اجتماعی

سخنرانان پیش از خطبه های نماز جمعه شهرستان های استان مطرح کردند؛ یکی از مهمترین وظایف ستاد ،امر به معروف مسئولان است

کد خبر : 23123

در موضوع رصد اقدامات و نظارت بر دستگاه های اجرایی که همان امر به معروف مسوولان نام دارد بر اساس ماده ۱۹ دستورالعمل اجرایی اقدامات متعدد و اثر گذاری انجام شده است.
در حال حاضر در تمامی دستگاههای اجرایی استان شوراهای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده و با هشتاد و چهار دستگاه اجرایی تفاهم نامه ای امضا شده که این شوراها مکلف هستند سه منکر و سه معروف تخصصی دستگاه خود را در ابتدای سال معرفی و تا پایان سال منکرات را رفع نمایند.
به طور متوسط هفته ای ۱۰ تا ۱۵ گزارش از دستگاه های اجرایی در قالب طرح ناظر ۱۹ به ستاد ارسال می شود که مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات لازم انجام می شود.
در سال گذشته ۲۰۰ گزارش قابل اعتنا توسط سامانه ناظر ۱۹ که مختص ادارات هست دریافت شده که از این تعداد ۱۶۶ مورد با ارتباط تلفنی و یا پیامکی با مدیر دستگاه رفع منکر شده است، ۲۹ مورد از طریق ارسال نامه و پیام کتبی حل و فصل شده و پنج مورد باقی مانده دستگاه قضایی معرفی شده اند، از این پنج مورد دو مورد با ورود دادستانی حل شده و برای ۳ مورد پرونده قضایی تشکیل شده و مدیر دستگاه متاسفانه مورد پیگرد قانونی قرار گرفته است
مسئول حقوقی طلایه داران ستاد امربه معروف ونهی ازمنکر خراسان رضوی، علی محدث، در سخنان پیش از خطبه شهرستان فریمان مورخ ۱۵/۶/۹۸
اسلام با تعیین امر به معروف و نهی از منکر به عنوان دو رکن از فروع دین، متعالی‌ترین شکل از تعهد افراد جامعه در قبال یکدیگر را ساماندهی کرده است. تعهدی که رنگ و بوی شرعی و الهی دارد و از این منظر با ریشه‌های فطری وجودی ما ارتباط می‌گیرد.
جامعه‌ای که برای آمران به معروف ناامن شود، برای افراد شرور و وقوع شرارت امن خواهد شد. این در حالی است که سبک زندگی ایرانی- اسلامی، سبک «به تو چه، به من چه» نیست و در جامعه اسلامی –ما به هم ربط داریم-و همیشه این حدیث نبوی در گوش ما زنگ می‌زند که «‌کلُکم راع و کلُکم مسئول عن رعیته»
در روایتی از حضرت رسول صلواه الله علیه این داستان نقل شده که یک گنهکار در میان مردم، مانند کسی است که با گروهی سوار کشتی می شود و هنگامی که در وسط دریا قرار می گیرد، به سوراخ کردن کشتی در جایگاه خویش می پردازد
با توجه به آیه ۷۱ سوره توبه، در حقیقت امر به معروف و نهی از منکر کردن ریشه در علاقه افراد به یکدیگر دارد. به عبارتی اگر کسی فرد یا افراد و جامعه را دوست دارد و از خودش می داند، به آن ها تذکر می هد و آن ها را به خوبی ها دعوت می کند.
احصا بیش از ۱۲۰۰ معروف و منکر واجب و برنامه ریزی لازم جهت اقامه معروفات و زدودن منکرات و همچنین کار کارشناسی جهت توجه به همه معروفات و منکرات به جای توجه به موضوع(حجاب) به جای همه آنها.
طراحی و تشکیل اولین دبیرخانه دائمی جشنواره ها مفلحون به منظور شناسایی و معرفی و تجلیل از آمران به معروف اقشار مختلف که تاکنون برای ۱۴ قشر اجرایی شده و بیش از ۳۰۰۰ نفر آمر به معروف در اصناف، ادارات، دانش آموزان و فرهنگیان و… معرفی و تجلیل شده‌اند.
جانشین معاونت ادارات ستاد امربه معروف ونهی ازمنکر خراسان رضوی، قاسم باغبان، در سخنان پیش از خطبه شهرستان گناباد مورخ ۱۵/۶/۹۸
جامعه‌ای که برای آمران به معروف ناامن شود، برای افراد شرور و وقوع شرارت امن خواهد شد. این در حالی است که سبک زندگی ایرانی- اسلامی، سبک «به تو چه، به من چه» نیست و در جامعه اسلامی –ما به هم ربط داریم-و همیشه این حدیث نبوی در گوش ما زنگ می‌زند که «‌کلُکم راع و کلُکم مسئول عن رعیته»
در اجرای ماده ۱۹ دستورالعمل اجرایی قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در استان سامانه ناظر ۱۹ طراحی و عملیاتی شده است و بر اساس اقدامات انجام‌شده تاکنون بیش از ۲۰۰ گزارش قابل اعتنا از منکرات انجام شده در دستگاه‌های اجرایی دریافت و پیگیری شده است که ۱۶۶مورد از مسائلی که مطرح شده بود.
وی ادامه داد بسیاری از این موارد با یک پیامک یا تماس با مدیر کل محترم دستگاه موضوع حل و منکر رفع شده است ۲۹ مورد با نامه مکتوب به بالاترین رده دستگاه مسائل رفع و حل و فصل شد و چهار مورد با وجود تماس و ارائه نامه متاسفانه حل نشد که موضوع به دستگاه قضایی ارائه شده و پرونده ها در حال پیگیری است.
انعقاد تفاهم نامه با ادارات در خصوص اقامه امر به معروف و نهی از منکر در دستگاه های اجرایی در دستور کار بوده و هست و تا کنون با ۸۱ دستگاه تفاهم نامه امضا شده که بر طبق آن شورای امر به معروف در دستگاه اجرایی باید در هر سال ۳ معروف و ۳ منکر را که اختصاصی دستگاه است به ستاد معرفی کند و در طول سال نسبت به حذف منکرات اقدام نماید
 معاون فرهنگ، آموزش و تحقیقات ستاد امربه معروف ونهی ازمنکر خراسان رضوی، علی رضازاده همدانی، در سخنان پیش از خطبه شهرستان چناران مورخ ۱۵/۶/۹۸
ر قرآن کریم بیش از ۴۰ بار امر به معروف و ۲۰ بار نهی از منکر آمده است.
اصل هشتم قانون اساسی که می گوید در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر امر به معروف ونهی از منکر وظیفه است همگانی متقابل برعهده مردم نسبت به یکدیگر دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون معین می‌کند
نقشه راه برای اقامه امر به معروف و نهی از منکر در ابعاد فردی و اجتماعی برای بازه های زمانی مختلف طراحی شده است که با استناد به آیات قرآن و روایات و همچنین فرمایشات حضرت امام و مقام معظم رهبری در خصوص الزامات و چگونگی اقامه فریضتین ۴۵ پروژه عملیاتی با انجام بیش از ۱۸۵۰ نفر ساعت کار کارشناسی در ابعاد مختلف تدوین شده است.
احصا بیش از ۱۲۰۰ معروف و منکر واجب و برنامه ریزی لازم جهت اقامه معروفات و زدودن منکرات و همچنین کار کارشناسی جهت توجه به همه معروفات و منکرات به جای توجه به موضوع(حجاب) به جای همه آنها.
طراحی و تشکیل اولین دبیرخانه دائمی جشنواره ها مفلحون به منظور شناسایی و معرفی و تجلیل از آمران به معروف اقشار مختلف که تاکنون برای ۱۴ قشر اجرایی شده و بیش از ۳۰۰۰ نفر آمر به معروف در اصناف، ادارات، دانش آموزان و فرهنگیان و… معرفی و تجلیل شده‌اند.
به منظور برنامه ریزی و اقدام منسجم آسیب های اجتماعی اولویت‌دار استان مشخص و با دستور دادستان محترم مرکز استان این موارد مورد بررسی قرار گرفته و دستگاه های مرتبط با حذف آسیبها مشخص و در جلسات کارشناسی به این موضوعات پرداخته شده است و تا کنون ۱۵ آسیب اجتماعی احصا شده و در مورد آن بیش از ۵۰۰ نفر ساعت کار کارشناسی صورت گرفته است، در همین راستا دستگاه‌های متولی در خصوص هر موضوع مکلف به اقداماتی شدند که در حال اجرا و اقدام هست.
جانشین معاونت تشکلهای ستاد امربه معروف ونهی ازمنکر خراسان رضوی، حسین لطفی میامی، در سخنان پیش از خطبه شهرستان سبزوار مورخ ۱۵/۶/۹۸
امروز روز نگاه عمومی به امر معروف در حال تغییر است ولی آنچه تاکنون به عنوان امر به معروف به آن پرداخته می‌شده که نگاهی اشتباه است و ظلم به امر به معروف است فقط مسئله حجاب بوده است در صورتی که حجاب یکی از از ۱۲۰۰ معروف و منکر این است که ما احصا کرده ایم.
افراد بی حجاب و بد حجاب فقط با قانون مخالفت می کنند و برخورد با آنان نیز کار قانون است، آمران به معروف فقط به عنوان یک انسان علاقه مند به جامعه و دین به متخلفان تذکر می دهند. اگر امر به معروف نکنیم روز به روز فساد ها در جامعه بیشتر میشود این سخن معصوم است. پذیرش امر به معروف و پذیرش نهی از منکر نشانه عاقل بودن و دانا بودن فرد است چون هیچ کس از اینکه فردی نفع دنیا و آخرتش را به او متذکر شود ناراحت نمی شود. اگر مقابله‌ای با آمر به معروف می شود نشانه مشکل دار بودن طرف مقابل است.
برنامه ریزی و تشکیل گروه های طلایه داران معروف با ساختار مشخص و منسجم در همه استان از جمله برنامه های اجرای ایستاده است و تاکنون بیش از ۸۰۰۰ نفر در سامانه طلایه داران ثبت نام کردند و اکثراین افراد آموزش های لازم را فرا گرفته اند.
تشکیل شورای مرکزی نظارت بر مساجد و بقاع متبرکه با همکاری امور مساجد استان و همچنین اداره کل اوقاف و امور خیریه، جذب گزینش و سازماندهی طلایه‌داران برادر و خواهر در مناطق ۳۰ گانه، آموزش اعضای طلایه داران و مدیران، حمایت حقوقی نظارت بر عملکرد طلایه‌داران تشویق و توبیخ احتمالی دریافت گزارشات نوبت دهی و انعکاس آن به مراجع ذیصلاح بخشی از فعالیت طلایه داران معروف می باشد.
تاکنون چندین عملیات مشخص در ایام خاص از جمله عید نوروز به صورت منسجم انجام شده نتایج بسیار قابل قبول و خوبی به همراه داشته است. پذیرش عمومی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر با زبان لین بسیار مطلوب بوده به گونه‌ای که از ۳۸ هزار تذکری که در نوروز امسال در موضوعات مختلف داده شده تنها دو دهم درصد با مقاومت اولیه مواجه شده و هیچ پرونده‌ای در دستگاه قضایی در این خصوص تشکیل نشده است.

منبع: دبیرخانه ستاد امر به معروف ونهی از منکر خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن