پایتخت فرهنگ اسلامی

نمادهای صلح جهانی در گنجینۀ هدایای رهبری موزۀ رضوی

کد خبر : 32712

درموزۀ آستان قدس رضوی، مجموعه‌ای از اشیائی به نمایش درآمده است، که به نشان صلح توسط شخصیت‌های بین‌المللی به مقام معظم رهبری(مدظله) اهدا شده است. هدایای علمای یهود ضد صهیونیست، از جمله این موارد است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از گنجینۀ رضوی، مسئول امور مطالعات موزه‌شناسی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از نمایش مجموعه‌ای از آثار موزه‌ای با محوریت صلح جهانی خبر داد که به‌دست شخصیت‌هایی از کشورهای مختلف به رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) اهدا شده است و ایشان این مجموعه را به موزۀ آستان قدس رضوی اهدا کرده‌اند.

مریم حبیبی قاینی بایگی به برخی از مهم‌ترین این آثار اشاره کرد و گفت: «تاج نمادین شاخۀ درخت مقدس زیتون وحشی آکروپولیس» که به‌دست «الکسیس سیپراس»، نخست‌وزیر یونان، در سال ۱۳۹۴ خورشیدی به مقام معظم رهبری اهدا شده است، از مهم‌ترین آثار گنجینه است که از جنس فلز با روکش طلایی‌رنگ ساخته شده و فن ساخت و فن تزیینات آن، قالبی است.

وی با بیان این‌که این نشان، درون قابی از جنس پلکسی شفاف قرار داده ‌شده است، افزود: این تاج نمادین شاخه‌هایی از درخت زیتون وحشی مقدس آکروپولیس آتن و المپیا است که دسته‌هایی از آن به برندگان بازی‌های المپیک اهدا می‌شده است.

حبیبی به لوح سنگی طلاکوب اهدایی علمای یهود ضدصهیونیست به رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و توضیح داد: این لوح از جنس مرمر به شیوۀ حکاکی روی سنگ در ابعاد ۳۰ * ۲۳ سانتی‌متر ساخته شده و به همراه یک بشقاب تزئینی و یک جام استیل نقره در سال ۱۳۷۹ اهدا شده است.

وی اضافه کرد: بر روی این لوح سنگی به زبان انگلیسی و عبری نوشته ‌شده است: «پروردگار شما را برکت داده و محافظت فرماید، نور جلایش را بر شما تابانده و بر شما شفقت فرماید، پروردگار خشم خود را از شما برطرف گردانیده و به شما سلامتی عنایت فرماید» و در زیر آن نوشته ‌شده است: «با عمیق‌ترین احترام به: مقام معظم رهبری، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، توسط نمایندگان تورات یهود».

حبیبی دربارۀ این مجموعۀ اهدایی ادامه داد: «جام فلزی» از جنس استیل با فن ساخت و تزیینات قالبی، به همراه بشقاب تزئینی، از دیگر آثاری است که همراه لوح سنگی طلاکوب، به مقام معظم رهبری اهدا شده است. حبیبی افزود: بدنۀ بیرونی این جام نقره‌ای استیل دارای تزئینات برجستۀ گل و برگ و داخل آن به رنگ طلایی است.

وی همچنین به بشقاب تزئینی از جنس استیل اشاره کرد و گفت: این بشقاب با قطر ۵/۲۴ سانتی‌متر که لبۀ آن دارای تزئینات برجستۀ قالبی است و با فن قالبی ساخته شده، دیگر شیء اهدایی این مجموعه است.

حبیبی در پایان به «درخت زیتون تزیینی» اهدایی «محمد الغنوشی»، نخست‌وزیر تونس، در سال ۱۳۸۰ خورشیدی اشاره کرد و توضیح داد: این نماد که از نقره ساخته‌شده است، ۲۱ شاخه دارد و بر هر شاخۀ آن هشت برگ و هفت میوۀ زیتون سیاه از جنس نقره نصب‌ شده و فن ساخت و فن تزیینات آن، قالبی است.

لازم به ذکر است، این آثار هنری ارزشمند در گنجینۀ هدایای مقام معظم رهبری موزۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

گفتنی است، ۲۱ سپتامبر در تقویم جهانی، روز جهانی صلح نام گرفته است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن