شهری

مصوبه جدید ستاد تدبیربرای محاسبه نرخ سهام جبرانی سهامداران پدیده

کد خبر : 27059

دور اول مجمع عمومی به حدنصاب نرسید، هیئت مدیره در دور دوم تعیین خواهد شد.
صبح مشهد– مجمع عمومی شرکت پدیده شاندیز اگرچه پس از چند ماه بالاخره روز گذشته برگزار شد، اما به دلیل این که سهامداران حاضر در این جلسه فقط ۸ درصد کل سهام شرکت را در اختیار داشتند، به حدنصاب نرسید و مقرر شد زمان برگزاری مجمع دوم تعیین و به سهامداران اطلاع رسانی شود. البته نکته حائز اهمیت مطرح شده در این جلسه این بود که بر اساس گزارش ارائه‌شده توسط مدیران فعلی شرکت، با تصمیم ستاد تدبیر، سهم سهامداران عادی (اشخاص حقیقی) از سهام جبرانی، که تا پیش از این ۵۵ درصد بود به ۷۸ درصد افزایش یافته تا سهم مردم افزایش قابل توجهی داشته باشد. به گزارش خراسان رضوی، اولین مجمع عمومی شرکت پدیده شاندیز سرانجام روز گذشته در سالن عطار نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد اما به حدنصاب قانونی حداقل ۵۰٫۵ درصد نرسید که این موضوع گلایه شدید سهامداران حاضر در نشست را در پی داشت. این موضوع سبب شد برای دقایقی نظم جلسه که با حضور حدود ۱۸۰۰ نفر از مجموع ۱۲۱ هزار سهامدار شرکت در حال برگزاری بود به هم بخورد و برخی از سهامداران جلسه را ترک کنند.
مجمع به حدنصاب نرسید، دور دوم نیاز به حدنصاب ندارد
در این جلسه رئیس هیئت‌ مدیره این شرکت درباره به حدنصاب نرسیدن مجمع عمومی شرکت اظهار کرد: ما می‌دانستیم میزان سهامداران در دور اول مجمع عمومی به حدنصاب قانونی نخواهد رسید اما به رغم آن تأکید داشتیم که مجمع برگزار و ضمن ارائه گزارش لازم به سهامداران شرکت‌کننده، به سؤالات آن ها نیز پاسخ داده شود. «حسین زارع صفت» افزود: زمان برگزاری دور دوم مجمع عمومی پدیده شاندیز تا هفته آینده تعیین و اطلاع‌رسانی خواهد شد. وی تصریح کرد : طبق قانون در دور دوم مجمع لزومی ندارد تعداد سهامداران حاضر در مجمع به حدنصاب برسد و با هر میزان شرکت کننده جلسه رسمیت خواهد یافت و تصمیمات گرفته خواهد شد.
تدبیر ستاد تدبیر به نفع سهامداران

زارع صفت در خصوص سهام جبرانی نیز گفت: رقمی که کارشناسان برای هر سهم جبرانی تعیین کرده بودند، معادل ۱۲ هزار و ۸۵۶ تومان بود که ستاد تدبیر استان برای حمایت از سهامداران، نرخ هر سهم جبرانی برای سهامداران را ۹۲۲۴ تومان تعیین و برای بانک‌ها نرخ را بر اساس میزان تعیین‌شده کارشناسی ۱۲ هزار و ۸۵۶ قیمت‌گذاری کرده است. وی ادامه داد : یعنی اگر بنا بود بر اساس نرخ کارشناسی، سهام جبرانی در اختیار سهامداران قرار بگیرد سهم مردم از سهام جبرانی تنها ۵۵ درصد بود اما با مصوبه ستاد تدبیر و نرخ ۹۲۲۴ تومان برای مردم، سهم سهامداران عادی از سهام جبرانی از ۵۵ درصد به ۷۸ درصد رسید و از این طریق سرمایه‌ای معادل ۱۴۹۸ میلیارد تومان به نفع سهامداران عادی به وجود آمد.
جزئیات نحوه محاسبه سهام جبرانی
رئیس هیئت‌مدیره شرکت پدیده شاندیز در توضیح نحوه اختصاص سهام جبرانی برای سهامداران به خراسان رضوی گفت: آخرین قیمتی که آقای پهلوان هر سهم را فروخته، ۱۲۰۷۲ تومان بوده است درحالی‌که ارزش واقعی هر سهم ۳۳۵۷ تومان بوده است. یعنی مابه‌التفاوت این دو رقم اجحافی بوده که در حق سهامداران صورت گرفته است. زارع صفت گفت: ستاد تدبیر استان اعلام کرد برای جبران این اجحاف مابه‌التفاوت این دو رقم را به‌عنوان سهام جبرانی در اختیار سهامداران قرار می‌دهد که محل تأمین آن سهام سهامداران اولیه شرکت است. این سهام از سهام شرکت مادر یعنی شرکت توسعه پرداخت می‌شود. وی ادامه داد: یعنی سهامدار به ازای مابه‌التفاوت ارزش واقعی سهم خود که ۳۳۵۷ بوده با قیمت ۱۲۰۷۲ تومان که خریداری کرده است را سهام جبرانی از سهام شرکت توسعه دریافت می‌کند، آن‌هم بر مبنای قیمت ۹۲۲۴ تومان که معادل۹۶ درصد یک سهم می‌شود. این در حالی است که قیمت کارشناسی هر سهم توسعه امروز ۱۲۸۵۶ تومان است. مابه‌التفاوت قیمت واقعی هر سهم شرکت توسعه که ۱۲۸۵۶ تومان است، باقیمتی که ستاد تدبیر برای سهامداران تعیین کرده است یعنی ۹۲۲۴ تومان ارزش‌افزوده‌ای است که برای سهامداران از طریق سهام جبرانی ایجادشده است. رئیس هیئت‌مدیره شرکت پدیده شاندیز گفت: این در حالی است که قیمتی که برای هر سهام جبرانی در اختیار بانک‌ها بابت مطالبات شان قرارگرفته به همان نرخ کارشناسی ۱۲۸۵۶ تومان بوده است و از این طریق بدهی شرکت پدیده به بانک‌ها تهاتر شده است.
منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن