شهری

جشن سینمای مهر ایران در مشهد برگزار شد

کد خبر : 49138

جشن سینمای مهر ایران در ادامه سلسله برنامه های هفته سینمای مهر ایران سازمان سینمایی کشور پنجشنبه شب در محل پردیس سینمایی پارک بازار مشهد با حضور مسوولان، سینماگران، هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر و علاقه مندان به سینما برگزار شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان سینمایی کشور در این رویداد گفت: روز ملی سینمای ایران با نام سالار و سرور شهدای اهل قلم، شهید مرتضی آوینی رقم خورده است و امروز جشن مهر سینمای ایران فرصتی برای تجلیل از همه بزرگان، پیشکسوتان و هنرمندان این عرصه است تا زحماتشان در جهت بالندگی فیلم و سینما ارج نهاده شود.

اصغر فارسی افزود: جشن مهر سینمای ایران به همت سازمان سینمایی کشور و با همت و همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها در طول هفته جاری در اکثر استانهای کشور برگزار شده و فرصتی است تا هنرمندان این سرزمین همت گمارند و خط بطلانی بکشند بر همه افرادی که طمع به چهره های فرهنگ و هنر این مرز و بوم دارند کسانی که جریانها و اتاق های فکرشان را راه انداخته اند تا با نیت شیطانی خود به برخی اهدافشان دست یابند، اما زهی خیال باطل.

وی ادامه داد: هنرمند ایرانی همچون رزمندگان عزیز، عاشق آب، خاک و میهن خود است و امروز هنرمندان شناخته شده ما هم، هرچند به برخی موارد انتقاد و اعتراض دارند ولی حافظ این آب و خاک بوده و از این مملکت صیانت خواهند کرد و این مهم برای همه ما معلوم و مبرهن است.

معاون سازمان سینمایی گفت: این سازمان در دوره جدید مدیریتی خود طی یک سال گذشته تحقق شعاری مبتنی بر قانونگذاری، سیاستگذاری، استانداردسازی و عدالت محوری را دنبال می کند و در همین راستا شاهد حضور مجموعه مدیران سازمان سینمایی در استانها و مناطق محروم بودیم تا نسل جوان مورد توجه ویژه قرار گیرد زیرا این نسل می بایست ضمن احترام تمام و کمال به پیشکسوتان و اساتید خود، نوآور باشد و برگزاری جشن مهر سینما نیز در راستای لزوم توجه دادن به جوانان این مملکت است.

فارسی، احیای شورای عالی سینما، بازنگری در آیین نامه های ساخت و نمایش فیلمها، ارایه برنامه های پنج ساله برای موسسات تابعه سازمان سینمایی، توجه به طرحهای پژوهشی نوین، تجهیزات و زیرساختهای موجود، توجه به مقدورات برای نوسازی و احیا و بالندگی زیرساختهای سینما را از رویکردهای این سازمان ذکر کرد تا هنر سینما بیش از پیش تپنده و رو به جلو حرکت کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این رویداد با گرامیداشت فرا رسیدن سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) گفت: دشمنان اسلام سالهای سال تلاش کردند که چهره دیگری از پیامبری به نمایش بگذارند که سمبل رحمت و مهربانی بود و برای از بین بردن جهل و نادانی مبعوث شد، لذا هنر سینمای ایران و سینمای عاشق پیامبر اسلام (ص) می تواند این باشد که چهره واقعی پیامبر مهربانی ها را به مردم جهان نشان دهد.

محمد حسین زاده افزود: مطمئن هستم که این توان در اهالی سینما وجود دارد که چنین اثری در خصوص پیامبر مکرم اسلام خلق کنند کما این که تاکنون نیز این چنین بوده، آنچنان که اگر اثری در قله انسانیت و معنویت قرار داشته باشد باز هم کار سینماگران ایرانی بوده است.

وی در پایان سخنان خود پیام محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رویداد سینمای مهر ایران را قرائت کرد.

مشتاق هستیم با کمک سینماگران مشهد را به عنوان یک جهان شهر معرفی کنیم

شهردار مشهد نیز در این رویداد گفت: دوره ششم مدیریت شهری مشهد، حامی سینماگران جوان و پیشکسوتان و فعالان این عرصه است به ویژه اگر به ابعاد اصلی مشهد بپردازند، بسیار مشتاق هستیم تا با کمک آنها مشهد را در این دوره به عنوان یک جهان شهر معرفی کنیم.

سید عبدالله ارجائی افزود: مشهد تبدیل به ابرشهر جهانی با جمعیت حدود ۳.۵ میلیون نفر شده است که سالانه قریب به ۱۰ برابر این عدد زائر دارد، ۱۰ درصد از جمعیت زائران سالانه این شهر با عدد تقریبی ۳.۵ تا چهار میلیون نفر را زائران خارجی تشکیل می دهند لذا این شهر می تواند به یک مرکز بزرگ تبادلات ملی و بین المللی تبدیل شود ظرفیتی که خیلی به آن به ویژه در عرصه هنر پرداخته نشده است .
وی ادامه داد: دوره ششم مدیریت شهری در مشهد یکی از اهداف خود را دیپلماسی عمومی قرار داده است که یکی از وجهه های آن می تواند هنر باشد و یکی از شاخه های این هنر هم به طور قطع سینماست.

فعالان سینمایی خراسان رضوی نیاز به دستانی برای همراهی دارند

رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران نیز در این رویداد به سخنان و وعده هایی که شهردار مشهد به سینماگران داد اشاره کرد و گفت: ما از مسوولان، کمک مالی نمی خواهیم، فعالان عرصه سینما توانایی های زیادی دارند و فقط نیازمند دستانی برای همراهی هستند.

سید ضیا هاشمی افزود: بومی سازی سینمای ایران از مشهد آغاز شده است و این منطقه به دلیل شرایط اقتصادی و زیارتی و سیاحتی خود ظرفیتها و امکانات زیادی برای توسعه سینما و ساخت فیلم دارد و از همه مسوولان به ویژه سازمان سینمایی کشور می خواهیم که چوب لای چرخ فعالان سینما نکنند، آنان هیچ پولی نمی خواهند، مسوولان همت کنند و مسیر را برای آنان بگشایند.

وی ادامه داد: توانایی های زیادی در عرصه سینمای خراسان رضوی وجود دارد اما باید همه دست به دست هم دهیم، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت و کمک کند و با قدرت ایستادگی کرده و این استان را تا حدی در عرصه سینما از مرکز جدا کند و به طور قطع مدیران تهران هم کمک خواهند کرد زیرا فعالان سینما در خراسان رضوی توانایی های برجسته ای دارند که باید اجازه بروز به آنها داده شود.

سینما در مشهد دچار انقطاع نسلی بسیار شدید است

یک مستندساز مشهدی نیز در این رویداد گفت:به عقیده من شرایط فعلی سینما در مشهد دچار یک انقطاع نسلی بسیار شدید است، نسل جوان امروز اساتید، بزرگان و فیلمسازان گذشته را نمی شناسد، اسامی آنان را نمی داند؛ آثار بزرگان سینمای مشهد نیز اصلا پیدا نیست به ویژه آثار فیلمسازان خوبی که در دهه های ۶۰ و ۷۰ فعالیت داشته و فیلمهایی تولید کرده اند.

محمد مهدی خالقی از مسوولان و دست‌اندرکاران و فعالان سینما خواست که تلاش کنند این انقطاع نسلی در سینمای مشهد کمتر شود و ادامه داد: البته تلاشهایی برای رفع این انقطاع نسلی انجام گرفته است به عنوان مثال چند کتاب در این خصوص از سوی دفتر تاریخ شفاهی حسینیه هنر چاپ شده که به فضای هنر و خاطرات هنرمندان می پردازد اما در مجموع رفع این انقطاع، مستلزم برگزاری کلاسها، نشستها و رویدادهای مختلف است که بزرگان و مسوولان می توانند این کار را انجام دهند.

در این مراسم تفاهمنامه ای بین روسای جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران و انجمن صنفی تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد و همچنین تفاهمنامه ای بین مسوولان موسسه فرهنگی شهرآرا و انجمن سینمای جوانان ایران منعقد شد.

همچنین از خانواده های هنرمندان فقید سینما و ادبیات خراسان رضوی از جمله شهاب ملتخواه، سعید تشکری، محسن مصطفی زاده، محمدرضا نعمتی نژاد، اسماعیل انصاری، غلامرضا بایران منش و مهدی صباغی قدردانی شد.

قدردانی از هنرمندان برجسته خراسان رضوی در رشته های مختلف هنر سینما و اعطای گواهی پایان آموزش به هشت نفر از کارآموزان انجمن سینمای جوانان استان از دیگر بخشهای این مراسم بود.

همچنین از کتاب «ایستگاه مرموز» نوشته مصطفی هنرور رونمایی شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن