پایتخت فرهنگ اسلامی

با حضور نویسنده کتاب؛ مراسم خوانش و معرفی کتاب«شهربانو» در مشهد برگزار شد

کد خبر : 23393

همزمان با ششمین روز از دفاع مقدس،مراسم خوانش و معرفی کتاب«شهربانو» با حضور نویسنده کتاب، در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، با هدف گرامیداشت هفته دفاع مقدس، مراسم خوانش و معرفی کتاب «شهربانو» با حضور مریم قربان زاده نویسنده کتاب، در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد برگزار شد.

این مراسم با حضور سید جواد کمالی،فرمانده بسیج ادارات خراسان رضوی؛ محمد حسین زاده،معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع)، حجت الاسلام علی اکبر سبزیان،مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، جمعی از ایثارگران، رزمندگان و خانواده های معزز شهدای هشت سال دفاع مقدس برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در این مراسم با گرامیداشت یاد و نام حماسه سازان هشت سال دفاع مقدس و تقدیر و تشکر از مسئولان،نویسندگان، خانواده های معزز شهدا و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی گفت: در ادامه سلسله جلسات خوانش کتاب های دفاع مقدس امروز کتابی خوانش می شود که اختصاصا روایت دلتنگیهای یک مادر شهید را به تحریر درآورده است و نقش مادر در آن جلوه اصلی کتاب است.

وی ادامه داد: مطالعه این کتاب و نگاه ویژه به خانواده شهدا و صبوری و تحمل مشکلات مادارن شهدا، در نگاه ما به ارزشها تغییر ایجاد می کند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در ادامه با اشاره به برگزاری یادمانهای شهدا که در اکثر نقاط کشور برگزار می شود گفت: هم اندیشی و دورهمی و بزرگداشت های زیادی در خصوص شهدا برگزار شده است ولی این موضوع در مورد مادران شهدا که با تربیت صحیح و ایجاد محبت سید الشهدا شهادت طلبی و ایمان و ارادات را در دل بچه ها بارور کردند،به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است.

در ادامه این مراسم معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی نیز گفت: ادبیات دفاع مقدس در حوزه ادبیات کشور از بقیه حوزه های ادبی بسیار جلوتر است.

محمد حسین زاده با اشاره به این فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی که دفاع مقدس ما یک گنجینه است گفت: در واقع ایام دفاع مقدس ما معدنی بزرگ از الماسهایی است که هر کس به فراخور حس و حال خود در آن کاوش کرده و سنگهایی را تراش داده است و در نهایت محصول کاوشهای خود را در اثری هنری مانند کتاب جمع آوری کرده است.

وی تاکید کرد: گنجینه و معدن دفاع مقدس هم بعد از سالها کاوش و ثبت اثار فاخر دابی و هنری هنوز هم دست نخورده و بکر است و هزاران الماس دیگر در خود جای داده است که می تواند به اثار هنری و ادبی و خلق کتابها و آثار هنری در مورد شهدا و حتی خانواده های شهدا و مادران، پدران، برادران و خواهران تبدیل شود.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب با تقریظهای خود بر کتابهای دفاع مقدس،ادبیات و نگارش در حوزه دفاع مقدس را مدیریت کردند و باعث شکل گرفتن فعالیتهای زیادی در ثبت و ضبط خاطرات ایام دفاع مقدس شدند.

حسین زاده با اشاره به شهادت جوانانی از نسل حاضر مانند شهید حججی گفت: این شهدا با مطالعه خاطرات ایام جنگ و بزرگان دفاع مقدس، و با تاسی به این خاطرات شهدا، به قله و اوج رشادت و شهادت رسیدند.

وی با تقدیر از سبک نگارش کتاب شهربانو،این کتاب را از معدود کتابهایی دانست که به خاطرات مادران شهدا پرداخته است و خیلی صریح و درست مشکلات را نیز بیان کرده است.

معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) توجه به هویت مشهد،هویت ایرانی اسلامی و انقلابی بودن را از شاخصه های کتاب عنوان کرد و ادامه داد:این کتاب علی رغم هویت بومی ومشهدی خود،قابلیت دیده شدن در تمام کشور را دارد.

فرمانده بسیج ادارات خراسان رضوی نیز در این جلسه نگارش و انتشار کتابهایی با موضوع دفاع مقدس و بازخوانی و خوانش این کتابها و انعکاس آن در فضای بیرونی گفت: این کتابها رو ح تازه ای است که در پیکره ادبیات دفاع مقدس دمیده شده است.

سید جواد کمالی ادامه داد: یکی از مسئولیتهای ما نشر فرهنگ حماسه و ایثار است که این امر با ترویج فرهنگ کتابخوانی میسر می شود.

وی ادامه داد:در حالیکه هجمه های فرهنگی شدید در جامعه وجود دارد شهید حججی هایی رخ نشان می دهند که دردل همین هجمه ها، نفس کشیده اند و این امر با آگاهی و مطالعه تاریخ دفاع مقدس حاصل شده است.

در ادامه این مراسم مریم قربان زاده نویسنده کتاب شهربانو با اشاره به خاطرات خود از ایام نگارش کتاب گفت: شهربانو شرح رقیق شده زندگی مادر یک شهید است که سعی کرده است با شاخصه بومی گزینی و توجه به هویت مشهدی و لهجه و آدب و سنن، یک اثر کشوری و جهانی ایجاد کند.

این نویسنده مشهدی ادامه داد:بومی شدن در کتاب شهربانو حل شده است و هرچند از زبان مادر شهید بیان شده است ولی از آنجائیکه در مدتی از ایام عمر مادر شهید در نقش پدر خانواده نیز بوده است تمام وجوه مختلف شهید را در بر گرفته است.

قربان زاده ادامه داد: سفارشی نبودن، دوری از شعار زدگی، عدم سانسور و حذف مطلب و قلبی بودن نگارش کتاب،از جمله خصوصیات بارز کتاب است.

نویسنده کتاب شهربانو از دفاع مقدس به عنوان یک رویداد اجتماعی یاد کرد و ادامه داد: در واقع نوشتن در مورد دفاع مقدس پرداختن به بخشی از زندگی مردم کشور است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص نامگذاری کتاب گفت: نام شهربانو هم از لحاظ تاریخی و اعتقادی برای ما ارزشمند است و نام مادر و همسر امام ما با این نام مزین شده است و در خانواده های ایرانی در دهه های گذشته زنان دختران زیادی به این نام وجود داشته اند و در لفظ و کلام نیز شهربانو های ایران اسلامی و مادران شهید، بانوها و الگو و اسوه های شهر هستند.

این مراسم به حضور خانواده شهدای دفاع مقدس از جمله شهید غلامعباس غلامی،شهید براتعلی عربی،شهید گل محمد نعیمی،شهید محمد تقی زمان زاده دربار و شهید دادخدا سنجری مزین شده بود و مادران و خواهران و دختران شهید با در دست داشتن عکس شهدای خود در مراسم حضور داشتند.

در پایان این نشست مراسم جشن امضاکتاب با خرید کتاب توسط علاقه مندان و امضای کتاب توسط مریم قربان زاده، نویسنده کتاب برگزار شد.

درحاشیه این مراسم با حضور مسئولان حاضرو خانواده معظم شهدا لوح یادبود مراسم امضا و نمایشگاه پوستر محتوایی و تمثال فرماندهان هشت سال دفاع مقدس در محل گالری کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) گشایش یافت.

شایان ذکر است کتاب «شهربانو» سال ۹۶در ۱۵۸صفحه توسط نشر ستاره‌ها منتشر شده و ظرف یک سال به چاپ چهارم رسیده است. این اثر روایت‌گر برش‌هایی از ۲۰ سال زندگی یک مادر ۸۰ ساله است.«شهربانو» یکی از آثار حوزه دفاع مقدس است که از زاویه نگاه مادران به حواث ایام دفاع مقدس و جنگ تحمیلی می‌پردازد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن