زندگیشهری

در پی هشدار اداره کل هواشناسی؛ دستور تخلیه اطراف مسیل اسماعیل آباد مشهد صادر شد

کد خبر : 20139

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی عصر شنبه دستور تخلیه سریع خانه های اطراف مسیل منطقه اسماعیل آباد حاشیه شهر مشهد را صادر کرد.
به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، وحید قربانی در نشست اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خراسان رضوی گفت: در پی هشدار اداره کل هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران و احتمال جاری شدن سیلاب، ۷۴ خانوار ساکن اطراف مسیل اسماعیل آباد باید خانه های خود را ترک کنند.
وی افزود: این افراد که در بستر رودخانه ساکن شده اند، حقی نسبت به اراضی این منطقه ندارند لذا خانه های اطراف این رودخانه باید تخریب شود.
وی اظهار داشت: قرار است ۷۴ خانوار یاد شده به صورت موقت در سوله های ورزشی اسکان اضطراری داده شوند تا بتوان با بهره گیری از اراضی اطراف مشهد و تسهیلات طرح بهسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمکهای بلاعوض این نهاد، آنان را خانه دار کرد.
قربانی همچنین با اشاره به بارندگی های ۲ روز آینده در این استان گفت: به همه فرمانداری های استان ابلاغ شده است که نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران را برگزار و نسبت به مواجهه با خطرات احتمالی سیل آمادگی های لازم را پیدا کنند.
وی شناسایی محورهای خطرپذیر در برابر جاری شدن سیل و مدیریت تردد وسایل نقلیه در آنها، اندیشیدن تمهیدات لازم نسبت به احتمال ریزش سنگ از کوه در سه روستا از توابع شهرستان های مشهد، داورزن و بردسکن، تداوم لایروبی کانال زرکش و اقدامات پیشگیرانه در این خصوص را مورد تاکید قرار داد.
وی افزود: برخی در فضای مجازی اخباری در ارتباط با حجم خسارت ها در برابر باران اندک در مشهد منتشر کرده اند که نادرست می باشد.
قربانی اظهار داشت: خراسان رضوی استانی است که در منطقه گرم و نیمه خشک واقع شده و طراحی های شهری و فنی آن متناسب با اقلیم است لذا ریزش اندک باران و جاری شدن سیلاب می تواند برای خراسان رضوی خطرساز باشد.
مدیر کل هواشناسی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: براساس پیش بینی ها سامانه بارش زای جدید از امروز در این استان فعال می شود که اغلب مناطق شرق، جنوب شرق و شمال شرق خراسان رضوی را در بر می گیرد و تا بعداز ظهر دوشنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت.
محسن عراقی زاده افزود: بارندگی در اکثر نقاط استان به صورت رگباری همراه با رعد و برق و در برخی موارد به صورت تگرگ خواهد بود و بیشترین بارش ها مربوط به شهرستان های تایباد، صالح آباد، تربت جام، سرخس و مشهد پیش بینی شده است.
وی اظهار داشت: این سامانه بارش زا استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی را دربر می گیرد که فعالیت عمده آن در استان خراسان جنوبی خواهد بود و طبق پیش بینی ها منجر به جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی معابر خواهد شد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۱۶ میلیمتر باران در این استان باریده که بیشتر از بارش دوره کوتاه مدت و بلندمدت سال گذشته در این استان بوده است.
محمد اعلایی افزود: ذخیره سازی بارش ها در استان خراسان رضوی مطلوب بوده و طی ۲۴ روز گذشته همه دستگاه های اجرایی اعم از خدماتی، نظامی و انتظامی همکاری مناسبی برای کاهش خسارت های ناشی از سیل داشته اند بطوریکه سیل در این استان هیچ تلفات جانی نداشته است.
وی اظهار داشت: طی چهار روز گذشته به اندازه یک سال فعالیت برای کاهش خطرپذیری مناطق در برابر جاری شدن سیلاب انجام شد که از جمله آن بازگشایی کانال زرکش، لایروبی رودخانه های شهرستان های مشهد، تایباد، بردسکن، تربت جام، درگز و سرخس، کاهش خطرپذیری مناطق سیل خیز در شهرستان های چناران، گناباد، سرخس و بویژه منطقه صنعتی خواف می باشد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی نیز در این نشست نسبت به پس زدگی فاضلاب شهری در نتیجه بارش باران هشدار داد.
حسن اسماعیلیان گفت: دلیل پس زدگی شبکه فاضلاب شهری، ورود آب سطحی به شبکه است لذا ضرورت دارد عوامل شهرداری نظارت و مدیریت بیشتر بر آبهای سطحی داشته باشند و مردم نیز از ورود آبهای سطحی به شبکه فاضلاب جلوگیری کنند.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: در پی هشدارهای هواشناسی ۵۰ ایستگاه و ۵۰۰ آتش نشان در این شهر در حال آماده باش کامل هستند.
امیر عزیزی افزود: نیروهای متخصص آتش نشان آماده اند در زمان آب افتادگی در معابر یا خانه ها با ۴۲ خودرو مستقر نسبت به امدادرسانی اقدام کنند.
وی اظهار داشت: همچنین آتش نشانی مشهد ۱۴ سوله بحران و ۲۵ مرکز ورزشی برای اسکان اضطراری مردم در اختیار دارد.
معاون دادستان مشهد در دادسرای انقلاب نیز در این نشست گفت: دادسرای مرکز استان آمادگی کامل برای اجرای مصوبه شورای هماهنگی مدیریت بحران استانداری مبنی بر پاکسازی بستر رودخانه ها را دارد.

محمد سلطانی افزود: بستر رودخانه به هیچ وجه محل سکونت نیست و دستگاه قضا نسبت به هر گونه اسکان در بستر رودخانه اقدام قانونی خواهد کرد، ضمن اینکه تاکنون در منطقه طرق، روستای زشک و کانال زرکش اقدامات قضایی در مقابل سکونت های غیرمجاز انجام شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش + 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن