اسلاید شوشهری

پادگان ارتش راه مردم را بازگشایی کند!

کد خبر : 44526

با پیگیری شهردار مشهد، رئیس دستگاه قضا به سازمان قضایی نیروهای مسلح مأموریت داد پروژه جابه‌جایی پادگان مشهد تعیین‌تکلیف شود

صبح مشهد– «رئیس سازمان قضایی نیرو های مسلح موضوع بلاتکلیفی جابه جایی پادگان مشهد پس ازدوازده سال و اختلافاتی را که در این زمینه میان ارتش و شهرداری مشهد وجود دارد، با جدیت دوچندان پیگیری و همه جلسات و اقدامات ناظر بر این موضوع را صورت جلسه کند. حل وفصل موضوع هایی ازجمله این موضوع که از دوازده سال پیش به نتیجه نرسیده است، نباید مشمول مرور زمان شود و باید با فوریت و جدیت به رفع آن ها اقدامات مقتضی را ترتیب داد.» این جملات، بخشی از مهم ترین صحبت های رئیس دستگاه قضا در جلسه اخیر شورای عالی قوه قضاییه است که در فاصله کمتر از دو هفته از سفر دوروزه اش به مشهد مطرح شده است. این تصمیم و دستور حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای به مطالبه ای برمی گردد که شهردار مشهد هفتم بهمن امسال در جلسه شورای اداری استان خراسان رضوی از قاضی القضات داشت.

سیدعبدا… ارجائی در این جلسه از سکان دار عدلیه خواست تا به معادله پیچیده زمین های بزرگ مقیاس شهر امام رضا(ع) به طور جدی ورود کند و کلاف سردرگم این مسئله را یک بار برای همیشه بگشاید.

او به یکی از مصادیق مهم این زمین های بزرگ مقیاس که می تواند راهگشای حل مشکلات شهری باشد هم اشاره کرد و گفت: برخی زمین های بزرگ مقیاس، انسدادهایی در مناطق مرکزی شهر ایجاد کرده اند که زمین یکی از پادگان های ارتش از آن جمله است و از سال ها پیش امیران ارتش، آستان قدس رضوی و مدیریت شهری به حل این مشکل اهتمام داشته اند، اما تاکنون به نتیجه نرسیده و نارضایتی عمومی ایجاد کرده است.

شهردار مشهد این را هم گفت که سازمان قضایی نیرهای مسلح در روزهای گذشته به موضوع ورود کرده است و از رئیس قوه قضاییه می خواهیم زمینه ای برای شتاب بخشی در رسیدگی به این پرونده فراهم شود و نظر سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز فصل الخطاب باشد.

حکمیت سازمان قضایی نیروهای مسلح
حالا آن مطالبه گری شهردار مشهد به دو هفته نرسیده، جواب داده و دستور رئیس قوه قضاییه، رئیس سازمان قضایی نیرو های مسلح را نیز پای کار آورده است تا هرچه سریع تر کار انتقال پادگان شهر تعیین تکلیف شود.

حجت الاسلام احمدرضا پورخاقان در جلسه شورای عالی قوه قضاییه از برگزاری جلسه ای مشترک در هفته گذشته با امیر کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش که نمایندگی همه زمین های متعلق به ارتش را دارد، خبر داد و گفت: به دنبال دستور رئیس قوه قضاییه در سفر استانی به خراسان رضوی مقرر شد ادامه این مباحث در مشهد و با حضور دیگر مقامات شهری و استانی این شهر پیگیری شود.

او با بیان اینکه سازمان قضایی نیرو های مسلح مقدمات حل وفصل اختلافات میان شهرداری مشهد و ارتش درباره جابه جایی پادگان مشهد را فراهم کرده است و این موضوع را تا دستیابی به نتیجه نهایی پیگیری خواهد کرد، افزود: همان گونه که شهردار مشهد نظر نهایی سازمان قضایی نیرو های مسلح را درباره این موضوع فصل الخطاب دانسته بود، امیر حیدری نیز سازمان قضایی نیرو های مسلح را به عنوان «حَکَم» در این ماجرا شناخت.

دستور ویژه رهبر معظم انقلاب
موضوع جابه جایی پادگان لشکر۷۷ مشهد که رئیس دستگاه قضا از آن به عنوان بلاتکلیفی دوازده ساله یاد کرده، از کجا شروع شده است و چرا هنوز ادامه دارد؟ زمین این پادگان در مساحتی به وسعت ۱۹۹هکتار در هسته مرکزی شهر مشهد به گونه ای است که از شمال در امتداد خیابان شهیدان عامل، از جنوب در امتداد بزرگراه شهیدحاج قاسم سلیمانی، از شرق در امتداد خیابان ثامن الائمه(ع) و از غرب در امتداد خیابان شهیدنامجو قرار دارد؛ موقعیتی که تقریبا دو دهه می شود به چالشی بزرگ برای تردد و حمل ونقل شهروندان و زائران مشهدالرضا(ع) تبدیل شده و در این سال ها مطالبات زیادی از سوی مجاوران رضوی برای بازگشایی دو محور شمالی-جنوبی و شرقی-غربی این مجموعه به ثبت رسیده است.

هرچند نخستین نامه رسمی برای جابه جایی پادگان لشکر۷۷ به ۲۱دی ماه۱۳۸۱ برمی گردد، ورود رهبر معظم انقلاب به این موضوع در مرداد سال۱۳۸۸ را می توان به عنوان نخستین گام عملی برای این انتقال مهم قلمداد کرد. سرلشکر فیروزآبادی، رئیس وقت ستادکل نیروهای مسلح، در نامه ای به رهبر معظم انقلاب، پیشنهادهای شش گانه امیران ارتش برای جابه جایی لشکر۷۷ را به استحضار ایشان رساند و از معظم له برای تعیین تکلیف این موضوع کسب تکلیف کرد.

رهبر معظم انقلاب با همه بندهای پیشنهادی سران ارتش موافقت کردند، به جز بند اول؛ بندی که می گفت: «۱۲۸هکتار از عرصه و ساختمان موجود در پادگان قدیم لشکر۷۷ پس از تغییر کاربری آن به تجاری، اداری، مسکونی و تصویب در کمیسیون ماده۵، به صورت مرحله به مرحله رهاسازی و به مبلغ کارشناسی روز از زمان فروش هرقطعه با انجام مزایده به گونه ای که در چهار سال فروش به پایان برسد، واگذار نماید.»

ایشان در موافقت با بندهای ۲تا۶ درباره بند یک، می فرمایند: «چرا چهار سال واگذاری طول بکشد؟ سریع کارها را انجام دهید.» ورود به هنگام رهبر معظم انقلاب به این موضوع، اتفاقی بزرگ را برای تعیین تکلیف پادگان ها به عنوان زمین های بزرگ مقیاس رقم زد. کمتر از یک هفته از اعلام نظر ایشان درباره لزوم انتقال سریع پادگان لشکر۷۷ به بیرون از شهر، قانون فروش پادگان ها در تاریخ اول شهریور۱۳۸۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید؛ قانونی که بندهایی صریح و شفاف برای مقوله جابه جایی پادگان ها دارد که پادگان قدیمی شهر مشهد نیز از آن مستثنا نیست.

هرچند مدت هاست که واحدهای نظامی لشکر۷۷ به بیرون از شهر انتقال یافته اند، مردم مشهد همچنان در انتظار گشایش مسیرهایی هستند که با خراب شدن دیوارهای این مجموعه می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات ترافیکی در یکی از بافت های مهم و مرکزی شهر باشد؛ آرزویی که با اجرای دستور اخیر رئیس‌دستگاه قضا، هرچه سریع تر می تواند برآورده شود.

منبع: شهرآرا

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن