مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی گفت: همزمان با آغاز سال تحصیلی ۹۸-۹۹ بیش از ۷ هزار دانشآموز سال تحصیلی جدید را در ۱۸ واحد آموزشی امام رضا(ع) آغاز خواهند کرد.
به گزارش صبح مشهد، حسین باغگلی در نشست خبری که در آستانه بازگشایی مدارس با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، بیان کرد: در حال حاضر ۷۰۶۲ دانش آموز در سامانه مدارس امام رضا(ع) در مقاطع پیش دبستانی تا متوسطه دوم ثبت نام کردند که از این تعداد ۳۶۰۰ دانش آموز با نگاهی حمایتی در حاشیه شهر و ۳۵۰۰ دانش آموز در مدارس برخوردار مشغول به تحصیل خواهند شد.
وی در ادامه با اشاره به چالشهای موجود در زمینه اجرایی شدن سند تعالی آموزش و پرورش اظهار کرد: بدون شک این سند یکی از اصلیترین چالشها در نظام تعلیم و تربیت است و متاسفانه مجموعه اقدامات انجام شده برای اجرایی شدن این سند نتوانسته دانشآموزان را برای داشتن زندگی با کیفیت، ارتباط مطلوب با جهان پیرامونی و تلاش برای رسیدن به هدف توانمند سازد.
باغگلی تصریح کرد: امروز دانشآموز لذت مطلوبی از مدرسه ندارد و با اجبار به کلاس درس میرود و آموزش و پرورش ما مدل اجرایی موثر برای لذتمند کردن مدرسه و کارآمد کردن دانشآموزان برای زندگی را ارائه نکرده و سالهاست برای ارائه یک مدل اجرایی در حال تلاش است.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش ما یک نظام وارداتی است و از بعد انقلاب اسلامی تاکنون به دلایل مختلف برنامهریزی دقیق و حساب شده برای تحول در آموزش و پرورش نداشته است، افزود: متاسفانه بیشترین تلاطمها را در چند دولت اخیر در نظام آموزش و پرورش کشور شاهد بودیم به طوری که در دولت کنونی ۴ وزیر و ۳ سرپرست تعویض شدهاند.
رسالت آستان قدس رضوی اجرایی کردن سند تحول آموزش و پرورش است
این مقام مسئول متذکر شد: سند تحول آموزش و پرورش تنها یک مدل آموزشی نیست بلکه رویکرد آن جهتدهی در حوزه مدرسه داری و ارکان تربیتی است که بر اساس تأکید مقام معظم رهبری برای اجرایی شدن این سند، آستان قدس رضوی نیز رسالت خود را اجرایی کردن این سند قرار داده است.
وی بیان کرد: بر این اساس از سال گذشته این تغییر و تحول از مقطع پیش دبستانی بر اساس سند تعالی اجرایی شده است و امسال نیز در ادامه این تحولات شاهد اجرایی شدن آن در مقاطع ابتدایی خواهیم بود.
مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی با اشاره به اینکه در مقطع پیشدبستانی تاکید بر رویکرد اکتشافی-پژوهشی و آموزشهای دینی است، افزود: در سال تحصیلی جدید نیز بنا داریم تا در دوره ابتدایی مباحث تحولی با عمق بیشتری پیگیری شود.
باغگلی با بیان اینکه پیشبینی ما این است که با استفاده از تمام ظرفیتهای موجود و طی ۵ سال اخیر بتوانیم در تمامی مقاطع این مدل را عملیاتی کنیم، گفت: بر اساس این سند تعالی، تغییر همه جانبه در حوزه محتوایی، روشهای آموزشی و نقشدهی به خانوادهها صورت خواهد گرفت.
استفاده از ظرفیتهای آستان قدس رضوی در حوزه مدرسهداری
باغگلی افزود: شاید این سوال مطرح باشد که چرا آستان قدس رضوی در بحث مدرسهسازی ورود کرده است؟ در این زمینه باید گفت امروزه وجود نهادهایی کوچک همچون آستان قدس رضوی که رسالت و دغدغه تعلیم و تربیت دارند فرصتی مغتنم برای آموزش است، بر این اساس در حوزه مدرسهداری تلاش کردیم با نگاه پژوهشی وارد شویم و اقدامات پژوهشی را رصد، بهینهسازی و اجرایی کنیم. مدلسازی برای نوع ارائه محتوا و پروژهسازی تربیتی از جمله اقداماتی است که تلاش داشتیم تا از این طریق به اهداف مورد نظر برسیم.
وی گفت: راهاندازی مرکز «پردیس تربیتی توانا» که وظیفه پیگیری نوآوریها و اجرایی کردن مدلهای پیشنهادی کوچک را دارد یکی از اقدامات موثر بنیاد فرهنگی رضوی در این زمینه بوده است.
نقشدهی به خانواده در جهت شکلگیری هویت دانشآموز
وی با تاکید بر اینکه نوع راهبرد مدرسه باید به سمت رهبری آموزش پیش برود ادامه داد: رسالت معلم و مربی در این راهبرد این است تا با دانش آموز و اولیا ارتباط بیشتری داشته باشد و نقش پشتیبانی تربیتی را ایفا کند.
باغگلی ابراز کرد: سهم خانواده در جریان تعلیم و تربیت متأسفانه در نظام آموزشی کاهش داشته و امروز باید بپذیریم که مسئولیت اصلی تربیت دانشآموز بر عهده خانواده است و به عبارتی هویت خانواده در امر تربیت بسیار اثرگذار است.
وی بیان کرد: نقشدهی به خانواده و مشارکت آنها در برنامهها، برگزاری دورههای آموزشی، تبیین راهکارهای تربیتی در جلسات سخنرانی، بیان چالشهای موجود بین دانشآموز و خانواده از طریق اجرای تئاتر زنده از جمله اقداماتی است که برای توانمند کردن و مشارکت خانوادهها در امر آموزش و تربیت استفاده شده است.
استفاده از ظرفیتهای خادمیاران در حوزه تعلیم و تربیت
باغگلی ورود به عرصه جذب خادمیاران تعلیم و تربیت و خادمیاران نوجوان را از دیگر اقدامات این نهاد برای کمک به مناطق محروم برشمرد و گفت: برای استفاده از ظرفیت و توانمندی خادمیاران تعلیم و تربیت در مدارس مناطق محروم و کمتر برخوردار و همچنین برای پیوند بیشتر دانشآموزان با فضای معنوی حرم مطهر و خدمت در عرصههای اجتماعی به مناطق محروم موضوع خادمیاری در بنیاد فرهنگی رضوی فعال شده است.
وی اظهار کرد: همچنین در تابستان سال گذشته ۳ هزار دانشآموز زیارت اولی از شهرهای مختلف به مشهد مقدس مشرف شدند که مورد حمایت آستان قدس قرار گرفته و از امکانات مدارس امام رضا(ع) بهرهمند شدند.
سید جعفر رئیسیانزاده معاون اجرایی بنیاد فرهنگی رضوی نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: با شروع سال تحصیلی جدید ۹۰۰ کارمند و معلم فعالیت خود را در مجموعه بنیاد فرهنگی رضوی آغاز خواهند کرد که ۱۵۰ نفر از آنان کارمند رسمی آستان قدس رضوی و مابقی آنها از معلمان مامور به خدمت آموزش و پرورش و معلمان پاره وقت هستند.
رئیسیانزاده تاکید کرد: مدارس امام رضا(ع) نگاه انتفاعی در امر آموزش نداشته و کلیه مدارس از امکانات مشابهی برخوردار هستند و در تمامی واحدها کیفیت آموزش و رعایت استانداردها توجه جدی به آنها شده است.