استانی

داروی موسوم به امام کاظم فاقد تاثیر و مبنای علمی است!

کد خبر : 28189

رییس انجمن طب سنتی خراسان رضوی گفت: اخیرا موادی با نامهای “امام کاظم و روغن بنفشه” از سوی برخی افراد فاقدتخصص علمی و حتی منع شده از دخالت در امور طبابت، به عنوان داروی پیشگیری از بیماری کرونا تجویز شده که از اساس فاقد بنیان علمی بوده و بی‌تاثیر در این زمینه است.

به گزارش صبح مشهد، دکتر سعید اسکندری روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: این روزها که جامعه درگیر شیوع “ویروس کووید ۱۹” عامل بیماری کرونا شده، شاهد توزیع چنین موادی با این ادعای گزاف هستیم که موثر بر درمان بیماری همه‌گیر است و حتی در برخی از مناطق شهر مشهد این مواد توزیع شده‌اند.
وی ادامه داد: این مواد ادعایی با حک نام ائمه اطهار(ع) بر روی بسته‌های آن، در حالی بین مردم تبلیغ و توزیع می‌شود که به هیچوجه فرایند علمی آکادمیک مورد پذیرش مجامع تخصصی داروسازی، پزشکی و حداقل استانداردهای دارویی را نیز طی نکرده‌اند.

رییس انجمن طب سنتی خراسان رضوی گفت: چنین رفتارهای سطحی و غیرعلمی در شرایطی که جامعه با یک بیماری همه‌گیر مواجه است، علاوه بر حذف افراد مبتلا به “ویروس کووید ۱۹” از چرخه درمان و مهار بیماری باعث انتشار بیشتر ویروس و شیوع کرونا می‌شود.
وی افزود: در صورت گسترش اینگونه اقدامات غیرقانونی و غیرعلمی، نه تنها بحران بیماری همه‌گیر شدیدتر بلکه خطرات بیشتری برای مردم ایجاد می‌شود.

دکتر اسکندری ادامه داد: این پدیده نامتعارف و غیرعلمی، از نظرگاه اخلاق اسلامی و موازین شرعی نیز موضوع پایمال نمودن حق‌الناس را مطرح کرده و گناهی نابخشودنی است.
وی گفت: آحاد افراد جامعه آگاه باشند “تنها زمانی ماده‌ای به عنوان دارو در چرخه درمان بیماری و تجویز طبی قرار می‌گیرد که همه فرآیندها و موازین علمی آکادمیک، تاییدیه‌های تخصصی و استانداردهای دارویی را سپری کرده و مجوز لازم مراجع مسوول را اخذ کرده باشد.”

رییس انجمن طب سنتی خراسان رضوی افزود: از دیدگاه شرع و قانون، هیچ فرد و نهادی حق ندارد خارج از چارچوب فرایندهای علمی، موادی را به عنوان دارو در سطح عام معرفی و تجویز نماید. این قاعده حتی شامل همه افرادی است که از دانش مورد تایید این کار هم برخوردارند و بطور تخصصی در حوزه داروسازی و طبابت فعالیت دارند.
وی ادامه داد: از همه هموطنان عزیز تقاضا داریم در شرایط فعلی، خود را درگیر اینگونه ادعاها نکنند و برای پیشگیری از ابتلا به بیماریکرونا فقط و فقط پروتکلها و توصیه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مورد توجه و عمل قرار دهند.
دکتر اسکندری گفت: شایسته آن است که فرد یا افرادی که مدعی تاثیر ماده‌ای با عنوان “داروی امام کاظم” برای درمان کرونا هستند پیش از هر اقدام تجویزی، نسبت به قراردادن ادعای خود در چرخه آزمونهای استاندارد، فرایند علمی، اخذ مجوز و تاییدیه مراجع ذیصلاح پزشکی و داروسازی اقدام کنند.

وی افزود: یکی از افرادی که هم‌اینک در این حوزه ادعا و فعالیت دارد، پیش از اینها از سوی مراجع قضایی از هر اقدام طبی و تجویزی در حوزه درمان منع شده است. به این فرد جدا توصیه می‌شود با اقداماتی نظیر آتش زدن کتاب مرجع پزشکی طب هاریسون و تجویزهای بی‌اساس و غیرعلمی همچون تجویز روغن بنفشه، بیش از این جامعه ایرانی را مورد مضحکه دشمنان مغرض قرار ندهد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن