پایتخت فرهنگ اسلامی

در راستای تحقق طرح مثلت توسعه اقتصادی فرهنگی استان؛ ۵ تفاهم‌نامه برای توسعه شهرستان مشهد منعقد شد

کد خبر : 23239

در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان که روز گذشته در دفتر امام جمعه مشهد برگزار شد، تفاهم نامه پنج معین اقتصادی برای توسعه محله های هشت گانه حاشیه مشهد و برخی روستاهای حومه شهرستان مشهد امضا شد.

به گزارش خراسان رضوی، بر اساس این تفاهم نامه ها شرکت تعاونی «بارثاوا»، مسئولیت توسعه روستای خرق شهر مشهد، شرکت «برق منطقه ای خراسان رضوی» به نمایندگی از شرکت های برق و آب استان و بخش خصوصی، مسئولیت توسعه زیرساخت ها و اشتغال محله های هشت گانه حاشیه شهر، شرکت صنعتی و کشاورزی «شیرین خراسان»، مسئولیت توسعه روستاهای اطراف منطقه طرق، شرکت فراورده های غذایی «تارا»، مسئولیت توسعه روستاهای جیم آباد، تپه سلام، کال چغوکی و «باغ سالار مشهد» و «کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ های قیمتی ایران» مسئولیت توسعه روستای پیوه ژن بخش احمدآباد شهرستان مشهد را عهده دار شدند.
امیدوار شدم قدمی برای اقتصاد مقاومتی برداشته می شود
در ابتدای این جلسه گزارش هایی از فعالیت های انجام شده در حوزه طرح مثلت توسعه اقتصادی فرهنگی ارائه شد و در ادامه نماینده ولی فقیه در استان نکاتی را در این باره مطرح کرد. آیت ا… «سیداحمد علم الهدی» گفت : این جلسه، ۱۴۴مین جلسه اقتصاد مقاومتی در استان است، تا به حال در هیچ یک از جلسات شورای اقتصاد مقاومتی استان شرکت نکرده ام، شرکت نکردن من در این جلسات به دلیل وقت نداشتن نبوده، بلکه بنای شرکت کردن نداشتم چون امید نداشتم. وی افزود: امروز بنده به دلیل طرح های ارزشمند آقای استاندار و پافشاری ایشان در مسئله اجرایی کردن طرح های شان در جلسه شرکت کردم و امیدوار شدم که قدمی برای اقتصاد مقاومتی برداشته می شود. امام جمعه مشهد افزود: این طرح، همکاری جدی تری می طلبد و باید جریان های مختلف اقتصادی مشهد و مرکز استان، پا به پای این طرح بیایند و الا اگر ایشان طرح را بگویند و بعضی از آقایان، سرمایه بگذارند و پروژه های شان به نتیجه برسد یا نرسد، در نهایت ما به این جمع بندی برسیم که این طرح هم مثل بقیه حرف های اقتصاد مقاومتی به نتیجه نرسید، ناامیدی خاصی در استان به وجود می آید که امیدواریم این طور نشود و عنایت حضرت رضا شامل حال ما بشود.
آیت ا… علم الهدی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اهمیت ورود سرمایه به استان تصریح کرد: باید سرمایه وارد استان شود، تعبیر ۹۰ هزار میلیارد سرمایه در استان، که به قول آقایی ۵۰ هزار میلیارد آن برای انتقال آب عمان است، مابقی آن یعنی ۴۰ هزار میلیارد عدد ساده ای نیست و اگر این میزان سرمایه وارد استان شود که ان شاءا… ورود آن جدی خواهد شد، باید نشست و با ذره بین آدم بیکار گیر آورد. وی ادامه داد :
من می خواهم عزیزان ما در اتاق اصناف و اتحادیه ها با کمک مدیریت کل صمت استان، اقدام جدی تری کنند، بیایند کارخانه هایی را که دارند چرخ های شان را می فروشند تا قسط وام خود را بدهند و تعدادشان هم کم نیست، به کار بیندازند.
برخی کاسبان مشمول غضب امام رضا(ع) هستند
امام جمعه مشهد گفت: خدا را خوش می آید که این اندازه زائر خارجی از بیرون دلار و ارز بیاورند و چون جنس برای شان ارزان است به جای یک قلم، صد قلم جنس می خرند و می برند، بعد این آقای خوش غیرت از کنار گنبد امام هشتم، این پول را در جیب سرمایه دار چینی بریزد و جنس او را کنار گنبد ایشان بفروشد؟ امام رضا این کاسب را نفرین می کند، او مشمول غضب امام هشتم قرار می گیرد و زندگی اش برکت ندارد، هر چه پول در بیاورد، باید با یک مرض نیمه سرطان همه اش را بدهد. وی تصریح کرد: کارگر ما بدبخت باشد، شام شب نداشته باشد و شش ماه حقوق نگرفته باشد چون کارخانه ورشکسته کرده، آن وقت این آقا پول زائر امام رضا(ع) را بگیرد و در کنار گنبد ایشان در جیب تاجر خارجی بریزد؟ وی تصریح کرد: این طور نیست که امام هشتم همین جور نگاه کند و هر کس هر جنایتی که می خواهد بکند و حضرت هم سکوت کند. امام جمعه مشهد در ادامه خطاب به استاندار خراسان رضوی گفت: این اقدامی که شما فرمودید از نظر ما فوق العاده قابل تقدیر است، اما به نظر من دو کار باید انجام بگیرد، یکی ضرب الاجل در قراردادها و دوم ارائه الگوی کلی کارشان در حوزه اقتصاد مقاومتی توسط آن هاست. وی تصریح کرد : برای شهرداری، سپاه و آستان قدس الگوهای کار معلوم و با هدف کارشان است اما برای شرکت ها و عزیزانی که می آیند و به فرمایش جناب عالی، رزمندگان میدان جنگ ما همین عزیزان هستند که سرمایه خود را در راه جنگ با استکبار جهانی وقف می کنند، معلوم باشد که واقعا با چه الگویی وارد شده اند و دورنما و ضرب الاجل آن هم معلوم باشد، فازبندی مشخص باشد و بر آن اساس هم استانداری موضوع را پیگیری کند.
استاندار : نباید دست روی دست بگذاریم

استاندار نیز در این جلسه اظهار کرد: شاید در هیچ استانی همبستگی که امروز به دور این میز وجود دارد برای اهداف مقدسی که در پیش رو داریم، سابقه ندارد. «علیرضا رزم حسینی» با اشاره به اقدامات انجام شده برای تسهیل کارها در این حوزه گفت: ما قوانین مزاحم را احصا کردیم و پنج سال هست که به نمایندگان محترم داده ایم و رفرنس و سند دارم، برای تک تک نمایندگان هم ارسال کرده ام اما کاری انجام نشده است، مجلس محترم باید همت والایی به خرج بدهد البته دولت محترم هم تا جایی که لازم هست باید اقدام کند. وی ادامه داد : ما تا جایی که می توانستیم کار را انجام داده ایم و چند ماه است که اصلاح فرایندها را در استان شروع کرده ایم. وی افزود: ما می توانیم کار نکنیم و هزار بهانه بیاوریم که مثلا پول نداریم، قوانین نمی گذارد، اختیار نداریم و اختلافات سیاسی هست. اما آیا واقعا مردمی که به ما رای دادند از ما خواستند که به این مسائل بپردازیم؟ ما نباید دست روی دست بگذاریم. استاندار با اشاره به ۹۲ هزار میلیارد تومان موافقت نامه امضا شده در چارچوب طرح توسعه اقتصادی افزود : متقاضیان سرمایه گذاری وجود دارند و گفته اند حاضرند ۵۰ درصد سرمایه اولیه خود را بیاورند و در کنار آن از تسهیلات بانکی و فاینانس ها استفاده کنند، این نشان می دهد که استان قابلیت سرمایه گذاری دارد. وی با یادآوری روزهای دفاع مقدس گفت: زمانی که صدام وحشیانه به ایران حمله کرد، رزمندگان ما نگفتند که حالا نیروی هوایی و موشک به ما بدهند، بعد برویم خرمشهر را آزاد کنیم، امروز ما هم باید مثل آن ها عمل کنیم. استاندار همچنین فرماندار مشهد را خطاب قرار داد و گفت: از ایشان در کاری که در مشهد شروع کرده اند، هم بحث حاشیه نشینی و هم معین های اقتصادی، انتظار زیادی دارم.
۳۷۲ پروژه با ۸۸ هزار میلیارد تومان برای شهرستان مشهد
در ابتدای این جلسه نیز «سید محمدرضا هاشمی» فرماندار مشهد با اشاره به اقدامات هشت معین اقتصادی مشهد، بیان کرد: تاکنون برای بیش از ۳۷۲ پروژه با مبلغ ۸۸هزار میلیارد تومان و اشتغال زایی ۱۶۶هزار نفر تفاهم نامه امضا شده است. در ادامه حجت الاسلام والمسلمین «نصرا… پژمانفر» نیز گفت : از آقای استاندار خواهش می کنم سقف زمانی برای کارها مشخص شود، البته بخشی از قوانین هم دارای مشکل است که مجلس باید آن را اصلاح کند. «جواد کریمی قدوسی» دیگر نماینده مشهد نیز گفت: به سهم خودم از جناب آقای استاندار، معاونان ایشان و آقای فرماندار تقدیر و تشکر می کنم، گرچه در روند کار برنامه استان نظرات متفاوتی هست، اما اصل حرکت، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر و تشکر است. سپس حجت الاسلام «حسن سید آبادی» رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب مشهد نیز گفت: شعب خاصی را برای رسیدگی به پرونده هایی که احیانا مشکلی بین مراکز سرمایه گذاری، تولید و ارائه کننده تسهیلات آن ها وجود دارد، در نظر گرفتیم تا با رویکرد ضربه نخوردن اصل سرمایه گذاری، ماجرا را بررسی کنند.
رونق اقتصادی مشهد را دنبال می کنیم
«محمدرضا کلایی» شهردار مشهد نیز در این جلسه گفت: ایرادی درباره ارزش ۸۰ هزار میلیارد تومانی که روی ۱۶۸ پروژه ذکر می شود، وارد بود که طبیعی است و آن این است که شهرداری مشهد تعدادی پروژه برای رفاه مردم دارد و کافی است که همان ها را درگیر کند، اما کل بودجه سالانه شهرداری ۹ هزار میلیارد تومان است و چیزی که ما با همکاری جناب فرماندار پیش بردیم، ۸۲ هزار میلیارد است، یعنی چیزی حدود ۱۰ برابر بودجه سالانه شهرداری، گستره کار بسیار وسیع تر از عملکرد یک دستگاه مثل شهرداری یا تعدادی از دستگاه هاست و عملا آن چیزی که ما دنبال می کنیم رونق اقتصادی مشهد است. در این جلسه «علی رسولیان» معاون اقتصادی استاندار گزارشی از طرح توسعه اقتصادی فرهنگی نیز ارائه کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن