اسلاید شواقتصادی

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری خراسان رضوی مطرح کرد:

قاچاق آرد به دلیل افزایش قیمت جهانی آن همچنان دارای مزیت است

کد خبر : 46611

سرپرست دبیری کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری خراسان رضوی گفت: با وجود آزادسازی قیمت‌ها باز هم قاچاق آرد به دلیل افزایش قیمت جهانی آن و حاشیه سود بالا، دارای مزیت است.

به گزارش صبح مشهد به نقل ایرنا، حسین دشتبان روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: کل کشفیات آرد قاچاق در استان خراسان رضوی طی سال گذشته ۱۱۵ هزار و ۱۶۵ کیلوگرم گزارش شده است.

وی اظهار داشت: هرچند با آزادسازی قیمتها و افزایش قیمت آرد انگیزه قاچاق با توجه به تفاوت قیمت آن در داخل با خارج از کشور کاهش می‌یابد، اما همچنان در این خصوص با چالش مواجه هستیم.

دشتبان اضافه کرد: هنوز آرد یارانه‌ای در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد، بنابراین اگر حتی در هر روز یک کیسه آرد را از شبکه عرضه خارج کنند، ماهانه بین ۱۴ تا ۱۶ میلیون تومان سود خواهند داشت.

سرپرست دبیری کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری خراسان رضوی گفت: از سوی دیگر افزایش قیمت جهانی آرد و گندم، افزایش قیمت داخلی آن را بی اثر می‌کند، چراکه اختلاف قیمت داخل با خارج از کشور بیشتر شده، لذا باز هم انگیزه برای قاچاق آرد وجود دارد و با وجود تشدید نظارتها این مهم از طریق عرضه خارج از شبکه انجام می‌گیرد.

دشتبان بیان کرد: پارسال هم مانند امسال آرد یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای در خراسان رضوی توزیع می‌شده است، اما قیمت جهانی آن افزایش نداشته، امسال با افزایش قیمت جهانی آرد، حاشیه سود قاچاق آن بیشتر شده است.

وی اضافه کرد: به منظور پیشگیری از قاچاق آرد، مشمولیت این کالا ذیل ضوابط اختصاصی نهاده ها و کالاهای اساسی موضوع ماده ۲ دستورالعمل تبصره ۴ الحاقی ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دستور کار قرار گرفته است که عرضه خارج از شبکه تعریف شده آرد را به عنوان کالای موضوع قاچاق تعریف و مشمول جرایم قانون مربوطه می‌کند.

سرپرست دبیری کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری خراسان رضوی گفت: این مهم باید با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و با تایید ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تصویب برسد، این راه حل در مدیریت عرضه آرد و جلوگیری از قاچاق آن بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

۲۸ کارخانه پیشرفته آردسازی با ۷۰۰ هزار تن ظرفیت ذخیره در خراسان رضوی فعالیت دارند که این کارخانه‌ها نیازمند ۱۵ هزارتن گندم در هر ماه هستند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن