اقتصادیزندگی

گفتگو با کهنه سرباز سال های دفاع مقدس و مرد خستگی ناپذیر اقتصاد؛ آیا برجام فدای تحقق تفکر ترامپیست ها خواهد شد؟!

کد خبر : 23147

یکی از دستاوردهای دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی که تاثیر مستقیمی در اقتصاد کشورمان داشت، موضوع توافق با ۶ قدرت جهانی با عنوان برجام برای حل مناقشات مسئله هسته ای ایران بود. موفقیتی که درابتدای راه خود، امیدهای زیادی را در دل مردم و فعالان اقتصادی کشورمان برای ایجاد تعاملات سازنده تر با دنیا ایجاد نمود.

اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و دشمنی وی با کشورمان و خروج یکجانبه از معاهده بین المللی برجام که در نوع خود بی سابقه و خلاف عرف جهانی بود، نگرانی ها از وقوع و طلوع جریان فکری بی منطق وخلاف نظم نوین جهانی با عنوان ترامپیست بالا گرفت که اگر تدابیری برای آن اندیشیده نشود، جهان هر لحظه شاهد و آبستن اتفاقاتی ناخواسته خواهد شد. اخراج جان بولتن مشاور امنیتی ترامپ از کاخ سفید هم از نتایج همین تفکر ترامپیست به شمار می رود. از این رو تحریریه پایگاه خبری صبح مشهد، گفتگویی را با یکی از کهنه سربازان سال های دفاع مقدس و مرد خستگی ناپذیر و فعال اقتصادی کشورمان انجام داده تا تحلیل و نظریات وی را در این خصوص جویا شود.

مهندس حاج محمد حسین روشنک رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد علی رغم مشغله های فراوانی که دارد، ما را به حضور خود پذیرفته و ساعتی را با اصحاب رسانه به گفتگو می نشیند.
جناب مهندس روشنک با سلام و خدا قوت، صحبت را شما آغاز بفرمائید

به نام خدا و عرض سلام خدمت شما خبرنگاران عزیز و تسلیت ایام حسینی، مدتی بود که برای انجام گفتگو درموضوع سرنوشت برجام پیش قدم نمیشدم تا اینکه کاریکاتوری از ترامپ که توسط صدراعظم آلمان در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود و نشان از عمق درماندگی خانم مرکل در برابر ترامپیست ها داشت را دیدم، از این رو تصمیم گرفتم تا تحلیلی از رفتار های ترامپیستی که درحال گرفتن جای قوانینی که تحت عنوان سازمان ملل و شورای امنیت وجود دارد ویا بهتر است بگوییم وجود داشت، ارائه شود .
جمهوری اسلامی ایران تنها کشوریست که ۴۰سال مرگ بر امریکا گفته و همچنان برای دفاع از آزادی قدس شریف و محور مقاومت هزینه میکند و رسیدن به چرخه تولید انرژی هسته ای را دربرنامه دارد ، اما چرا حالا که برجام را امضا کرده امریکا تصمیم به خروج از برجام و مقابله با مردم گرفته؟
درگیری با جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان برجام فقط بهانه ای برای پیاده کردن نظم جدید جهانی به کدخدایی ترامپ و پشتیبانی راست گرایان کشور های غربی ، افریقایی ، اسیایی و خاورمیانه با میانداری رژیم صهیونیستی باهدف بی اثر کردن سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی بوده ایران بعنوان قدرت منطقه ای و تنها کشوری که مقابل زیادی خواهی آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستاده بهانه خوبی است .
یعنی آنچه تحت عنوان خروج آمریکا از توافقنامه بین المللی برجام که تمام قدرت های دنیا ازجمله خود آمریکا پای آنرا امضا و شورای امنیت سازمان ملل تصویب کرده بود حرکت بسوی شکل دیگر از نظم جهانی است ؟
انتخاب غیر قابل پیشبینی ترامپ با تفکرات ضد سازمان های بین المللی دنیا رابا سرعت از نظم برقرار شده با تشکل سازمان ملل دور کرد بطوری که دیگر شورای امنیت و قوانین بین المللی و قرارداد های چند جانبه و دوجانبه مورد احترام نخواهد بود .
ترامپیست ها برای تحقق نظم نوین جهانی از چه قدرت و سلاح هایی استفاده میکنند؟
مقامات ارشد ایران فرمودند
آمریکای ترامپی به دنبال جنگ نظامی نبوده و نخواهند بود ،از نظر ترامپیست ها امروز آن روزی که سلاح های نظامی تعیین کننده قدرت برتر بوده نیست ، سیستم مالی و دلار جایگزین توپ و تانک شده ، در دکترین ترامپیست ها بجای استفاده از قدرت بمب ، موشک ، توپ ، برای ایجاد وحشت و تسلیم کشور ها تحریم کافی خواهد بود.
معمولا در امریکا هر چهار یا هشت سال قدرت بین جمهوری خواهان و‌ دموکرات ها جابجا میشود اگر در انتخابات آینده دموکرات ها پیروز شوند تکلیف نظم نوین ترامپیست ها چه میشود؟
یقینا در انتخابات آینده دموکرات ها پیروز نمیشوند ضمن اینکه تا ده سال آینده تفکر ترامپیستی در جهان حاکم خواهد بود.
در نظم نوین جهانی با تکیه بر قدرت اقتصادی و شبکه های اجتماعی و فضای مجازی تکلیف بلوک بندی بین کشور ها چه میشود ؟
بلوک بندی های جدید نه بر اساس قدرت نظامی که بر اساس توان اقتصادی در حال شکل گیری است ، اینکه کدام کشور در کدام بلوک قرار خواهد گرفت چهار سال دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ مشخص خواهد کرد.
در نظم نوین ترامپی جایگاه اروپا چگونه تعریف شده و‌کجا قرار دارد؟
در برنامه نظم نوین جهانی نقش بسیار ضعیفی به اروپا داده شده تا جایی که حق ندارد بجز اجرای دستورات و برنامه ها ترامپیست ها برنامه ای را در دستور کار داشته باشد.
نظم نوین ترامپیست ها با چین که اقتصاد قدرتمندی در اختیار دارد چه خواهد کرد؟
با رفتار ترامپ نسبت به چین حاکمان آن کشور بخوبی برنامه نظم جدید ترامپیست ها را درک کرده و برای عدم مقابله با امریکا و کسب قدرت اقتصادی برنامه دارند با این حال حوادث هنگ کنگ نشان میدهد چین نیز کار سختی در پیش خواهد داشت.
با توجه به شایعه دوستی ترامپ و پوتین روسیه در نظم نوین چگونه تعریف شده است ؟
دوستی ترامپ و پوتین کوتاه مدت خواهد بود روسیه نیز با درک شرایط جدید و از بین رفتن قدرت شورای امنیت و سلاح های نظامی به دنبال یارگیری و کسب قدرت مالی برای مقابله با تحریم هاست ، پوتین راه های هزینه کردن از جیب دیگران در برابر تفکرترامپ را بخوبی پیاده میکند.
 با این شرایط که گفتید، تکلیف کشور های آفریقا آسیا و خاورمیانه چه خواهد بود ؟
در افریقا ، آسیا و خاورمیانه بجز چین ، کره شمالی ، ایران و یک دو کشور افریقایی دیگران تسلیم نظم نوین ترامپیستی هستند و حرفی برای گفتن ندارند.
چین ، کره و کشور های افریقایی به نوعی با امریکای ترامپی در حال مذاکره هستند در این بین جمهوری اسلامی ایران که مذاکره با آمریکا را جایز ندانسته و در حال مبارزه و مقابله با تحریم هاست چه نتیجه ای خواهد گرفت؟
در نظام و تفکر ترامپیست ها رعایت اخلاق ،قانون ، حق ، عهد و پیمان معنا ندارد ضمن اینکه حرمتی برای دزدی ، یاغی گری ، زورگویی ، رشوه دهی ، رشوه گیری ، جاسوس پروری ، مهره چینی و.. وجود ندارد این را مسئولین و سیاست مداران کشور ما که از پشتیبانی مردمی فهیم ، صبور و مقاومت همراه با درک شرایط برخوردار هستند وبخوبی میدانند و حال دیگر آگاه هستند که در نظم نوین جهانی به کدخدایی ترامپ موضوع برجام و مسائل جمهوری اسلامی ایران بهانه ای بیش برای قدرت نمایی بمنظور تحقق برنامه ترامپیست ها نبوده و نیست ، لذا حتما دقت دارند تا ایران بیش از این مورد معامله کشور های امضا کننده برجام که خود با آمریکا و نظم ترامپی مشکلات فراوان دارند قرار نگیرند ، لذا امید تلاش کنند ضمن تکیه بر مردم و اقتصاد مقاومتی بومی و ننوشتن برموشک ها و جلوگیری از اشغال سفارت خانه هاو..، اختلافات با کشور های مسلمان منطقه را به حد اقل برسانند تا از دوره جنگ اقتصادی ترامپ با دنیا بویژه چین و اروپا به سلامت عبور کنیم ، ترامپ نیز بیش از این با جمهوری اسلامی ایران درگیر نخواهد شد چرا که فشار بیشتر منجر به جنگ نظامی که در تفکر ترامپیست ها جای ندارد خواهد شد ، آنان پس از بهره گیری ابزاری کنار گذاشتن برجام راهی برای برون رفت از درگیری با جمهوری اسلامی پیدا میکنند که یقینا جنگ نخواهد بود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت + 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن