دانش و فناوری

در نشست خبری معاون علمی آستان قدس رضوی مطرح شد

شهرک علم و نوآوری عالم آل محمد قطب علمی و فناوری جهانی خواهد شد

کد خبر : 25356

محوریت شکل گیری شهرک علم و نوآوری عالم آل محمد فعالیت های دانش بنیان بوده که در آن فناوری های نرم نیز مورد مطالبه خاص قرار دارد و شامل مطالعات جامعه شناسی، روانشناسی مطالعات دینی و مطالعات مدیریتی میباشد.

نشست خبری معاون علمی آستان قدس رضوی و سرپرست شهرک علم و نوآوری عالم آل محمد(ص) با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار گردید.
به گزارش صبح مشهد، دکتر محمد مهدی نژاد نوری معاون علمی آستان قدس با بیان که شهرک علم و نوآوری عالم آل محمد ( ص ) یکی از زیرساخت های مهم در جهت توسعه ی اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و البته با حفظ ارزش های بنیادی جامعه و انقلاب است، گفت: ما الحمدا… از جمیعت جوان خوبی در کشور برخورداریم جز اولی های دنیا هستیم در جمعیت جوان و از این جوانان حجم بسیار بالایی دانش آموخته دانشگاهی هستند اگر فضای مناسب برای ظرفیت این دانش آموختگان فراهم شود قاعدتا باعث شکوفایی آن ها و متقابلا این شکوفایی باعث پیشرفت کشور خواهد شد شما میتوانید بسیار راحت نمونه های این ها را در همین شرکت های دانش بنیان و ظرفیت های زیر ساختی کشور که ایجاد شده ببینید. در مشهد یا خراسان رضوی و یا خراسان بزرگ تعداد فارغ التحصیلان رشته ها مختلف ، مخترعین ، مبتکرینی که وجود و مبتنی بر این نیرو ها میتوان امیدوار بود که تعداد کثیری شرکت ها را شکل داد و تعداد کثیری از این جوانان و این مبتکرین و مخترعین در انها مشغول فعالیت بشوند و بدیهیست که این ها نیاز به زیر ساخت و تجهیزات نیاز دارند و این مییتواند توسعه پیدا کند و در تحقق گام دوم انقلاب که شرایط محیطی پیچیده تر و رقابت ها سخت تر می شود کمک کار بزرگی محسوب گردد .

آستان قدس رضوی با توجه به جایگاهی که دارد و سرمایه اجتماعی عظیم و بی نظیری که در نزد ملت ما و سایر جهانیان دارد در این محور نقش کلیدی میتواند ایفا نماید، البته نه به این معنی که تنها آستان قدس باید در این عرصه باشد ولی آستان باید به سهم خودش باعث بسیج این توانمندی ها و جهت دهی اینها بشود. امکاناتی که استان قدس دارد یکی از مهم ترین آنها، مکان هست که با توجه به زمین های وقفی که برای اقا امام رضا وجود دارد به عنوان مثال در مشهد و دیگری که مهم تر از اولی هست اعتباری هست که آستان قدس دارد و میتواند مبنای تجمیع و مشارکت گروه های مختلف برای تحقق این امر باشد.
دکتر مهدی نژاد در ادامه اهمیت حضور آستان قدس در این حوزه از جنبه های مختلف بیان نمودند و اشاره داشتند که آستان قدس به عنوان یک نهاد عمومی که با تغییر دولت های مختلف تغییر سیاست نمیدهد میتواند با کمک به تامین منابع پایدار، اهداف خود را در کمک به تحقق بیانه گام دوم انقلاب تحقق بخشد. و از طرفی آستان قدس انجام سهم خود در تعهدات اجتماعی در قبال مردم و بویژه جوانان و دانش آموختگان، مبتکربن و مخترعین ادا مینماید. و به همین دلیل تولیت قبل و تولیت فعلی در نظر دارند که چنین برنامه ای عملی شود.

ممکن است تلقی شود راه اندازی شهرک رقابت با پارک یا دانشگاه باشد در صورتی که قبلا هم اشاره شد شهرک یک ظرفیت مکمل است و در طراحی انجام شده شهرک به عنوان واقعی کلمه در برگیرنده مراکز علمی و رفاهی بوده و صرفا استقرار چند شرکت مد نظر نیست و بدیهی است که محوریت شکل گیری شهرک فعالیت های دانش بنیان است و کسب و کار این شهرک فعالیت های دانشی است.
در عرصه دانش بنیانی مد نظر فقط محصولات سخت نیست و فناوری های نرم نیز مورد مطالبه خاص قرار دارد که شامل مطالعات جامعه شناسی، روانشناسی مطالعات دینی و مطالعات مدیریتی میباشد. جز مقدار کمی از این ظرفیت که ممکن است مورد نیاز آستان باشد بقیه این ظرفیت متعلق به بخش مردمی و خصوصی است.

از ابتدا هم عنوان شد معطل ساخت و ساز برای ارائه کارکرد شهرک نمی شویم و بلافاصله بعد از کلنگ زنی فعالیت ها را در شناسایی و شکل دهی شرکت های مختلف شبکه سازی و طراحی های سیستمی آغاز کردیم.
هم اکنون مرکز نوآوری سوغات که تقریبا طراحی آن هم انجام شده و با تخصیص فضا، ان شا ا… با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی ریاست جمهوری راه اندازی خواهد شد و هدف آن هم کاملا مشخص شده است و با توجه به جمعیت میلیونی زائران و تقاضا و گردش مالی چند هزار میلیاردی در این حوزه که بخش قابل توجه ای از آن مربوط به اجناس وارداتی است، ایجاد کسب و کار در این بخش میتواند در بخش اشتغال و رونق اقتصادی بسیار اثر گذار باشد.
استفاده از دستاوردها و ظرفیت های کشور و اقوام مختلف در تولید سوغات که دارای جذابیت بوده و بتواند در سنوات مختلف با خلاقیت و تغییرات نوآورانه محبوبیتش را حفظ نماید برای کشور و منطقه دستاورد بسیار خوبی است و با راه اندازی مرکز نوآوری سوغات به این مهم دست خواهیم یافت.
با انسجام و تمرکز در مرکز نوآوری، میتوان هم به بخش عرضه پرداخت و هم با هماهنگی های لازم در حمایت از تولیدات داخلی به بخش مصرف توجه نمود. در این مرکز هیچ شرکتی متعلق به آستان نبوده، اما از جهت سیاست گذاری و هدایت و راهبری، نظارت، تشویق و تحقق اهداف و استاندارد ها ، آستان قدس حضور دارد. این الگو میتواند در شهرک نیز پیاده شود. شرکت های متعددی شناسایی شده که با این الگو توسعه و راه اندازی آن در شهرک دنبال می‌شود. در این راستا از سازمان فضایی درخواست تخصیص مکانی برای ایجاد پارک علمی فضایی شده است
با توجه به اینکه مشهد به عنوان شهری که اساسا با محوریت علی ابن موسی الرضا شکل گرفته باید دارای مظاهر تمدنی علمی و فرهنگی قوی بوده و اوقات زائر در اماکن زیارتی،سیاحتی آن برنامه ریزی گردد تا مشهد معروف به علم و فرهنگ شود و نمادهای مربوط به آن هم ایجاد شود.
از دیگر رویکردهای شهرک استفاده از ارتباطات گسترده بین المللی است که هم ایرانیان خارج از کشور و هم مسلمانان و ارادتمندان به اهل بیت بتوانند توانمندی و ظرفیتی ها خود را در اختیار مسلمین و حرکت انقلابی و ملت ایران قرار دهند. یکی از شش ویژگی اقتصاد مقاومتی دانش بنیان بودن است و آستان قدس سهم خود را با کمک مردم و بر اساس سرمایه های اجتماعی و اعتباری که دارد با برنامه هایی که ذکر شد ادا خواهدکرد.

فناوری های مهم در کاهش آلودگی هوا

شهرک علم و نوآوری عالم آل محمد قطب علمی و فناوری جهانی خواهد شد
همچنین و در ادامه دکتر محمد رضا دوستی، سرپرست شهرک علم و نوآوری عالم آل محمد(ص) با اشاره به ظرفیت عظیم علمی ودانشگاهی موجود در استان خراسان به دلیل حضور دانشگاه های فردوسی علوم پزشکی و آزاد و مراکز بیشمار فناوری و آزمایشگاهی، نبود سازکار مشخصی برای سازماندهی و هماهنگی این مراکز را عنوان و لزوم شکل گیری زیست بوم علم و فناوری برای ایجاد رابطه دقیق و منظم و کارا در این زیست بوم برای ایجاد شرایط برای دانش آموختگان و افراد صاحب علم و تجربه کافی در جهت ایجاد اشتغال ضروری دانستند.

وی افزود: هدف شهرک ایجاد اشتغال دانش بنیان در جهت محرومیت زدایی و مطرح کردن مشهد الرضا به عنوان قطب علمی و قطب فناوری در عرصه های جهانی میباشد که خوشبختانه ظرفیت این تحول در استان خراسان وجود دارد. در مرحله اول نیازهای آستان قدس و ظرفیت ها و صنایعی موجود در آستان قدس میتوانند شرایط را برای این مهم تسهیل نمایند. ماموریت شهرک مطرح کردن عالم آل محمد (ص) در عرصه جهانی است.
ایشان در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد پیشرفت فیزیکی شهرک اشاره داشتند که در حال حاضر زیر ساخت های موجود مثل دانشگاه های استان خراسان به عنوان شبکه دانشگاهی و مجموعه صنایع و شرکت های دانش بنیان به عنوان شبکه تولید وجود دارد و هدف نهادن خشتی بر بناهایی است که شکل گرفته است و برنامه در سه سال نخست فعالیت شهرک ، ساخت و ساز ظرفیت های که مشابه آن وجود دارد، نمیباشد.

در ادامه دکتر مهدی نژاد در پاسخ خبرنگار مبنی بر قوانین حاکم بر ساکنین شهرک بیان داشتند که محدودیتی در مدت زمان حضور شرکت ها در شهرک وجود ندارد ولی در ابتدا یک منشور حقوقی برای استقرار در شهرک وجود خواهد داشت که پیش شرط حضور مجموعه ها و شرکت ها در شهرک میباشد و بایستی آموزه های اهل بیت و آقا علی ابن موسی الرضا در شهرک مشاهده شود و از طرفی باید نوآوری های پی در پی متناسب با رشد و توسعه علم را در شهرک داشته باشد.
همچنین در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره دیدگاه و رویکرد تولیت فعلی در ارتباط با شهرک بیان نمودند که ماموریت سه سال نخست شهرک ایجاد ساختار های نرم است و و فعالیت های و اقدامات ده ماه گذشته در این راستا انجام شده و در حال حاضر با توجه به دستور تولیت مبنی به شکل گیری یک کارگروه برای بررسی اساسنامه و اولویت ها شهرک بطور کلی از این ایده حمایت میکنند و در عین حال در مورد ابعاد کارکردها و اولویت ها تاکید بر بر رسی از طریق کارگروه ها دارند.
در ادامه دکتر دوستی اضافه کرد که تعاملات و تفاهم های گسترده انجام شده با مراکز علمی ، دانشگاه ها مراکز دولتی و دست اندرکاران حوزه تولید و صنعت نوید بخش شکل گیری سریع شبکه های شهرک میباشد. همچنین سال گذشته در رخداد لبیک یا خامنه ای ۱ از چهل هسته فناور در حوزه های مختلف علوم رونمایی شد و بزودی از شرکت ها و هسته های فناور بیشتر در رخداد علمی لبیک یا خامنه ای ۲ رونمایی خواهد شد.

در مورد مرکز نوآوری سوغات زائر نیز با اقدامات انجام شده در طراحی های مقدماتی وطراحی فضا و مکان یابی بزودی شاهد شروع فعالیت این مرکز خواهیم بود و همزمان با پیگیری بحث فیزیکی مرکز نوآوری سوغات زائر تعدادی از هسته های فناور فعال در این حوزه که شناسایی و ساماندهی گشته اند، به سرعت عملیاتی خواهند شد. همچنین در مورد طراحی فیزیکی شهرک مجموعه طراحی و معماری شهرک از طریق مشاور آستان قدس پیگیری شده و ان شا ا.. مجموعه طراحی شهرک در فاز ۰ و فاز ۱ که شامل بخش مطالعاتی است پایان خواهد یافت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن