقات سفر دسته جمعی زمانیست که همراه هم، وقت برگشت، سوار اتوبوس یا دیگر وسیله‌های حمل‌و‌نقل عمومی درباره سفر خود گفت‌وگو می‌کنیم.
برای مطالعه بیشتر مقاله مسیر اتوبوس های تهران-سنندج را بخوانید
اگر دوست دارید این لحظات را تجربه کنید، می‌توانید به تعداد سرنشینان یک اتوبوس، بلیط تهیه و همراه گروه راهی سفر شوید. اما ممکن است که خرید بلیط اتوبوس در ترمینال آن هم برای نفرات زیاد مشکل باشد. شما می‌توانید به سایت‌های فروش بلیط سری بزنید و هر تعداد بلیط برای هر صندلی از اتوبوس که می‌خواهید، بخرید. دست شما در این سبک از خرید بلیط باز است و همین کار را برای برگشت هم انجام دهید. مثلا بدون حضور در ترمینال بلیط اتوبوس بروجرد تهران را از سایت علی بابا بخرید و آماده برگشت از سفر خود شوید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − ده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن