شهری

این کودکان امکان دریافت شیر خشک ندارند

کد خبر : 55210

سرپرست مدیریت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام گفت: شیر خشک مخصوص کودکان یک تا ۶ ماه، ۶ ماه تا یک سال و یک سال تا ۲ سال است و برای کودکان بالای ۲ سال قابلیت دریافت شیر خشک وجود ندارد.

به گزارش صبح مشهد، لیلا عبدالرحمانی در گفت و گو با ایسنا ثبت برخی داروها و شیر خشک در سامانه تیتک را به منظور نظارت بر سطح عرضه و جلوگیری از قاچاق دارو دانست و از لازم الاجرا بودن ابلاغیه‌ها در داروخانه‌ها خبر داد و افزود: هرچند که به دلیل قطعی اینترنت و سامانه تیتک فرایند ثبت کد ملی و استعلام سنجی از سامانه ثبت‌احوال کمی زمان‌بر و طولانی بوده اما نیاز به همراهی همه همشهریان و همکاران محترم داروساز است.

وی با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر در کودکان تازه متولد شده باید در اولویت باشد، تصریح کرد: به هیچ عنوان دسترسی اولیه نوزاد از بدو تولد به شیر خشک توصیه نمی‌شود مگر در موارد خاصی که امکان شیردهی به نوزاد توسط مادر صورت نمی‌گیرد.

سرپرست مدیریت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام، عنوان کرد: در مواردی مثل بستری مادر و در دسترس نبودن نوزاد یا به دلیل بیماری که امکان شیردهی به نوزاد فراهم نیست و نوزاد از این مهم برخوردار نمی‌شود از طریق شیر خشک‌های یارانه‌ای که توسط معاونت بهداشت تهیه و توزیع می‌شود امکان استفاده وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در سایر موارد هم نوزادان معمولاً طی ۲ الی ۳ روز پس از تولد دریافت شناسنامه و کد ملی برای آنها صورت می‌گیرد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، در خصوص وضعیت شیر خشک اتباع گفت: طبق هماهنگی که با ثبت‌احوال از طرف سازمان غذا و دارو صورت گرفته کدهایی اعلام می‌شود تا اتباع بتوانند از طریق کدها و مراجعه به داروخانه‌ها در سامانه تیتک ثبت و شیر خشک مورد نظرشان را دریافت نمایند.

سرپرست مدیریت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام، عنوان کرد: شیر خشک بر اساس شماره‌های ۱، ۲ و ۳ مخصوص کودکان یک تا ۶ ماه، ۶ ماه تا یک‌سال و یک‌سال تا ۲ سال است و برای کودکان بالای ۲ سال امکان دریافت شیر خشک وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه عرضه کلیه شیر خشک‌های معمولی در داروخانه‌ها با ارائه کد ملی و تاریخ تولد کودک بر اساس اطلاعات شناسنامه‌ای امکان‌پذیر است، افزود: از عموم شهروندان تقاضا می‌شود در زمان مراجعه به داروخانه‌ها اطلاعات مربوط به کد ملی و تاریخ تولد کودک را به مسئول داروخانه ارائه نموده تا پس از ثبت اطلاعات در سامانه زنجیره تأمین، شیر خشک مورد نیاز خود را دریافت نمایند.

عبدالرحمانی تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان غذا و دارو و به منظور رصد و پایش زنجیره توزیع شیر خشک فرایند ثبت آن در تیتک ابلاغ شده و امکان ثبت کلیه شیر خشک‌های رگولار از ۲۰ مهرماه در سامانه تی‌تک فراهم و برای کلیه داروخانه‌ها لازم‌الاجرا است.

انتهای پیام

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن