پایتخت فرهنگ اسلامی

در یکصدو بیستمین برنامه‌ سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی:

قدیمی‌ترین نسخه خطی« رَوض الجِنان» در ایران با۸۸۷ سال قدمت رونمایی شد

کد خبر : 45654

قدیمی‌ترین نسخه خطی« رَوض الجِنان و رَوح الجَنان» در ایران موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با ۸۸۷ سال قدمت در یکصد و بیستمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از گنجینه رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی اصغر حسینی امام جمعه موقت مشهد و استاد حوزه علمیه مشهد در این مراسم که در محل اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی برگزار شد، طی سخنانی جایگاه ابوالفتوح رازی؛ عالم بزرگ قرن ششم هجری و صاحب اثر روض‌الجنان را از دیدگاه مرحوم مدث قمی تبیین کرد.

وی ضمن اشاره به زندگی نامه این مفسر بزرگ شیعه، تفسیر روض الجنان را شاخص‌ترین اثر وی عنوان کرد و آن را از مهم‌ترین منابع تفاسیر شیعه و سنی دانست.
حسینی، در این تفسیر به بهره‌گیری از موضوعات اخلاقی، فقهی، تفسیری، ادبی و تاریخی اشاره کرد که در توضیح و تفسیر آیات الهی به کار رفته است.

ابوالفضل حسن آبادی؛ مدیر مرکز مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نیز در این مراسم این مرکز را یکی از حوزه های میراثی در منطقه برشمرد و جمع‌آوری این میراث گرانقدر را حاصل اعتماد مردم به این مجموعه عنوان کرد.

وی تصریح کرد: اهالی مطالعه و پژوهشگران می‌توانند در قالب ایستگاه مطالعه و یا پایگاه دیجیتال از این نسخ در تحقیقات خود بهره‌مند شوند.

در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی حدود ۴۰۰۰ نسخه خطی در موضوع تفسیر به زبان‌های فارسی و عربی وجود دارد که از این تعداد ۶۴ نسخه خطی آن از آثار ابوالفتوح رازی می باشد. یکی از نسخه های بسیار نفیس و کهن، نسخه خطی تفسیر ابوالفتوح رازی است که به لحاظ کتابت قدیمی‌ترین و کهن‌ترین نسخه خطی تفسیر ابوالفتوح در بین کتابخانه‌های ایران است.

در این نسخه، مؤلف قبل از شروع تفسیر در هر سوره ابتدا اطلاعاتی را درباره نام سوَر قرآنی، شماره آیات، حروف، کلمات، مکی، مدنی، ناسخ و منسوخ بودن آیات ارائه داده و سپس به تفسیر پرداخته است که این روش الگویی برای تفسیرنویسان بعدی همانند جرجانی و ملافتح الله کاشانی بوده است.

این نسخه به خط نسخ ۲۱ سطری است که توسط حیدر بن محمد بن اسماعیل الاردلانی النیشابوری در سال ۵۵۶ کتابت و از آیه ۵۰ سوره احزاب تا آخر سوره فتح را در برداشته و توسط خواجه شیر احمد وقف کتابخانه آستان قدس رضوی شده است.

گفتنی است برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی، همه هفته از طریق لینک https://webinar.aqr.ir/farhangi و صفحه اینستاگرام @digital.aqr.ir برای علاقه مندان به پیگیری مراسم قابل دسترسی است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن