زندگی

۶ متهم وحشتناک‌شدن آمار طلاق در ۱۴۰۲

کد خبر : 53392

داده‌های موجود در سایت سازمان ثبت‌احوال نشان می‌دهد که در ۳ ماه ابتدایی امسال به ازای هر ۲ ازدواج یک طلاق ثبت شده است؛ چرا ماجرا را جدی نمی‌گیریم؟

نویسنده : فریبا البرز| ‌ کارشناس ارشد مشاوره خانواده

صبح مشهد- نوشتن درباره طلاق برای مشاوران صفحه خانواده‌و‌ مشاوره روزنامه خراسان به یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن تبدیل شده است. اگر سری به آرشیو سایت روزنامه خراسان بزنید، با مطالب زیادی مواجه خواهید شد که در این سال‌ها و از جنبه‌های گوناگون به واکاوی طلاق پرداخته شده است، اما حالا شاهد وحشتناک‌تر شدن اوضاع طلاق در کشور هستیم. شاید بعضی زوج‌ها هنوز هم ماجرا را جدی نگرفته‌اند اما داده‌های موجود در سایت سازمان ثبت‌احوال نشان می‌دهد نسبت طلاق به ازدواج در سه ماه ابتدایی امسال به شدت افزایش یافته است. از ابتدای سال تاکنون ۷۹ هزار و ٢۶٠ ازدواج و ۳۷ هزار و ٧٠١ طلاق ثبت شده و نسبت طلاق به ازدواج در استان‌هایی چون البرز، مازندران، سمنان، تهران و مرکزی بحرانی‌تر از دیگر نقاط کشور است. در ١٢ استان کشور به ازای هر دو ازدواج حداقل یک طلاق ثبت شد (منبع خبر: تابناک). در این مطلب از متهم‌های طلاق در سال ۱۴۰۲ خواهیم گفت و چند پیشنهاد هم به زوج‌ها داریم.

ریخته‌شدن قبح طلاق
روز به روز بر آمار طلاق در کشور افزوده و همین مسئله باعث می‌شود تا افراد به دلیل شیوع آن، آسیب‌هایش را دست کم بگیرند. فردی که به‌عنوان اولین گزینه بعد از ایجاد هر مشکلی در زندگی‌مشترک به طلاق فکر می‌کند، تفکرات اشتباهی دارد که باید قبل از گرفتن هر تصمیمی اصلاح شود.

نیاز نبودن به داشتن صبر
روان‌شناسی زرد به پایداری خانواده‌ها هم رحم نکرده است. گاهی می‌بینیم یک مشاور نما بدون هیچ تخصصی به خصوص در شبکه‌های اجتماعی در توصیه به زن یا شوهری که با یکدیگر مشکل قابل حل دارند، طلاق را توصیه می‌کند و می‌گوید چون عمر کوتاه است، نباید آن را صرف زندگی با فردی کرد که با او اختلاف سلیقه داریم! در صورتی که توقع ازدواج با همسری که از هر نظر شبیه ما باشد، از پایه اشتباه است.

اعتیاد به موادمخدر جدید
اعتیاد همواره در صدر دلایل جدایی زن و شوهرها قرار داشته و دارد. این روزها هم مدام با اسامی جدیدی مواجه می‌شویم که بسیار مخرب‌تر از موادمخدر سنتی هستند و علاوه بر این که ذهن و روان فرد را نابود می‌کند، زندگی‌مشترک او را هم به پایان خواهد رساند.

ارتباط‌های اشتباه در شبکه‌های اجتماعی
استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی و سهولت برقراری ارتباط در چنین بستری، باعث مشکلات زیادی برای زن و شوهرها در سال‌های اخیر شده است. اگر زن یا شوهری تصور کند که چنین آشنایی‌هایی در هر سطحی اشتباه است و قطعا در آینده دردسرساز خواهد شد، در این دام نخواهد افتاد. این اشتباه بر رفتار زوج‌ها و ابراز علاقه به یکدیگر که یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای داشتن زندگی پایدار است، تاثیر منفی خواهد گذاشت.

تصورات اشتباه درباره ارتباط زناشویی
ما نمی‌توانیم درک متقابل زن‌و‌شوهر از یکدیگر را که سبب آرامش آن‌ها می‌شود، از غرایز جنسی تفکیک کنیم. این‌ها درهم تنیده هستند و روی هم تاثیر می‌گذارند. عده‌ای تصور می‌کنند با خواندن چند مطلب یا دیدن چند کلیپ، درباره این ماجرا اطلاعات کافی کسب کرده‌اند، در صورتی که نحوه ارضای نیاز در زن و مرد کاملا با هم متفاوت است و متاسفانه بعضی جوانان به خصوص دهه هفتادی‌ها، یک سری توهمات و باورهای اشتباه درباره مسائل زناشویی دارند که برای‌شان دردسرساز خواهد شد.

آشنانبودن با مهارت‌های همسرداری
یکی از اصلی‌ترین دلایل شکست‌خوردن یک ازدواج، نداشتن مهارت‌های لازم از سوی زن‌و‌شوهر است. زن‌و‌شوهر اگر بدون داشتن مهارت و توانایی‌های کافی در زمینه‌های ارتباطی و حل‌مسئله وارد زندگی مشترک شوند، نمی‌توانند با یکدیگر ارتباط موثری برقرار کنند و در نتیجه مشکلات به جای حل شدن روز به روز پیچیده‌تر و گسترده‌تر می‌شود.

زوج‌ها برای ادامه یک ارتباط رضایت‌بخش باید از مهارت‌های زندگی مانند گفت‌وگو، گوش‌دادن و توانایی حل‌مسئله آگاهی داشته باشند زیرا وجود مشکل و اختلاف سلیقه در زندگی طبیعی است ولی نکته حائز اهمیت نحوه برخورد با این مشکلات است.

این توصیه‌ها را جدی بگیرید
یک ضرب‌المثل اسپانیایی می‌گوید: «برای درست کردن املت باید حداقل یک تخم‌مرغ شکست» یعنی برای به دست آوردن هر چیزی باید بهایی را پرداخت. برای داشتن یک ازدواج موفق هم باید قیمت آن را پرداخت، یعنی چیزی فراتر از این اوهام مثلا خوش‌شانسی یا این‌که ما کلا بدبختیم و… . باورهای غلط درباره ازدواج یکی از عوامل جدی نارضایتی در ازدواج و طلاق است. باید به یاد داشت خوشحالی و عشقی که در ابتدای زندگی مشترک تجربه شده، خود به خود پایدار نمی‌ماند و برای مدیریت مشکلات رابطه، لازم است فعالانه وارد کار شوید. داشتن حساسیت بیش از اندازه، بدخلقی، زود از کوره در رفتن، کوتاه نیامدن از خواسته‌ها، فقدان اعتماد به نفس و… زنگ خطرها در زندگی مشترک هستند.

داشتن خودآگاهی و مسئولیت‌پذیری در زندگی‌مشترک مهم است اما از در نظر گرفتن فردیت هم نباید غافل شد. این ویژگی به درک ما از این نکته اشاره دارد که دیگران دنیا را متفاوت از ما می‌بینند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + ده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن