اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

هدف طرح هویت بصری ۲۰۱۷ از زبان طراحان مشهدی

کد خبر : 4872
طراحان مجموعه هویت بصری مشهد ۲۰۱۷ هدف از ارائه طرح خود و مفهوم هویت بصری را مطرح کردند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا، نوید فلاحت و محراب اسدخانی دو طراح مشهدی در یک اتفاق خوب و خلاق دست به مطالعه، تدوین و طراحی بسته هویت بصری شهر مشهد برای رویداد «مشهد ۲۰۱۷» زدند که در هفته گذشته توسط شهردار و تعدادی از نمایندگان شورای اسلامی شهر مشهد و مدیران شهری رونمایی شد.
نوید فلاحت، طراح گرافیک و هویت بصری، در خصوص هدف از این کار و مفهوم هویت بصری شهری، عنوان کرد: مفهوم هویت بصری مفهومی پیچیده است، اینکه شما رنگ و بوی یک سازمان را به صورت یکپارچه طراحی کنید و برای مخاطبان تصویر ذهنی خوشایند و به یادماندنی را طراحی کنید بخشی از هدف پرداختن به طراحی در هویت بصری است، غیر از منابع علمی اتفاقات الهام‌بخش و مکاشفات طراحانه می‌تواند نقش بسزایی در فرآیند طراحی «هویت بصری» ایفا کند.
وی افزود: در واقع طراحی هویت بصری به مدیریت کردن، ارتباط دیداری مخاطب با یک رویداد، سازمان یا حتی شخص می‌پردازد و تجربه بهتری از ارتباط با سازمان یا رویداد را می‌سازد.
فلاحت اضافه کرد: به دنبال الگویی بسط پذیر بودیم، پیشنهاد داشتن این بسته را سال گذشته به مسوولان شهری دادیم، امیدواریم که با این رویکرد فضای بهتری برای توسعه گرافیک و ارتباط تصویری با مخاطبان این رویداد ایجاد کرده باشیم، نزدیک شدن به استانداردهای جهانی، بررسی نمونه‌های تطبیقی، تدوین الگویی کاربردپذیر مدنظر ما بوده است و نکته مهم کار تیمی برای تولید این بسته است.
وی گفت: طرح‌های هویت بصری(Visual Identity) قرار است یک نوع استاندارد گرافیکی باشند که از مغشوش شدن و پراکندگی ایده‌های گرافیکی مختلف جلوگیری کنند، طرح هویت بصری را می‌توان یک نوع سند راهبردی بصری برای رویداد دانست که قرار است نخ ریسمان همه ایده‌ها و طرح‌ها باشد.
کار تیمی ضریب اشتباهات را کاهش می‌دهد 
این طراح مشهدی در خصوص اینکه چرا کار به صورت تیمی انجام شده، اظهار کرد: ابتدا که پیشنهاد طراحی هویت بصری یکپارچه را برای رویداد مشهد ۲۰۱۷ به دبیرخانه این رویداد ارائه دادم، می‌دانستم که کار بسیار مهم و سخت است، اما به پشتوانه تیم خوبی که چند سالی است تشکیل شده و در حوزه‌های مختلف هم را پوشش می‌دهیم با قدرت به کار پرداختیم، در واقع الگوی کار تیمی ضریب اشتباهات را کم می‌کند و به ارزش طراحان می‌افزاید، اینکه طراحان بتوانند پروژه‌ای را به صورت تیمی به سرانجام برسانند نشان از بلوغ فضای طراحی در مشهد دارد.
فلاحت ادامه داد: ما در ابتدای شروع پروژه طراحی هویت بصری اتاق فکری را تشکیل دادیم و به ابعاد مختلف کار با نگاه‌های متفاوت پرداختیم، ایده اصلی می‌بایست ریشه در فرهنگ و هنر مشهد می‌داشت و در عین حال وفاداری به آیین‌های سنتی، دینی و شیعی بایستی به استانداردهای جهانی نیز نزدیک باشد.
وی خاطرنشان کرد: در نهایت به ایده استفاده از گرید و الگوی آیینه‌کاری‌های حرم مطهر امام رضا(ع) رسیدیم و به اتفاق شروع به اتود زدن کردیم.
هویت بصری مشهد ۲۰۱۷ به منظور یکپارچه‌سازی تصویری است
محراب اسدخانی، طراح مشهدی و مدرس دانشگاه، اظهار کرد: هویت بصری مشهد ۲۰۱۷ به‌ منظور یکپارچه‌سازی تصویری، تسهیل فعالیت‌ها و نمود بیشتر هویت فرهنگ ایرانی- اسلامی شهر مشهد و رویدادهای مرتبط با رویداد بزرگ مشهد ۲۰۱۷ طراحی شده است.
وی خاطرنشان کرد: تمام رسانه‌های بصری و محصولات تصویری رویداد مشهد ۲۰۱۷ از موازین،  پروتکل‌ها و رنگ‌های سازمانی واحد و مشخص شده در این طرح تبعیت کرده و از گسیختگی و چند پارچگی این فعالیت‌ها جلوگیری می‌شود.
اسدخانی عنوان کرد: تایپوگرافی خاص، الهام از ایده‌های مربوط به آیینه‌کاری رواق‌های حرم رضوی، اجرای نمادهای بومی و در نهایت رنگ‌های سازمانی طرح که طیفی از رنگ‌های زرد و سبز و آبی را در برمی‌گیرد، از ویژگی‌های این طرح است.
وی افزود: آنچه که اهمیت زیادی دارد، نحوه استفاده از این المان‌ها و مشخصه‌های گرافیکی در طرح‌های مختلف است.
این طراح مشهدی اضافه کرد: تیم ما با تقسیم کارها در حوزه تایپ و تصویر، رنگ‌گذاری و مطالعات نتیجه خوبی را گرفت، بارها این پروژه به مشکلات مدیریتی، زمانی و بسیاری از اشکالات رایج در فضای طراحی ایران برمی‌خورد که با توجه به کار تیمی و همپوشانی طراحان هر بار جان تازه‌ای گرفت و روند پیشرفت پروژه روز به روز بهتر ‌شد.
اسدخانی گفت: در این فرآیند به گشت و گذار و پیدا کردن سوژه‌های مختلف و دیدن بناهای شهر پرداختیم، مطالعه و سابقه‌پژوهی اتفاقات مشابه ما را به سمت ایده اصلی می‌برد.
وی خاطرنشان کرد: نتیجه طراحی‌ها با تمرکز بر اصول زیبایی‌شناسی و تطبیق رنگ‌های سازمانی با رنگ‌های مناسب با شهر مشهد خلق شد.
اسدخانی ادامه داد: در این پروسه به طراحی اقلام موردنیاز برای یک رویداد بین‌المللی نیز پرداختیم و سعی کردیم که همه نیازهای این رویداد را در حوزه گرافیک و ارتباط تصویری را بررسی کنیم.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن