زندگی
موضوعات داغ

علت سانحه هواپیمای ماهشهر از زبان یک خلبان / آیا پای تحریم در میان است!

کد خبر : 27481

خلبان ها ایرانی به دلیل تحریم ها پروازهای شبیه ساز، برای تمرین اتفاقات ناگوار و اورژانسی را در پاریس یا کشورهایی مثل ترکیه، مالزی و… پشت سر می گذارند.
به گزارش صبح مشهد به نقل از رکنا، ناوگان هواپیمایی روزگار خوبی را پشت سر نمی گذارد و چند حادثه پیاپی در یک ماه گذشته باعث شده که مردم از سفر هوایی هراس داشته باشند و همین امر قیمت های نجومی بسیاری از پروازها را کاهش داده است.

و اما علت وقوع این حوادث پیاپی چیست؟ تحریم ها ؟ نبود قطعه ؟ عدم دقت در چک نهایی هواپیما قبل از پرواز ؟ یا ….

در این میان شایعه عمدی بودن برخی از این شبه سقوط ها نیز در فضای مجازی منتشر شده است.

خلبان مهرداد سلیمانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: طبق قانون خلبان ها در ایران و همه جای دنیا باید دوره پرواز شبیه ساز را پشت سر بگذارند. ولی متاسفانه به دلیل تحریم ها این پروازهای شبیه ساز در ایران انجام نمی شود. خلبان های ایرانی برای تمرین برخورد با این اتفاقات ناگوار و اورژانسی به پاریس یا کشورهایی مثل ترکیه، مالزی و… می روند و با این دستگاه های شبیه ساز پرواز را تجربه می کنند. در این پروازها کنده شدن در هواپیما یا آتش گرفتن موتور شبیه سازی می شود تا در شرایط خطر احتمال خطای خلبان به کمترین حد ممکن برساند.

او با اشاره به اینکه در چنین مواقعی محال است سرعت هواپیما از حدی بالاتر برود و کمک خلبان یا خلبان به هم تذکر ندهند افزود: سرعت بالاتر از حد مجاز برود یا اگر زاویه هواپیما با باند هماهنگ نباشد خلبان و کمک خلبان به یکدیگر تذکر می دهند و تمام این موارد توسط دستگاه های هواپیما ضبط می شود.

سلیمانی با بیان این که اتفاقات هوایی به ندرت رخ می دهد، اظهار کرد: هواپیماها عمر مفیدی دارند. هواپیماهای ناوگان هواپیمایی کشور به جز هواپیماهای ایران ایر قدیمی هستند. خلبان هواپیما را از مهندس فنی زمینی سالم تحویل می گیرد ولی هر آن احتمال دارد که در پرواز یک اتفاقی رخ دهد. خلبان ها اینقدر دوره های شبیه سازی پروازها را گذرانده اند که می دانند در شرایط چه اقدامی انجام دهند. خلبانان در دوره های سلامتی جسمانی، روحی و تخصصی نیز چک می شوند.

سلیمانی گفت: در فاینال احتمال دارد برای یک لحظه باد ناجوری به هواپیما بخورد که پیش بینی نشده است. اگر سرعت باد بالا برود، هواپیما را پرت می کند. اگر خلبان یک لحظه سرعتش را زیاد و کم کند هم مشکل به وجود می آورد و هواپیما از باند بیرون می آید. این اتفاقات در همه جای دنیا رخ می دهد ولی به دلیل وجود شرایط خاص در کشور و اتفاقات اخیر مردم نگران می شوند.از هر ۲میلیون پرواز یک پرواز با مشکل روبرو می شود بنابراین امن ترین وسیله نقلیه در دنیا هواپیماست. اگر امروزه در کشور ما اتفاقات برجسته شده به دلیل مسائلی است که نباید اتفاق می افتاد. خواب، تغذیه، سلامت جسمی و روانی خلبان ها باید خوب باشد .شرایط هواشناسی خیلی در پروازها تاثیر دارد. در مجموع باید بگویم که خلبان ها همیشه با شرایط خاصی مقابله می کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا تحریم ها در اتفاقات اخیر تاثیر داشته است یا خیر گفت: تحریم ها ما را محدود کرد. اما باعث شد که توانمندی بخش فنی فرودگاه ها افزایش یابد. باید هر دو سال یکبار موتور تعویض شود، اما چون شرایط تعویض نیست با دقت کامل موتورها بررسی و تعمیر می شود. مهندسان فنی در فرودگاه های ایران بسیار خبره شده اند.

سوانح هوایی رخ داده به هیچ عنوان عمدی نیستند

سلیمانی با اشاره به شایعه عمدی بودن برخی حوادث هواپیمایی مانند ماهشهر، تاکید کرد: این حوادث به هیچ وجه نمی تواند عمدی باشد ، احتمال عمدی بودن آن صفر درصد است ولی متاسفانه گاهی شبکه های مجازی فضای کشور را مسموم می کنند. یک فرد بی تجربه چیزی را در فضای مجازی منتشر می کند و باعث تشویش اذهان عمومی می شود. تمام پرسنل، هواپیما را سالم تحویل می گیرند. در حال حاضر حجم پروازها در ایران بسیار زیاد است. باید فرهنگ سازی شود تا مردم بدانند یک هواپیمای یک شرکت از باند خارج می شود دلیل بر این نیست که همه هواپیماها با این مشکل روبرو می شوند. البته مردم هم حق دارند که بهراسند اما خلبان ها تمام تلاش خود را به کار می بندند تا مسافران به سلامت به مقصد برسند. تمام پروازها در زمستان با استرس انجام می شود. پشت سر هم بودن اتفاقات اخیر را پای بدشانسی ناوگان هوایی می گذارم وگرنه قاطع می گویم که با خونسردی پروازها را انجام می دهم و همه خلبان ها برای سلامتی مسافران از هیچ اقدامی فروگذار نیستند.

مسافر هواپیما سانحه دیده ماهشهر: ناگهان به زمین خوردیم بدون هیچ اطلاعی/ بعد از حادثه کسی به دادمان نرسید

صبح امروز هواپیمای شماره ۶۹۳۶ که ساعت ۶ و ۳۵ دقیقه صبح از تهران به مقصد بندرماهشهر پرواز کرده بود در زمان فرود به دلیل نقص فنی از باند فرودگاه ماهشهر خارج شد و با بیش از ۱۳۵ مسافر با زمین برخورد کرد.

یکی از مسافران این هواپیما(ت. م ) که تاکید داشت نام کاملش اعلام نشود در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا چنین از لحظه فرود اضطراری و دقایق قبل از آن گفت : در شرایط التهاب وحشت قرار نگرفتیم، هیچ مسافری نترسیده بود بخاطر اینکه تا لحظه برخورد به زمین هیچ اعلام به مسافران نشد که هواپیما در شرایط اضطراری قرار گرفته است و تنها به شخصه حس کردم سرعت هواپیما به شکلی عجیبی در حال افزایش است و به این سرعت مدام افزوده می شد تا جایی که در چند ثانیه کوتاه قبل از برخورد به زمین شروع به فریاد کشیدم کردم و همزمان با ضربه محکمی به زمین برخورد کردیم. ضربه همانند لحظه تصادف شدید یک خودرو بود . ضربه زده شد. گل های نشات گرفته از این برخورد بر پنجره ها پاشیده شد .

وی تاکید کرد : بعد از این برخورد در ابتدا چند ثانیه سکوتی عجیبی فضای کابین هواپیما فرا گرفت و سپس جیغ های از ترس . مسافران انگار دراول در بهت میان زنده بودن و جانباختن بودندو در ادامه وحشت از حادثه ای که از سر گذرانده بوند. تا چند ثانیه نمی دانستیم دقیقا در چه وضعیتی از حیات قرار داریم. آن زمان بود که یکی از مهمانان خانم ، هواپیما به سراغ مسافران آمد و سعی کرد همه را به آرامش دعوت کند.

این مسافر درادامه افزود: بلافاصله درهای اضطراری هواپیما گشوده شد و از ما خواستن به سرعت از هواپیما خارج شویم.

وی در خصوص اینکه آیا بعد از این حادثه تیم های اورژانسی برای بهبود شرایط بعد از این بحران خود را به مسافران رساندند یا خیر گفت : من چنین تیم هایی را در محل ندیدم. خودم چند دقیقه در محل حادثه ایستادم تا حالم بهتر شود و سپس همراهانم به من رسیده و مرا از محل حادثه دور کردند و رفتیم.

این مسافر در مورد اینکه آیا بر بازگشت به تهران حاضر است دوباره سوار هواپیما شود چنین گفت : چاره دیگر دارم؟ چه فرقی می کند ؟ جاده هایمان نیز ایمن نیست و به اجبار برای برگشت به تهران مجبورم دوباره سوار هواپیما شوم ولی به حتم دیگر هیچ وقت تا پایان عمر ، با آرامش و اطمینان بر صندلی هواپیما نخواهم نشست.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن