اجتماعیاخبار مهم

پیچ دزدی، احتمال اصلی واژگونی قطار زاهدان!

کد خبر : 23403

نماینده زاهدان: نبود ریل بند در بخشی از مسیر محتمل‌ترین علت سانحه است
در حالی که هنوز علت واژگونی قطار مسافربری زاهدان – تهران مشخص نشده است برخی اظهار نظرها و گزارش ها حاکی از نقش سرقت پیچ و مهره های این مسیر ریلی در ایجاد حادثه بوده است.پیشتر مدیرکل روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان اعلام کرده بود، قطار زاهدان – تهران در منطقه «شورو» زاهدان بر اثر گرفتگی ریل با ماسه بادی از راه آهن خارج و یکی از واگن‌های آن واژگون شده است.
به گزارش ایرنا و ایلنا علت این حادثه در کمیسیون عالی سوانح در دست بررسی است اما محتمل ترین دلیل این حادثه مشکل اتصالات ریل بیان شده است.مهرداد تقی‌زاده دبیر انجمن شرکت های حمل‌و نقل ریلی کشور نیز روز شنبه در گفت‌و گو با ایرنا اعلام کرد که علت حادثه از ناحیه واگن و لکوموتیو نبوده است و باید برای این حادثه ریلی به دنبال دلیل دیگری بود.
تسنیم نیز گزارش داد: پیگیری ها از یکی مقام های مسئول حاکی از آن است که دلیل وقوع این سانحه باز شدن پیچ ریل در یک محدوده حدود ۲۰ متری بوده است.در همین زمینه نماینده مردم زاهدان با اشاره به نبود ریل بند در بخشی از مسیر که گفته می‌شود از محتمل‌ترین علل سانحه است، گفت: در حال بررسی این موضوع هستیم که چرا بخشی از نقاط این مسیر ریلی پیچ نداشته است و بنده به صورت مجزا و جداگانه در حال تهیه گزارشی در این باره هستم که به زودی به کمیسیون عمران ارائه می‌دهم.یارمحمدی با تاکید بر این که احتمال دارد به دلیل حرکت قطارها تعدادی از پیچ‌های ریل در مسیر باز شده باشد، ادامه داد: تا کنون گزارشی مبنی بر پیچ دزدی از این مسیر ریلی دیده نشده است. البته شاهد دزدی تابلوهای علایم جاده ای، فیبرنوری، سیم برق و… هستیم اما تا کنون پیچ دزدی از مسیر ریلی در این منطقه ندیده ایم.
وی با تاکید بر مقاومت واگن هایی که در این سانحه از ریل خارج شدند، گفت: طبق گزارش‌هایی که ارائه شد این واگن‌ها از بهترین واگن‌های موجود در خط بوده و نیمه اول امسال بازسازی کامل شده‌اند. به طور قطع اگر واگن‌های مستعمل و دیگر واگن‌ها دچار این سانحه می‌شدند، خسارت جانی و تعداد فوتی ها به شدت افزایش می‌یافت.

هر کسی این کار را ببیند یک تغییر در زندگی خود احساس خواهد کرد

یارمحمدی درباره نظارت کارکنان راه آهن بر مسیر ریلی و اطمینان از سلامت مسیر گفت:به طور قطع راه آهن مسئول برقراری سلامت فنی مسیر ریلی است و طبق گفته لکوموتیو ران صبح همان روز ریل بان از مسیر بازدید کرده و موردی مبنی بر باز شدن پیچ‌ها ندیده است.نماینده مردم زاهدان افزود: یکی از نگرانی های ما این بود که کارکنان راه آهن برای رصد و بررسی مسیر اقدام نکرده باشند اما یک ساعت و ۴۰ دقیقه پیش از تردد قطار زاهدان- تهران، قطار زاهدان- اصفهان از این مسیر عبور کرده و مشکلی هم پیش نیامده است.وی ادامه داد: هنوز مشخص نیست تعدادی از پیچ‌های ریلی این مسیر به چه علت باز بوده است.یارمحمدی گفت: هم اکنون مسیر ریلی باز است و امکان تردد قطار وجود دارد و مردم منطقه می‌توانند سفرهای خود را انجام دهند. رئیس قوه قضاییه طی دستوری به رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان، ضمن تسلیت مجدد به بازماندگان سانحه قطار مسافربری زاهدان- تهران، بر تسریع در اقدامات قضایی مربوط به این پرونده تاکید کرد.
از آخرین باری که سرقت ادوات ریلی دلیل واژگونی قطار اعلام شد چهار سال می‌گذرد اما از آن زمان تاکنون راه آهن جمهوری اسلامی ایران بارها با موضوع سرقت پیچ و پابندها مواجه بوده که گاهی به ایجاد خسارت و گاهی به ایجاد یک فاجعه انسانی منجر شده است.
چهار سال پیش و پس از خروج قطار اتوبوسی گرگان – اینچه برون از ریل، روابط عمومی راه آهن در اطلاعیه‌ای علت حادثه را سرقت پیچ‌های ریل از سوی سارقان اعلام کرد.
باز شدن پیچ‌های ریل قطار با اقدام سارقان و جدا شدن خطوط ریلی در خط گرگان- اینچه برون تلفات انسانی نداشت اما خسارات زیادی را به این مسیر ریلی وارد کرد.
سال گذشته نیز در مسیر تهران- رشت و درحالی که تنها ۱۰ روز از افتتاح این مسیر ریلی می‌گذشت سارقان، پیچ‌های سنگین محل اتصالات ریل راه‌آهن قزوین – رشت در محدوده رودبار را به سرقت بردند.
در این مسیر ریلی شانس با مسافران بود و ناظران شرکت راه آهن توانستند با شناسایی به موقع و جاسازی مجدد پابندها اقدام به ایمن سازی مجدد مسیرو جلوگیری از بروز فاجعه
کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + بیست =

دکمه بازگشت به بالا
بستن