یادداشت روز

نوروز فرصتی برای احیای گردشگری و زیارت در مشهد

کد خبر : 38646

شیوع کرونا تمامی حوزه‌های حیات بشری به ویژه صنعت گردشگری را دچار رکود و زیانهای قابل توجه و گاه غیرقابل جبران کرد اما کشف واکسن کرونا نور امیدی برای خروج این حوزه از تاریکی است و در این میان تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای احیای این صنعت به کما رفته محسوب می‌شود.

نویسنده: محمد محمدی

صبح مشهد– پیش از شیوع کرونا، به خاطر تلاشهای دولت جمهوری اسلامی ایران و دست‌اندرکاران حوزه گردشگری در ایجاد امنیت خاطر میان گردشگران خارجی، سازمان جهانی گردشگری اعلام کرد که ایران ظرف سه سال منتهی به پایان سال ۱۳۹۸ در جایگاه دوم دنیا از نظر سرعت رشد صنعت گردشگری و در مسیر جهشی چشمگیر قرار گرفته است اما ظهور ناگهانی و شیوع سریع ویروس کرونا نه تنها مُهر پایانی بر این موفقیت بود بلکه تداوم آن خسارتهای هنگفتی به صنعت گردشگری ایران وارد کرد که همچنان به طور روزافزون ادامه دارد.

خراسان رضوی که سالانه میزبان یک سوم از کل جمعیت گردشگران خارجی ورودی به ایران بود از این حیث متحمل آسیب فراوان شد.

کلانشهر مشهد با محوریت “گردشگری زیارت” همیشه مورد استقبال میلیونها زائر و مسافر داخلی و خارجی بوده و همین امر صنعت گردشگری را به یکی از پایه‌های مهم اقتصاد در استان خراسان رضوی بدل کرده بود اما اینک نه تنها میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری انجام شده در حوزه صنعت گردشگری مشهد و خراسان رضوی به خاطر شیوع کرونا در معرض نابودی قرار گرفته بلکه ارتباط نزدیک و موثر این صنعت با صنایع و بخشهای دیگر همچون صنایع دستی و میراث فرهنگی، آن حوزه‌ها را نیز مبتلا به مشکلات و خسارات مشابه کرده است.

علاوه بر آن کسبه، شاغلان بخش خدمات، حمل و نقل و بهداشت که در ارتباط تنگاتنگ با گردشگران قرار داشتند دچار چالشی بحران‌گونه شدند.

کشف واکسن کرونا و آغاز روند جهانی واکسیناسیون علیه این ویروس نور امید را در دل داغداران صنعت گردشگری روشن کرد و با توجه به قرار داشتن در آستانه آغاز سال ۱۴۰۰ جرقه شادی را در دل فعالان متضرر و ورشکسته این صنعت برافروخت.

اگرچه همچنان صحبت از آغاز موج چهارم شیوع کرونا در صورت بی‌توجهی به پروتکلهای بهداشتی شنیده می‌شود اما هنوز هم سرمایه‌گذاران بخش گردشگری در انتظار اعلام نهایی تصمیمات برای رفتن به پیشواز نوروز و به چرخش درآمدن چرخ صنعت گردشگری هستند.

به گفته فعالان حوزه گردشگری و صاحبنظران این عرصه، آماده‌سازی و جان گرفتن دوباره تاسیسات گردشگری که اغلب حدود یک سال تعطیلی موقت را تجربه کرده‌اند برای میزبانی از مسافران و زائران نوروزی کار ساده‌ای نیست، فراخوان نیروی انسانی متخصص و خانه‌نشین شده صنعت گردشگری برای حضور در واحدها و انگیزه دادن به آنها کاری تخصصی و البته زمان‌بر است. در این میان هنوز سیاست مواجهه با تعطیلات نوروزی نیز در هاله‌ای از ابهام است و اما نجواها و زمزمه‌ها در دولت نشان از تصمیم برای رونق اقتصاد گردشگری با سیاستها و رویکردهای جدید دارد.

از طرفی دیگر، طبق آخرین آمار دریافتی تا ۲۰ بهمن ماه امسال در مجموع بیش از ۴۲ هزار میلیارد ریال خسارت ناشی از شیوع ویروس کرونا به صنعت گردشگری استان وارد شده که جبران آن بسیار سخت است.

همچنین آماده‌سازی واحدهای اقامتی، پرکردن انبارهای کالا و اقلام خوراکی، آماده‌سازی و فراخوان نیروی انسانی، بازگشایی واحدهای اقامتی و اجرا و نظارت پروتکلهای بهداشتی اقدامات زمان‌بر هستند که باید از یک تا دو ماه قبل انجام شوند و در صورت انجام نمی‌توان آنها را در روزهای پایانی سال به دلیل تمدید محدودیتها متوقف کرد زیرا این اقدام صرفا بر افزایش خسارت واحدها منجر خواهد شد.

البته طبق بررسیهای انجام شده بعد از بیمارستانها واحدهای اقامتی بیشترین میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی را دارند و بازدیدهای سرزده از این واحدها نیز گویای آن است. لذا امیدواریم با افزایش واکسیناسیون شاهد آغاز دوران رشد صنعت گردشگری در پساکرونا بویژه در کلان شهر زیارتی مشهد مقدس باشیم.

منابع آماری: ایرنا/ مهر / خراسان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن