دانش و فناوری

بارگیری فیلم با سرعت 1.7 گیگابایت در ثانیه

۵G و سرعت بی نهایت

کد خبر : 24513

اولین شهر جهان به اینترنت ۵G مجهز شد، به این بهانه سراغ مزایای خیره کننده نسل پنجم می رویم؛ فناوری که با اینترنت اشیا تحولی در زندگی بشر ایجاد خواهد کرد
دولت چین از اولین شهر جهان که به فناوری ۵G مجهز شده، رونمایی کرد و بعد از این اتفاق، ساکنان شهر«ووژن» که یک شهر باستانی در نزدیکی «شانگهای» و کمی بزرگ‌تر از «منهتن» است، هم اکنون می توانند ظرف چند ثانیه یک فیلم با کیفیت بلو ری را بارگیری کنند و به نوعی در آینده ای زندگی کنند که بعد بقیه مردم دنیا تجربه اش خواهند کرد. شبکه ۵G در این منطقه توسط شرکت «هوآوی» و شرکت دولتی «china telecom» راه اندازی شده و سیگنال‌های آن توسط بیش از ۱۴۰ فرستنده که به تازگی به بهره‌برداری رسیده‌اند، به ۲۷ مایلی شهر ارسال می‌شود. «ژانگ یونونانگ»، مدیرعامل شرکت مخابرات چین در این باره گفته: «این ارتباط فوق‌العاده سریع به کاربران امکان می‌دهد که سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌ها یا بازی‌ها را با سرعت چشمگیر ۱٫۷ گیگابایت در ثانیه بارگیری کنند.» نکته جالب درباره شهر ووژن، این است ‌که نام آن به زبان چینی به معنای «شهر تاریک» است، فقط حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و همچنین به زودی میزبان کنفرانس جهانی اینترنت خواهد بود، اجلاس سالانه‌ای که توسط دولت چین برای نشان دادن توسعه اینترنت خود برگزار می شود. به بهانه این رونمایی از این فناوری، مزایا و کارکردهایش خواهیم گفت. همچنین شما را با فناوری هایی آشنا خواهیم کرد که از سال ۲۰۲۰ به بعد رونمایی می شوند و امکانات شگفت‌انگیزی خواهند داشت. خاطره‌بازی با اینترنت‌های نسل قدیم که سرعت بسیار پایینی داشتند و دردسرهای زیادی برای مردم ایجاد می‌کردند، یکی دیگر از بخش‌های خواندنی پرونده امروز خواهد بود.
در جست‌و‌جوی اینترنتی پر سرعت و دیگر هیچ!
آن چه باید درباره اینترنت ۵G، امکاناتش، تفاوتش با ۴G، زمان دسترسی ایرانی‌ها به آن و … بدانیم
فاز اول اینترنت نسل پنج که قرار بود تا سال آینده در برخی از کشورها عملیاتی شود و سرعت اینترنت ۱۰ تا ۲۰ برابری را برای کاربران به ارمغان بیاورد، زودتر از موعد در چین رونمایی شد اما چگونه می‌توان ماهیت این فناوری را توضیح داد؟ سرعت اینترنت ۵G چقدر است؟ چرا باید به خاطر رونمایی از این فناوری خوشحال باشیم؟ آیا برای بهره‌گیری از اینترنت نسل پنجم به گوشی‌های جدید نیاز داریم؟ و در نهایت این فناوری چه زمانی در ایران قابل استفاده خواهد شد؟
از ۱G تا ۵G!
نسل اول شبکه تلفن همراه در حدود سال ۱۹۸۲ آمد که از سیستم آنالوگ استفاده می‌کرد و به صورت قراردادی ۱G نامیده شد. این سیستم به طور کامل آنالوگ بود تا زمانی که اینترنت نسل دوم ۲G راه‌اندازی شد و در سال ۱۹۹۱ به دیجیتال جهش یافت. ۲G همچنین داده‌های تلفن همراه را در قالب فناوری های GPRS و EDGE اضافه کرد. تقریبا ۱۰ سال بعد شبکه ۳G راه‌اندازی شد که سرعت بیشتری از نسل دوم در اختیار کاربران قرار می‌داد. تقریبا ۱۰ سال بعد از آن شبکه‌های LTE راه اندازی شد، شبکه‌ای که ما به آن نسل چهارم یا ۴G می‌گوییم. از لحاظ تاریخی حدود هر ۱۰ سال نسل جدیدی از فناوری شبکه به کار گرفته می‌شود و به تازگی هم از نسل پنجم اینترنت یا ۵G رونمایی شد.
اینترنت ۵G چیست؟
نسل پنجم شبکه تلفن همراه ۵G، استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که بعد از پیشرفت عجولانه فناوری و پس از نسل چهارم شبکه تلفن‌همراه نیاز به حضور آن بیش از پیش احساس می شد. این نسل جدید، سرعت دانلود و آپلود بیشتر و ارتباطات باثبات‌تری را به ارمغان می‌آورد. به ‌صورت خلاصه می‌توان گفت که در اینترنت ۵G در مقایسه با نسل چهارم در هر ناحیه گجت‌های بیشتری می‌توانند به اینترنت موبایل وصل شوند و از سرعت بالاتری بهره ببرند.

چرا به ۵G، کلید اینترنت اشیا می‌گویند؟
از فناوری ۵G به عنوان کلید «اینترنت اشیا» یاد می‌کنند زیرا با بهره‌گیری از سرعت بی‌نظیر این فناوری، همه اشیای الکتریکی پیرامون ما می‌توانند به اینترنت متصل شوند و ارتباطی پایدار داشته باشند. روزی خواهد رسید که میلیاردها سنسور در لوازم‌برقی خانگی، سیستم‌های امنیتی، قفل‌های در خانه‌ها، خودروها و حتی پوشیدنی‌ها تعبیه خواهند شد. موسسه تحقیقاتی Gartner (موسسه‌ای پژوهشی در حوزه فناوری) معتقد است تا سال ۲۰۲۰، تعداد ۲۵ میلیارد محصول متصل به اینترنت ساخته خواهد شد. همین مقدار عظیم سنسورهاست که باعث می‌شود کوهی از داده‌ها ایجاد شود و سرویس دهنده‌ها نیز برای داشتن سرویسی مطلوب، نیاز به اینترنتی پرسرعت تر از اینترنت فعلی خواهند داشت.

قابلیت‌های این فناوری به ذهن‌مان هم خطور نمی‌کند!
هر کاری که حالا با گوشی‌ها و گجت‌های خود انجام می‌دهیم، به لطف اینترنت ۵G می‌توانیم سریع‌تر و بهتر انجام دهیم. به ‌عنوان مثال، انبوهی از خودرو‌های خودران را تصور کنید که برای ارتباط با یکدیگر و بررسی لحظه‌به‌لحظه ترافیک و وضعیت خیابان‌ها به اینترنت بسیار پرسرعتی نیاز خواهند داشت؛ اینترنت ۵G در عملیاتی شدن این ایده‌ها تأثیر به سزایی خواهد داشت. اگر بخواهیم به کاربردهای معمولی‌تر بپردازیم، می‌توانیم به گیمرهای موبایلی اشاره کنیم که با استفاده از این فناوری، خیلی راحت‌تر می‌توانند از بازی‌های گرافیک بالای آنلاین بهره ببرند. استریم ویدئو در موبایل‌ها به کار راحت‌تری بدل می‌شود و کاربران بدون هیچ مشکل و دردسری می‌توانند ویدئوهای ۴K یا حتی با کیفیت بالاتر را به ‌صورت آنلاین مشاهده کنند.
آیا ۵G تفاوت محسوسی با ۴G دارد؟
بله، این فناوری کاملا جدید است اما احتمالا در ابتدا شاهد سرعت زیادی نخواهیم بود زیرا شرکت‌های مخابراتی در ابتدا از این فناوری برای افزایش ظرفیت شبکه‌های۴G استفاده خواهند کرد. سرعت نهایی، بستگی به این دارد که به کدام‌یک از طیف‌های باند وصل شده باشید و این که شرکت مخابراتی مدنظر چقدر روی نصب دکل‌ها و فرستنده‌های جدید سرمایه‌گذاری کرده باشد.
آیا برای استفاده از این فناوری باید یک گوشی جدید بخریم؟
متأسفانه جواب این سوال مثبت است. گوشی‌های فعلی چنین قابلیتی ندارند و باید بعد از فراگیر شدن نسل پنجم اینترنت، دست به جیب شویم و گوشی‌های‌مان را عوض کنیم! شایان ذکر است که سامسونگ از یک محصول خود با قابلیت ۵G رونمایی کرده و به زودی، آن را به تولید انبوه خواهد رساند.
ایرانی‌ها چه زمانی به۵G دسترسی خواهند یافت؟
وزیر ارتباطات در یکی از توئیت‌های اخیر خود از جلساتی برای آماده‌سازی زیرساخت‌های۵G خبر داده است. او تاکید کرده که اگرچه تحریم‌های آمریکا سرعت ایران را برای رسیدن به این موضوع کم می‌کند ولی عزم دولت بر این است که هرچه زودتر این فناوری در ایران راه‌اندازی شود. وزیر ارتباطات بارها تاکید کرده که اینترنت ۵G و اینترنت اشیا از مهم‌ترین هدف‌های توسعه سال ۹۸ هستند. پیشتر «مرتضی طاهری بخش»، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول نیز گفته بود که این اپراتور فناوری ۵G را تا سال ۱۴۰۰ در شهرهای بزرگ راه‌اندازی خواهد کرد. حالا باید منتظر ماند تا ببینیم چه زمانی این وعده‌ها، عملیاتی خواهد شد.
منبع: سلام زندگی خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن