شهری

دانشگاه علوم پزشکی مشهد رتبه نخست فراهم‌آوری عضو پیوندی در کشور را کسب کرد

کد خبر : 55325

رییس بیمارستان منتصریه از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی این دانشگاه که شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد موفق به کسب رتبه نخست بیشترین شناسایی بیماران مرگ مغزی و فراهم آوری اعضای پیوندی در کشور شده است.

به گزارش صبح مشهد، دکتر محسن علی‌اکبریان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود:این نتیجه از مقایسه بین عملکرد ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ و سال گذشته این دانشگاه به دست آمده است.

او اظهار کرد:همچنین بیمارستان منتصریه مشهد هم اینک رتبه سوم مراکز برتر اهدای عضو کشور را پس از تهران و شیراز داراست که این امر ثمره تلاش و همت مسوولان، کادر پزشکی و پرستاری و پرسنل این مرکز است.

وی با بیان این که همکاری رسانه‌ها در ارتقای فرهنگ اهدای عضو و کسب این موفقیت نقش بسزایی داشته است ادامه داد: واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد و از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

رییس بیمارستان منتصریه مشهد گفت: در طول ۱۲ سال اخیر، هزار و ۳۸۱ مورد مرگ مغزی در این منطقه به پیوند عضو منجر شده و اعضای بدن این متوفیان ادامه حیات را به پنج هزار و ۸۷۷ بیمار نیازمند به عضو هدیه کرده است و تمامی خدمات پیوند و اهدای عضو در این بیمارستان به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

علی‌اکبریان افزود: از این تعداد اهدای عضو، هزار و ۷۴۴ مورد پیوند کلیه، ۵۸۹ مورد پیوند کبد، سه مورد پیوند ریه، هزار و ۵۶۶ مورد پیوند قرنیه، هزار و ۲۴۳ مورد پیوند پوست، ۱۱۲ مورد پیوند قلب، هشت مورد پیوند پانکرانس، ۹ مورد پیوند کلیه و کبد و ۲۶ مورد پیوند کلیه و پانکراس (لوزالمعده) همزمان با هم بوده است.

وی ادامه داد: همچنین از این تعداد ، ۵۷۸ عضو شامل ۴۷۴ کبد، هشت قلب، ۹۰ کلیه و ۶ پانکراس به سایر مراکز پیوند عضو در کشور ارسال شده است.

رییس بیمارستان منتصریه مشهد با بیان این که در این بیمارستان پیوندهای کبد، کلیه و پانکراس از سال ۱۳۹۰ شروع شده است گفت: همچنین در کنار آن برداشت قلب، پوست و قرنیه در این بیمارستان انجام می‌شود که این اعضا در بیمارستان‌های امام رضا(ع) و خاتم‌الانبیاء(ص) به بیماران نیازمند به عضو پیوند می‌شود.

علی‌اکبریان افزود: در فرایند اهدای عضو بیش از ۱۰۰ نفر مشارکت دارند که نقش موثری در موفقیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بیمارستان منتصریه در حوزه پیوند اعضا داشته‌اند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن