اخبار مهممشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

توسط آستان قدس رضوی؛ ۱۵۰۰ بسته افطاری در مساجد حاشیه شهر مشهد توزیع خواهد شد/ درس‌هایی از قرآن حجت‌‌الاسلام و‌المسلمین قرائتی در رواق امام خمینی (ره ) برگزار می شود

کد خبر : 20509

بخشی از هزینه افطاری سفره‌های اکرام رضوی به استان‌های سیل زده کشور اختصاص می یابد.
معاون هماهنگی سازمان حرم مطهر رضوی گفت: بنابر دستور تولیت آستان قدس رضوی و در راستای خدمت‌رسانی به هموطنان آسیب دیده از سیل اخیر، بخشی از افطاری سفره‌های اکرام رضوی به مناطق سیل زده کشور اختصاص یافته است.
به گزارش صبح مشهد، محمد حسن حبیبیان امروز در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های ماه مبارک رمضان حرم مطهر رضوی که در محل سازمان حرم منور امام رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به حادثه سیل اخیر در برخی از استان‌های کشور، اظهار کرد: بنابر دستور تولیت آستان قدس رضوی بخشی از هزینه افطاری سفره‌های اکرام رضوی در راستای خدمت رسانی به هموطنان سیل‌زده اختصاص پیدا می‌کند.
وی همچنین از توزیع روزانه ۱۵۰۰ بسته افطاری در مساجد حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی خبر داد و گفت: بنابر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ایام ماه مبارک رمضان روزانه ۲ هزار نفر از زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) در میهمانسرای حرم مطهر رضوی از خوان با برکت حضرت رضا(ع) بهره‌مند می‌شوند.
معاون هماهنگی سازمان حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در ماه مبارک رمضان ویژه‌برنامه‌های فرهنگی و مذهبی متعددی را همچون برگزاری مراسم‌ شب‌های قدر، ولادت حضرت امام حسن(ع) و روز قدس برای زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) تدارک دیده است که با همکاری معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد.

ویژه برنامه‌های لیالی قدر در حرم مطهر رضوی
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی هم گفت: در سال‌های گذشته بیش از ۱۳ هزار نفر در صحن هدایت میهمان سفره‌های اکرام رضوی بودند که با توجه به تاکید تولیت آستان قدس رضوی امسال این سفره‌ها پهن نخواهد شد و بخشی از هزینه‌های آن در مناطق سیل‌زده هزینه می شود.
خلیل منبتی ادامه داد: همچنین طبق سال‌های گذشته در طول ماه رمضان ۱ میلیون و ۵۰۰ بسته افطاری سبک در بین صفوف نماز توزیع خواهد شد و دو میهمانسرای حرم نیز در این ایام پذیرای زائران و مجاوران در وعده افطار خواهند بود.
منبتی تصریح کرد: در شب و روز میلاد کریم اهل بیت(ع) حضرت امام حسن مجتبی(ع) نیز مراسمی در صحن جامع رضوی برگزار خواهد شد که تمهیدات لازم برای برگزاری باشکوه‌تر این مراسم همراه با پذیرایی از زائران انجام شده است.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی با اشاره به خدمات در نظر گرفته شده در لیالی قدر گفت: در آستانه شب‌های قدر خادمان بارگاه منور رضوی برای میزبانی هر چه بهتر از زائران و مجاوران آمادگی کامل برای ارائه خدمت خواهند داشت و بیش از ۱۰ هزار پرسنل ستادی و خدمه مسئولیت نظم‌دهی و ارائه خدمت را برعهده خواهند داشت.
منبتی ابراز کرد: در این ایام بالغ بر ۴۰۰ هزار متر مربع از صحن‌ها و حریم حرم مفروش خواهد شد و هر شب ۶۵۰ هزار جلد کتاب در بخش انواریاران به زائران خدمات مختلف ارائه خواهند کرد.
وی ادامه داد: در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان نیز همچون سال‌های گذشته آب نوشیدنی در بین زائران و مجاورین بارگاه منور رضوی که برای شرکت در مراسم این ایام به حرم مطهر رضوی مشرف شده‌اند توزیع می‌شود.
منبتی با بیان اینکه ۵۰۰ مترمربع از فضای گلدسته‌ها و صحن‌ها همزمان با شهادت حضرت امیرالمومنین علی(ع) سیاه پوش می‌شود، گفت: تلویزیون‌های پهن پیکر نیز در تمامی صحن‌ها برنامه‌های شب‌های قدر را برای استفاده زائران پوشش خواهند داد.
وی افزود: محدودیت‌های ترافیکی نیز طبق معمول با هماهنگی شورای تامین استان در ایام نزدیک به لیالی قدر انجام شده که در روزهای آتی اعلام خواهد شد.
منبتی بیان کرد: با توجه به محدودیت‌های اعمال شده در مسیرهای منتهی به حرم مطهر، ۱۰۰ دستگاه ون برای ارائه خدمت به زائرین و مجاورین در نظر گرفته شده، همچنین در زمان اوج ترافیک نیز بخش ویلچر در مسیرهای منتهی به حرم ارائه خدمت خواهند کرد.
این مقام مسئول اظهار کرد: زائران و مجاوران عزیز می‌توانند از طریق نرم افزار رضوان از ظرفیت‌های پارکینگ‌های در نظر گرفته شده در محدوده حرم مطهر رضوی اطلاعات لازم را دریافت کنند.
وی گفت: رواق‌های «شیخ حرعاملی» و «شیخ طوسی» در طول این ایام همچون گذشته از ساعت ۱۲ تا اذان صبح برای استراحت زائران در نظر گرفته شده است.
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنانش گفت: همزمان با سالگرد ارتحال جانسوز بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و سالگرد قیام خونین پانزده خرداد و راهپیمایی روز قدس برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری این مراسم‌ها صورت گرفته است.

برنامه‌های فرهنگی–تبلیغی حرم رضوی در ماه مبارک رمضان اعلام شد
مدیر تبلیغات اسلامی آستان‌قدس رضوی هم در ادامه این نشست خبری برنامه‌های فرهنگی- تبلیغی و مذهبی ماه مبارک رمضان حرم مطهر امام رضا(ع) را تشریح کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سعید آخوندی عنوان کرد: سبک زندگی قرآنی، تعمیق معارف و بینش دینی، تهذیب نفس و رفتارشناسی قرآنی بر اساس نیازهای جامعه اسلامی و نیازهای جهان اسلام با بهره‌مندی از بهترین مبلغان عرصه تبلیغ در حوزه‌های گوناگون، محور برنامه‌های فرهنگی–تبلیغی حرم مطهر رضوی در ماه مبارک رمضان امسال است.
وی با اشاره به برگزاری جلسات ترتیل خوانی قرآن کریم حرم مطهر که به صورت زنده از شبکه‌های سیما پخش می‌شود، گفت: برنامه ترتیل کلام الله وحی حرم مطهر امام رضا(ع) در ایام ماه مبارک رمضان همه روزه بعد از نماز صبح در صحن انقلاب اسلامی، از ساعت ۱۱ تا ۱۲ در رواق امام خمینی(ره) و از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰ در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار می‌شود.
آخوندی با اشاره به اینکه روزانه ۱۱ نوبت مراسم ترتیل خوانی در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود، ادامه داد: مراسم ترتیل خوانی صحن انقلاب به صورت زنده از شبکه یک، ترتیل خوانی رواق امام خمینی(ره) از شبکه قرآن و ترتیل خوانی مسجد گوهرشاد از شبکه افق و خراسان رضوی پخش خواهند شد.

برنامه‌های قرآنی ویژه خواهران
مدیر تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه به برنامه‌های قرآنی ویژه خواهران در رواق حضرت زهرا(س) اشاره و عنوان کرد: برنامه ترتیل قرآن کریم ویژه خواهران همه روز از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ برگزار می‌شود.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به بیان ویژه برنامه‌های تبلیغی در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: برنامه تفسیر قرآن کریم حجت‌‌الاسلام و‌المسلمین قرائتی با عنوان «درس‌هایی از قرآن» امسال نیز همچون سال‌های گذشته هر شب ساعت ۲۱:۳۰ در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

شب‌های قدر در حرم
آخوندی در ادامه به اعلام برنامه‌های شب‌های قدر در حرم مطهر رضوی پرداخت و تصریح کرد: حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر میزبان میلیون‌ها زائری است که از اقصی نقاط ایران و کشورهای مختلف برای حضور در این آیین معنوی به حرم مطهر می‌آیند.
وی گفت: این مراسم از ساعت ۲۱ تا یک بامداد برگزار و علاوه بر ویژه برنامه سخنرانی و مراسم احیاء، دعای جوشن کبیر نیز قرائت می‌شود.
آخوندی افزود: پس از پایان مراسم شب احیاء در مسجد گوهرشاد از ساعت ۱:۳۰ تا نماز صبح برنامه مناجات خوانی دایر است تا زائرانی که مشتاق عبادت تا سحر هستند از آن بهره‌مند شوند.

مناجات خوانی بامدادی
وی گفت: امسال نیز طبق سنت هر سال از ساعت ۱۲ بامداد برنامه مناجات خوانی با حضور محمود کریمی در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و یک برنامه مناجات خوانی دیگر با عنوان کبوتران حرم هر شب از ساعت ۱ بامداد تا ۲:۳۰ با حضور مداحان و شاعران رضوی در رواق دارالهدایه تشکیل می‌شود.
مدیر تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) برنامه شب شعر کرامت غزل با حضور شاعران آئینی برگزار می‌شود، عنوان کرد: در راستای تبلیغ معارف اسلامی به صورت روزانه برنامه سخنرانی قبل و بعد از نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء با حضور حجج الاسلام و المسلمین ماندگاری، کازرونی، نظافت، حلواییان، اسلامی‌فر و … برگزار می‌شود.

نشست‌های پرسش و پاسخ
آخوندی با تأکید بر این مطلب که ایجاد بستر و فضای مناسب برای آنکه افراد با هر فکر و نظری بتوانند آزادانه سؤال خویش را مطرح و پاسخ‌های لازم را دریافت کنند، موجب رشد و شکوفایی افکار ناب خواهد شد، اظهار کرد: از این رو برپایی نشست‌های پرسش و پاسخ دینی یکی از برنامه‌های محوری آستان قدس رضوی در ماه مبارک رمضان است که در قالب ۶۰ جلسه پرسمان دینی، ۱۵۰۰ حلقه معرفت و نشست‌های تخصصی ویژه خواهران و برادران در اماکن متبرکه تشکیل می‌شود.

تولیدات مکتوب
آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود به تولیدات این معاونت ویژه ایام رمضان اشاره و بیان کرد: کتاب رهیافت روزه، امام مهربانی در ماه خدا، ویژه نامه سی‌امین سالگرد رهبری مقام معظم رهبری و میعادگاه بهار در ایام این ماه مبارک تولید منتشر می‌شود.
وی ادامه داد: در ضلع غربی صحن جامع رضوی در ماه مبارک رمضان پایگاه مهمان‌سرای اندیشه ویژه زائران تدارک دیده شده تا از کنار لحظات ناب زیارت از کتاب‌های معارفی اداره تولیدات نیز بهرمند شوند.

زائران غیرایرانی
مدیر تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه خاطرنشان کرد: برنامه‌های ویژه‌ای نیز برای زائران غیرایرانی به زبان‌های عربی، اردو، انگلیسی و آذری در اماکن متبرکه رضوی تدارک دیده شده است.
وی با اشاره به برگزاری ویژه برنامه شب‌های قدر برای این دسته از زائران به صورت ویژه و با حضور مداحان و سخنرانان کشورهای مختلف، عنوان کرد: روزانه یک جلسه ترتیل‌خوانی در رواق‌های دارالرحمه و تفسیر و قرائت فرازهایی از کتاب شریف نهج البلاغه در صحن غدیر برای زائران غیرایرانی برنامه‌ریزی شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن