دانش و فناوری

میکروپلاستیک‌ها به قلب رسیدند

کد خبر : 54231

جراحان کشف کردند که قلب انسان ممکن است با میکروپلاستیک پوشیده شده باشد.

به نقل از نیوز، آلودگی پلاستیک، نگرانی فزاینده شده و اکنون ممکن است حتی در حیاتی‌ترین اندام ما نفوذ پیدا کرده باشد.

در حال حاضر جراحان، میکروپلاستیک‌ها را در قلب انسان پیدا کرده‌اند که نگرانی‌هایی را در مورد وجود آن‌ها در همه اندام‌ها ایجاد می‌کند.

نتایج تحقیقات اخیر انجام شده طی جراحی قلب، شواهدی از آلودگی میکروپلاستیک در بافت‌های قلب را نشان می‌دهد که بیانگر ورود غیرمنتظره آنها به سیستم قلبی عروقی است.

این قطعات ریز پلاستیکی با عرض کمتر از پنج میلی‌متر در مکان‌های مختلف ازجمله غذا، آب، هوا و سایر قسمت‌های بدن انسان نیز یافت شده است.

دانشمندان انجمن شیمی آمریکا (ACS) تحقیقی آزمایشی را بر روی بیماران جراحی قلب انجام دادند که در آن نمونه‌های بافت قلب و نمونه‌های خون را قبل و بعد از جراحی جمع‌آوری کردند.

آنان با استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری پیشرفته، ذرات میکروپلاستیک را با عرض ۲۰ تا ۵۰۰ میکرومتر در اکثر نمونه‌های بافت شناسایی کردند. این ذرات از انواع مختلف پلاستیک ازجمله پلی اتیلن ترفتالات و پلی وینیل کلراید تشکیل شده بودند. به‌طور شگفت‌آوری، نمونه‌های خون حاوی ذرات پلاستیکی بودند که پس از جراحی از اندازه آن‌ها کاسته شد و تنوع بیشتری از انواع پلاستیک را نشان داد.

اگرچه این مطالعه شامل تعداد محدودی از شرکت‌کنندگان بود اما نتایج بر تجمع بالقوه میکروپلاستیک‌ها در قلب و بافت‌های داخلی آن تاکید می‌کند.

نتایج تحقیق نشان می‌دهد که روش‌های پزشکی می‌توانند به‌طور ناآگاهانه میکروپلاستیک‌ها را وارد جریان خون کرده و نگرانی‌هایی را در مورد تاثیر آنها بر سلامت قلب و عروق ایجاد کنند.

محققان بر نیاز به تحقیقات بیشتر برای درک میزان کامل اثرات میکروپلاستیک‌ها بر قلب و پیامدهای آنان برای افرادی که تحت عمل جراحی قلب قرار می‌گیرند، تاکید کردند.

در حالی که محققان ماهیت اولیه یافته‌های خود را تایید می‌کنند، این مطالعه نیاز فوری به رسیدگی به نگرانی رو به رشد در مورد حضور فراگیر میکروپلاستیک‌ها در جنبه‌های مختلف زندگی را برجسته می‌کند.

نتایج این تحقیق در نشریه Environmental Science & Technology منتشر شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + 17 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن