شهری
موضوعات داغ

ره باغ نعیم و هزینه ای که به بیت المال وارد شد!

کد خبر : 27611

صبح روز گذشته نعمتی، شهردار منطقه ثامن در طی برگزاری یک مراسم بازدید خبرنگاران از پروژه های در حال اجرا در پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) و در یک گفت و گوی چالشی به برخی سوالات مطرح شده پیرامون پروژه سارا و ره باغ نعیم پاسخگوی خبرنگاران بود.
بازدید خبرنگاران از پروژه های اطراف حرم مطهر
به گزارش صبح مشهد به نقل از قدس، در ابتدای این تور خبری خبرنگاران برای بازدید میدانی همراه با شهردار منطقه ثامن در محل چندین پروژه با عناوین ره باغ و شارستان حضور پیدا کردند و در جریان پیشرفت های خوبی که در پروژه ها در طی چند سال صورت گرفته بود، قرار گرفتند.
نعمتی؛شهردار منطقه ثامن در تشریح گوشه ای از این اقدامات بیان کرد: از عمر اجرای طرح های بافت پیرامون حرم حدود ۲۵ می گذرد که بیش از دو سال آن در زمان تصدی شورای اسلامی جدید شهر قرارد دارد.
اتفاقی که در این دوره افتاد این بود که تصمیم گرفتیم به بازآفرینی شهری و زیر ساخت های این طرح توجه بیشتری بشود، یک نکته ای که انتقادات نسبت به طرح را زیاد می کند این است که بافت جمعیتی داخل طرح تخلیه شده است، چرا که روز اول ۵۲ هزارنفر در آن ساکن بودند اما در حال حاضر حدود ۱۴ هزارنفر در منطقه زندگی می کنند.
وی ادامه داد: ماسعی کرده ایم شعار بافت را عوض کنیم و جمعیت را محل نگه داشت و زیرساخت های آن را هم ایجاد کنیم، برای این کار هم ایجاد خیابان های اصلی، ره باغ ها، فضای سبز،حفظ خانه های تاریخی و ساخت پارکنیگ های طبقاتی را در دستورکار قرار دادیم. در این محل قرار است فضای سبزی حدود ۶۷ هکتار ایجاد شود که حدود ۵/۲ هکتاردر گذشته وجود داشت. در دوره جدید مدیریت شهری حدود ۵۰هزار متر مربع به فضای سبز اطراف حرم اضافه شده است.
در این زمینه اجرای طرح های مانند تونل انرژی، پیاده رو سازی، اجرای کانال جمع آوری فاضلاب شهری و زیرساخت های مورد نیاز همچنان در دستور کار قرار دارد.
نعمتی ادامه داد: در بافت اطراف حرم ۸ ره باغ وجود دارد که تعدادی از آنها به صورت کامل انجام نشده چرا که برای برخی هنوز تامین منابع نشده است و طرح به بلوغ خود به صورت کامل نرسیده است. ره باغ ها مسیر حرکتی به سمت حرم مطهر می باشند. ره باغ طوبی به صورت کامل، ره باغ رضوان حدود ۹۰ درصد، ره باغ فردوس حدود ۳۰ درصد، ره باغ نعیم حدود ۱۰۰ درصد، ره باغ بهشت ۸۵ درصد، ره باغ سلام هم حدود ۸۵ درصد، ره باغ جنان هم حدود ۶۵ درصد و ره باغ پردیس هم حدود ۵۰ درصد آزاد سازی شده است.
علاوه براین چهار خیابان به حرم مطهر منتهی می شود که دور آن یک خیابان با نام شارستان قرار دارد که این خیابان ها را به صورت حلقوی به هم وصل می کند.
در ادامه همراه با شهردار منطقه برخی از این خیابان هاو بافت های تاریخی مانند خانه پریشانی که توسط شهرداری خریداری و در حال مرمت بود هم بازدید شد.

حاشیه های ۷۵۰ متر زمین مویرگی پروژه سارا
در حاشیه این بازدید شهردار منطقه پس از آنکه مطرح کرد دربافت پیرامون حرم ۵۷ سرمایه گذار مشغول فعالیت هستند و ۹۶ پروژه هم به پایان رسیده است، در پاسخ یکی از خبرنگاران که اظهارمی کند شنیده می شود برخی کارشناسان شهرداری با ۷۵۰ متر مربع معابر مویرگی واگزار شده به پروژه سارا مخالفت کرده و اعلام کردند که باید آنها محاسبه می شد هم بیان داشت: اولا بنده از این موضوعی که شما مطرح می کنید اظهاربی اطلاعی می کنم، هیچ کس با این ماجرا مخالفتی نداشته است. فرض کنید یک کوچه به سه پلاک منتهی می شود، طبق قوانین شرعی و قانونی استفاده از این کوچه در اختیار آنها است و فرض کنید فردی بیاید هر سه پلاک را بخرد و امکان اینکه این سه کوچه را تجمیع کند و برای خودش بردارد وجود دارد. این یک استنباط از مسائل فقهی و حقوقی و قانونی می باشد.
شهردار ثامن تصریح کرد: در پروژه سارا هم مشابه برخی پروژه های منطقه ثامن، برخی املاک مویرگی وجود داشت که جمع آن حدود ۷۵۰ متر می شد، پروژه سارا تمامی آن املاک را خریده است و مالک تمام زمین ها شده است، بنابر این یک استنباط این است که کوچه ها متعلق به مالک می شود، چراکه عمدتا کوچه ها بن بست بوده اند و به یک سری پلاک های خاص منتهی می شدند.
پروژه مذکور هم از سال ۱۳۸۴ آغاز به کار کرده و درمقاطعی مدیران نهاد مجری طرح که شهرداری منطقه ثامن و شرکت عمران و مسکن سازان بودند برای آنکه باید املاک مویرگی با پلاک مجاورشان تجمع شوند اقداماتی کرده اند، برای آن هم ابتدا املاک مذکور که سند مالکیت ندارند باید برای آنها سند مالکیت گرفته شود و بعد با سند همجوار تجمیع شوند.
در پروژه سارا که در گذشته شهرداری ثامن کارگزار بود تجمع سند ها را برایش انجام داده است و رفته اند برای تمامی املاک مویرگی سند گرفته اند، بعد از آن اسناد معابر با پلاک ها تجمیع شده است، بنا براین پروژه سارا یک سند تک برگ شش دانگ دارد که معابر مویرگی هم در آن ادغام شده است.
حتی پس از این اتفاقات چندین صورت جلسه وجود دارد که آخرین آن هم سال ۱۳۹۳ بود، در آنجا تسویه حساب پروژه سارا توسط مسئولان وقت منطقه ثامن مورد تایید قرار می گیرد.این ها هم قرائنی بود برای معابر مویرگی ازپروژه سارا که نبایدوجهی دریافت شود.
شهردار منطقه ثامن ادامه داد: از روزی که آمدم مشکلات ۲۶ پروژه که خیلی فرارتر از اتفاقات سارا بود را حل کردیم و امتیازاتی به پس از اخذ مصوبه شورای شهر به سرمایه گذار داده ایم.
موضوع ۷۵۰ متر معابر مذکور و.. هم اخیرا توسط کمیته نظارتی شماره ۴ پیشنهاد شد به کمیسیون مشترک ارسال شود، آنجا هم تصویب کردند که اقدامات انجام شده در شهرداری ثامن در سنوات گذشته مورد تایید است.

آیا سند یک کوچه به کل تعمیم داده شد؟
در ادامه خبرنگار قدس اسنادی را که در اختیار داشت و نشان می داد فقط برای یک معبر در پروژه سارا سند صادر شده است و از طرفی اگر املاک مویرگی داخل پروژه ای قرار می گیرد و زمین های اطراف خریداری می شود، مالک مسلما باید هزینه زمین های مویرگی را که به مساحت زمین اضافه می کند پرداخت نماید، همچنین اسناد مذکور که با امضای شهردار منطقه بود و از مالک پروژه درخواست شده بود مستندات تعیین تکلیف معابرداخلی محدوده پروژه را برای بررسی ارسال کندو مالک پروژه سارا در صفحه اول نامه ارسالی و در بند «ب» اعلام می کند: مجوز انتقال اسناد معابر حذف شده داخل عرصه پروژه به نام شرکت سارا که حاکی از تحقق تعهدات شرکت سارا می باشد(پیوست شماره سه). پس از آن این اسناد همراه با پیوست شماره سه به شهردار منطقه نشان داده می شود که در آن فقط به درخواست ثبت یک کوچه متروکه اشاره شده بود و خبری از اسناد معابر نبود.
در پاسخ این اسناد ارائه شده هم شهردار منطقه ثامن عنوان کرد: این نوع سوال کردن به درد پرسش و پاسخ نمی خود، شما اگر معتقد هستند تخلفی در این رابطه صورت گرفته باید به مرجع مرتبط با خودش ارائه کنید و آنها وظیفه رسیدگی دارند. وی پاسخ به این شائبه که چطور می شود برخی مسئولان شورای شهر که به نوعی با پروژه ارتباط دارند در کمیته بررسی برخی موارد و تخلفات شرکت دارند،تصریح کرد: اینکه آقای… در این پروژه حضور دارند و یا ندارند از خودشان بپرسید. اما طبق اطلاعاتی که من دارم، ایشان الان هیچ سمتی در پروژه سارا و مجد و شرکت افق سهام شرق ندارند.
نعمتی افزود: راجع به اینکه یک برگه پیوست شده بود(سند درخواست انتقال سند یک کوچه)، خوب امکان دارد یک برگه دیگر هم پیوست بشود یا نشود.انتقال معابرمویرگی سال ۸۶ انجام شده است و سال ۹۳ هم تاییده تسویه حساب دارند حالا فرقی نمی کند که این عضو شورا در پروژه نقشی داشته باشد یا نداشته باشد. اینکه چرا آقای… که رئیس کمیته نظارتی را برعهده دارند و پای برگه را امضا نکرده اند، به همین دلیلی بود که شما به آن اشاره کردید وقبلا در پروژه سارا نقشی ایفا می کردند، ایشان بخاطر اینکه شائبه ای ایجاد نشود ذیل کمیته نظارتی را امضا نکردند و خانم گندمی و حسینی پویا دو عضو دیگر پای آن را امضا کردند. پس از آن هم در شواری شهر و موضوع مطرح شد. این فرایند هم قانونی است. شاید شما به نقاطی برسید که از دید شما تخلف باشد که باید آن را به مرجع نظارتی و قضایی منعکس کنید و آنها رسیدگی کنند، اگر تخلفی باشد برخورد و اگر غیرآن باشد نکته شما رد خواهد شد.

شهردار منطقه ثامن: مگر شما وکیل آقای حجازی هستید!
در ادامه خبرنگار قدس به نامه ارسالی توسط حجازی،معاون وقت شهرداری ثامن درتاریخ ۱۰/۱۱/۹۸ به دبیرخانه آن شهرداری که در بند شماره یک آن آمده بود نامه شهرداری ثامن در مورخ ۵/۱۲/۸۶ فقط در ارتباط با کوچه متروکه محدوده پلاک تجمیعی بوده و ملاکی برای ۷۵۰ مترمربع سطح داخلی املاک تشکیل دهنده پروژه سارا نمی باشد هم اشاره کرد که شهردار منطقه در پاسخ عنوان می کند: من این نامه را ندیده ام، بگذارید نامه به دستم برسد خواهم دید، شما نماینده یا وکیل آقای حجازی هستید!
بلاخره ۷۵۰ متر معابر مویرگی در محل وجود داشته و یک معبر هم نبوده نامه ای که در اینجا گذاشته شده به عنوان نمونه بوده است. من نامه آقای حجازی را مشاهده نکرده ام اما اگر این کار شده باشد،سال ۹۳ یک صورت جلسه ای وجود دارد که مهندس برزویی و حجازی امضا کرده اند که در آن به صراحت آمده است که پروژه سارا نسبت به شهرداری تسویه حساب کرده و تعهداتش را انجام داده و از نظر پروانه و پایان کار هم تسویه حساب است.
این نامه(پیوست شرکت مذکور) یک نمونه بوده است و برای بقیه معابر هم این نامه منعکس شده و برای آن هم سند گرفته اند. من به عنوان شهردار منطقه می توانستم فقط به همان نامه اکتفا کنم و تسویه حساب پروژه سارا را بدهم، اما بدلیل ابهاماتی که ممکن بود به وجود بیاید این پروسه شورا را طی کردم.

ره باغ نعیم و هزینه ای که به بیت المال وارد شد
وی ادامه در پاسخ به ابهامات موجود در ماجرای ره باغ نعیم که شهرداری قسمتی از آن را تخریب کرد و پس از آن با دستور قضایی از ادامه تخریب آن جلوگیری شد و پیمانکار آن پروژه دارای بدهی حدود ۸۰ میلیارد تومانی به یک بانک است هم گفت: بنده که این کار را نکرده ام، این موضوع در دوره شورای پنجم نبوده است، جواب این سوال را به گونه ای دیگر باید داد، ره باغ نعیم در سال ۱۳۸۴ قرار بود مانند دیگر راه باغ ها مسیر حرکت سبز برای مردم باشد. در آن زمان هم مدیران وقت تصمیم گرفتند با توجه به اینکه زمین موجود هست از آن استفاده بیشتر بشود، دوطبقه در محل ایجاد که یک طبقه پارکینگ و یک طبقه هم مسیر حرکت مردم باشد.
نعمتی گفت: برای آن هم قراردادی با یک شرکت از آستان قدس رضوی منعقد می شود و پس ازگذشت مدتی از فعالیت شرکت، به این جمع بندی می رسند که طبقات بیشتری را در محل ایجاد کنند،برای همین قرار داد اولیه با شرکت مذکور را خاتمه می دهند و پس از دوسال تاخیر کار را به یک شرکت دیگر واگذار می کنند تا چهارطبقه زیر زمین ایجاد شود، اما این پیمانکار یک درصد سازه محل را کار می کند و حجمی هم خاک برداری می کند.
در ادامه به واسطه مشکلاتی که دورن شرکت ایجاد و پس از آن رابطه اش با شهرداری دچار مشکل می شود، کار تعطیل می شود و شش سال هیچ اتفاقی در محل نمی افتد. پیمانکار فقط این پروژه را نداشت و در پروژه های دیگری مانند نخل، کیان و.. هم کار مشترکی باهم داشتیم.
وی بیان داشت: حدود ۱۱ ماه با پیمانکار مذاکره کردیم، درنهایت در دستگاه قضایی طرح دعوا شد که پس از آن توانستیم موضوعات را حل و فصل کنیم. در ابتدای سال ۱۳۸۹ ره باغ را از ید آنها خارج کنیم.
اما اخیرا یک صورت جلسه ای شهردار مشهد با قائم مقام آستان قدس تنظیم کرده اند که اگر آن تبدیل به قرار داد شود، در محل پارکینگ اجرا خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا سازه ایجاد شده در محل را تخریب کردید هم عنوان کرد: آن یک درصد سازه ای که در محل بود از نظر فنی و گذشت ده سال از عمر آن و… باید با آئین نامه های روز منطبق می شد، برای همینن پر کردن آن ۱۵ متر را شروع کردیم، اما دادستانی دستور توقف داد و ماهم این کار را کردیم تا تکلیف کار مشخص شود.
وی در جواب این نکته که آیا این اقدام پیمانکار به اموال عمومی خسارت زده است و شما در این زمینه چه کردید هم بیان داشت: ما با آن شرکت صورت جلسه ده صفحه ای بستیم که در آن این یک مورد نبود، مصوبات آن راهم گرفته ایم، ما خسارتی نسبت به آن شرکت ادعا نکرده ایم و او هم که نسبت به ما مدعی بود که باید پولی به او پرداخت کنیم هم از این خواسته خود گذشت. باهم به توافق رسیده ایم، آن راهم شورای شهر،هیئت مدیره مسکن سازن و هیئت مدیره باز آفرینی تایید کرده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن