اجتماعی

دولت از مسیر تولید کنار بکشد!

۷ راه تحقق شعار سال از دیدگاه نماینده منتخب مجلس یازدهم

کد خبر : 28305

صبح مشهد: برای تحقق شعار سال ((جهش تولید)) اقدامات مختلفی باید انجام شود . در این نوشتار به برخی از آنها اشاره میشود:
۱. دولت از مسیر تولید کنار بکشد
هر چند تضمین فروش و بازار و اعتماد تولید کننده به مردم و حمایت مردم در این مسئله خیلی موثر است اما موضوع یک شبکه گسترده به هم پیوسته است که باید یرای نتیجه گیری درست و غیر احساسی همه اجزای این شبکه با هم مورد مداقه قرار گیرد .
تولید ایرانی برای بقا و فتح بازارهای داخلی باید در دو موضوع کیفیت و قیمت تمام شده بتواند با انواع مشابه خارجی رقابت کند .
برای نیل به این مقصود دولتمردان باید بدون فوت وقت و در عمل اقدام به رفع موانع تولید در کشور کنند .
بی تردید خود دولت و مجوزات مورد نیاز دولت یکی از اصلی ترین موانع تولید و موجب طولانی شدن روند تولید و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده می باشد. یکی از تصمیمات جدی که دولت میتواند اتخاذ کند این است که خودش را به صورت کامل از فرایند تولید کنار بکشد و اجازه دهد تولید نفس تازه کند.
۲. نظام اخذ استعلامات برای شروع تولید حذف شود
در کشور ما تولید کننده قبل از شروع فرایند تولید باید مجوز بگیرد . برای اخذ مجوز تولید کننده را به چندین دستگاه اداری و غیر اداری کوچک و بزرگ حواله میدهند تا نظر موافق آنها را جلب کنند .
– بسیاری از این دستگاهها بدون هیچ دلیل توجیهی مدتها تولید کننده را معطل میکنند .
– بعضا تعارض منافع دستگاهها باعث میشود که یک طرح کاملا موجه اصولا امکان اجرایی شدن پیدا نمیکند .
– بعضا دستگاهها برای پاسخ به استعلامات وجوهی قانونی و غیر قانونی طلب میکنند که موجب افزایش هزینه اجرای پروژه میگردد.
– بعضا عدم صدور پروانه های تاسیس موجب ایجاد فرصتهای ویژه و رانت خواری و فساد میگردد.
– بعضا برای پاسخ به استعلام ، طرحهای توجیهی و به اصطلاح کارشناسی طلب میکنند که هم وقت و هم سرمایه تولید کننده را هدر میدهد و هم از طرفی موجب ایجاد فرصت ویژه و فساد سیستمی میگردد.
– در بسیاری از مواقع دخالتهای ظاهرا کارشناسانه ی بواقع غیر کارشناسی دستگاهها در مکان یابی و مسئله یابی و هدف گذاری و …پروژه ها، آنها را معطل و بعضا به تعطیلی میکشاند.
این روند موجب طولانی شدن فرایند تولید و تحمیل هزینه های سربار سنگین به طرحها و در نتیجه بالارفتن قیمت تمام شده و غیر رقابتی شدن محصول تولیدی و…میگردد.
در بسیاری از کشورهای پیشرفته اکنون نظام اخذ استعلام و صدور مجوز کاملا منسوخ شده است . به راحتی میتوان نظامات و ضوابط لازم الرعایه در هر حوزه را تدوین و در غالب دستورالعمل راه اندازی هر شغل و پیشه در اختیار متقاضی قرار داد و در طول فرایند راه اندازی و شروع به کار و حتی در فرایند تولید بر اجرای دقیق ضوابط نظارت کرد. در این حالت هم فرایند تولید سهل و دردسترس میگردد هم زمینه فساد فراوان موجود از بین میرود و هم قیمت تمام شده کالای ایرانی کاهش می یابد و هم نظامات و ضوابط مختلف دستگاهها رعایت میشود.
پس راه دوم برای تحقق جهش تولید حذف کامل نظام اخذ استعلامات برای شروع تولید است .

۳. یارانه تولید پرداخت شود
در قانون هدفمندی یارانه ها به هدف کمک به تولید داخلی مقرر شد سی درصد از وجوه بدست آمده از محل هدفمند سازی یارانه ها به بخش تولید اختصاص یابد . در دولت دهم که مجری اولیه قانون بود این بخش مهم قانون به بهانه های مختلف اجرا نگردید و یکی از انتقادهای درست رییس جمهور فعلی در انتخابات دولت یازدهم همین بود .اما ایشان هم نه در دولت یازدهم و نه تا حالا در دولت دوازدهم هیچگاه این قانون را اجرا نکرده است .
پرداخت یارانه به تولید به هدف کاهش قیمت تمام شده و افزایش کیفیت کالا و در نتیجه رقابتی شدن محصول با نمونه های خارجی جزء ضروریات این عرصه است که تقریبا در تمامی کشورهای در حال رشد دنیا اجرا میشود.
لزومی ندارد و حتی نباید پرداخت یارانه تولید به صورت مستقیم صورت گیرد . بلکه میتواند در شقوق مختلف غیر مستقیم انجام شود.
تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی ، کاهش ویژه نرخ تسهیلات بانکی ، تقبل هزینه های حمل و نقل مواد اولیه ، کاهش قیمت سوخت (برق ، گاز ، نفت گاز و …) ، بخششهای مالیاتی قابل ملاحظه ، تامین هزینه های بیمه تامین اجتماعی به ازای نیروهای بکارگرفته شده و دهها مورد مثل اینها فقط نمونه هایی از روشهای پرداخت یارانه غیر مستقیم به بخش تولید است که در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله بعضی از همین کشورهای همسایه ما در حال اجراست
برای حمایت از کالای ایرانی باید و باید و باید قیمت تمام شده آن را کاهش و کیفیت آن را افزایش دهیم و این مهم با توصیه و نصحیت اخلاقی و … صورت نمیگیرد ، باید اقدام عملی صورت گیرد و یکی از مهمترین اقدامات عملی این است که دولت محترم دست در جیب نفتی خود کرده و برای یک بار هم که شده نفت را در خدمت تولید قرار دهد
زندگی شهری

۴. واردات هر کالایی که در ایران تولید میشود ممنوع گردد.
شاید به نظر کمی غیر ممکن برسد اما شدنی است . در همین کشور جنگ زده همسایه ما عراق ، این اتفاق در حال وقوع است . هر کس بتواند تولید کالایی را در عراق آغاز کند میتواند مانع از واردات آن نیز بشود . میگویند ژاپنیها بعد از جنگ جهانی دوم برای مدتی دربهای کشورشان را کاملا بستند و فقط از تولیدات خودشان مصرف میکردند و یکی از دلایل پیشرفتشان همین است .
نمیتوان از طرفی تعصب به تولیدات ملی را تبلیغ کرد و از سوی دیگر مردم را در بین دو راهی انتخاب کالای پر کیفیت و ارزان قیمت خارجی و کالای احیانا کم کیفیت و گرانتر داخلی قرار داد. به شرط اصلاح همه سیستمها و نگاه همه جانبه به تولید ، گاهی ایجاد انحصار در عین رقابت داخلی ضرورت دارد . میتوان طی یک برنامه منطقی و حساب شده برای هر نوع از کالاها زمان مشخصی برای افزایش سطح کیفی و کاهش قیمت تمام شده و پایان انحصار داخلی قرار داد . کالای ایرانی تا زمانی که امکان رقابت خارجی ندارد باید انحصار مصرف داخلی داشته باشد تا با اتکا و اطمینان از بازار فروش به فکر افزایش سطح کیفی باشد و البته این زمان باید محدود و زمان بندی شده باشد تا تولید کننده خودش را ملزم بداند طی دوره زمانی مشخص به سطح رقابت با کالای مشابه خارجی برسد . در هر شکل تردیدی نیست که محدودیت سیل بنیان کن واردات میتواند امکان نشو و نما به تولیدات داخلی بدهد .
مصرف کننده متعصب داخلی برای مدتی تحمل میکند ، تولید کننده متعصب داخلی همتش را برای افزایش کیفیت افزایش میدهد و مدیر متعصب داخلی هم کنترل و نظارت میکند تا تولید کننده طی زمان مشخص مرتبا به سطح کیفی تولید بیافزاید
۵. نظام مالیاتی به نفع تولید اصلاح شود
در حال حاضر حدود ۷۵%منابع مالیاتی کشور از محل مالیات بر درآمد مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده تامین میشود که البته عمده ان بردوش تولید است . نظام مالیاتی کشور باید به شکلی اصلاح شودکه حداقل مالیات از تولید گرفته شود و با طراحی و اجرای پایه های مالیاتی جدید، وزن مالیات به سمت سرمایه های راکد و فعالیتهای واسطه ای و خدماتی و…برود و فشار آن از تولید برداشته شود.
۶. نظام بانکی به نفع تولید نیاز به اصلاح جدی و فوری دارد
بانکها در حال حاضر خود از موانع اصلی تولید به شمار میروند
گرایش تسهیلات بانکی عمدتا به سمت کارهای خدماتی است.
سود تسهیلات بانکی اصلا متناسب کار تولید نیست و هیچ فعالیت تولیدی نمیتواند از عهده تامین و پرداخت این سود برآید.
خود بانکها برای پرداخت سود بالا و هزینه های سنگین نگهداری پول به سمت بنگاه داری و آن هم بنگاههای واسطه گری، دلالی و فعالیت در بازار ارز و سکه و…دارند که موجب صدمات جدی به تولید شده است. بانکها باید به صورت کامل از بنگاه داری دست بکشند و به همان وظیفه خود که تسهیل مبادلات مالی جامعه در جهت تسهیل تولید است بپردازند.
۷. ساختار نظام گمرک باید زیر و رو شود
امروز اثر اصلی تحریمهای خارجی به وسیله تحریم داخلی توسط نظام گمرکی کامل میشود. اصولا نظام گمرکی تنبل ، مبهم و فسادزاو غیر قابل انعطاف و پیچیده است که مانع اصلی تامین مواد اولیه تولید داخلی به شمار میرود. نظام گمرکی میتواند تنظیم کننده و پشتوانه تولید داخلی باشد در حالی که فعلا بلای جان تولید داخلی شده است .
برای تحقق ((جهش تولید )) کارهای مختلفی باید صورت گیرد که به برخی موارد با اهمیت آن اشاره شد این موارد بعضا نیاز به قانونگزاری و اصلاح قوانین دارد و البته در بسیاری هم فقط اراده اقدام و اصلاح ساختار اجرایی نیاز دارد.
انشالله مجلس یازدهم در هر دو مورد یعنی خلا قانون و نظارت دقیق بر عمل و اقدام دولتمردان مستحکم عمل کند تا منویات رهبری معظم و خواست مردم عزیز محقق شود.
علی اصغر عنابستانی
منتخب مردم شریف سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن