اجتماعی

افزایش ۱۵ درصدی کشفیات مواد مخدر در خراسان رضوی

کد خبر : 29641

صبح مشهددبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: در سه ماه نخست امسال هشت تن انواع مواد مخدر در این استان کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد افزایش یافته است.

محمد حسین صالحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: کمتر از ۶ درصد این کشفیات مربوط به مرزهاست که نشان می‌دهد مرزهای ما برای قاچاقچیان ناامن شده است.

وی ادامه داد: در مجموع پارسال ۳۷ تن انواع مواد مخدر در خراسان رضوی کشف شد که بیشتر آنها از نوع مواد مخدر سنتی است هر چند گرایش به مواد صنعتی هم افزایش یافته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با بیان این که پیشگیری اولویت همه برنامه‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است گفت: مقابله با خرده فروشان از دیگر اقدامات این شوراست و در این راستا پارسال ۱۰هزار و ۱۹۱ نفر و سال ۹۷ هشت هزار و ۷۱۰ نفر دستگیر شدند.

صالحی افزود: قانون مقابله با خرده فروشان ایراد دارد یعنی یا شدت ندارد و یا ابهام دارد هر چند دستگاههای مربوطه وظایف خود را انجام می‌دهند اما با توجه به ضعف قانون برخورد لازم انجام نشده است و نرخ شیوع اعتیاد در استان ۲.۷ درصد است همچنین هم اینک ۹ هزار معتاد متجاهر در خراسان رضوی وجود دارد که ۶۰ درصد آنها در مشهد و ۱۰ درصد بانوان معتاد متجاهر هستند.

وی با اشاره به جمع آوری معتادان متجاهر هم ادامه داد: با شیوع کرونا این کار متوقف و افراد موجود در کمپ رها شدند این کار تا اوایل اردیبهشت ماه امسال متوقف بود تا این که بار دیگر این طرح با شرایط خاص و رعایت دستورالعملهای بهداشتی از سر گرفته شد و طی این مدت هزار و ۴۰۰ معتاد متجاهر دستگیر شدند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در خصوص ایجاد مراکز جدید ترک اعتیاد هم گفت: دو مرکز جدید هم اینک در حال احداث است که یکی از آنها در برزش آباد قرار دارد و با مشارکت شهرداری، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سپاه امام رضا(ع) و با ظرفیت هزار نفر در حال ساخت است و حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم پیش از پایان امسال به بهره برداری برسد و دیگری هم در اردوگاه حسن آباد هم با ظرفیت ۵۰۰ نفر در مرحله نخست و سه هزار نفر در مرحله نهایی به بهره برداری می‌رسد.

صالحی افزود: پنج مرکز شهرستانی هم هر کدام با ظرفیت ۲۰۰ نفر در حال ساخت است که نخستین مرکز در شهرستان سبزوار طی ۱۰ روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: تغییر در فرآیند درمان معتادان از جمله برنامه هایی است که در حال انجام است و بر این اساس معتادان در ادامه درمان خود تحویل خانه‌های حمایت می‌شوند که این طرح جزء نمونه‌های موفق در دنیاست و این خانه‌ها مراکزی هستند که ظرفیت کمتری دارند و با مشارکت بخش غیردولتی و خیرین مدیریت می‌شوند و بهبودیافتگان هم در مدیریت این مراکز تاثیر و نقش دارند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: ایجاد اشتغال و ایجاد نمایشگاه عرضه محصولات و صنایع دستی برای بهبودیافتگان و حمایت از کارآفرینانی که از بهبودیافتگان استفاده می‌کنند هم جزء برنامه‌های در حال اجراست و پارسال برای بیمه تعدادی از این افراد ۹۰۰ میلیون ریال اختصاص یافت.

صالحی افزود: در حوزه پیشگیری، اولویت کار ما اجتماعی شدن مبارزه است. پارسال در این حوزه ۲۰ درصد مدارس زیر پوشش قرار گرفت که بعد از طی آموزش و در مرحله رسیدن به اجرایی شدن، با کرونا رو به رو شدیم. در حوزه دانشجویی، کارگری و عموم جامعه هم برنامه داریم که در فضای واقعی یا مجازی برنامه‌ها را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: پارسال ۱۵۰ میلیارد ریال صرف جمع آوری مستقیم معتادان متجاهر و کاهش آسیب شد که از این مقدار ۱۲۰ میلیارد ریال از سوی اعتبارات مبارزه با مواد مخدر و بقیه از سوی شورای شهر و شهرداری مشهد اختصاص یافت.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی برگزاری نخستین المپیاد ورزشی ویژه محلات و مراکز بهبود یافتگان را از دیگر برنامه‌های در حال انجام ذکر و بیان کرد: این مسابقات به بهبودی روح و روان معتادان کمک می‌کند و امسال هم در تمامی محلات شهرها و روستاهایی که دهیاری دارند و همچنین مراکز بهبودیافتگان دومین دوره را برگزار خواهیم کرد.

صالحی افزود: برای توسعه مشارکت حوزه دین در بحث پیشگیری و درمان جلساتی با نمایندگان حوزه‌های علمیه، دفتر و سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز رسیدگی به امور مسجد برگزار شده است و جلب مشارکت دینی را به صورت جدی دنبال می‌کنیم و کارهای هماهنگی آن در حال انجام است. همچنین از ظرفیت نقش هنرمندان در این راه استفاده می‌کنیم و به این منظور با انجمن‌های هنری جلساتی داشته‌ایم تا برنامه‌های خود را در حوزه هنر نمایشی، تجسمی و شعر مشخص کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن