دانش و فناوری

دانشگاه علمی کاربردی به مسیر اصلی خود باز می‌گردد

کد خبر : 22791

رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی گفت: این دانشگاه به مسیر اصلی ماموریت خود که تربیت نیروی ماهر برای کشور است باز می گردد.

محمد حسین امید روز پنجشنبه در نشست خبری افتتاح پنج مرکز تخصصی علمی – کاربردی در مشهد افزود: در همین راستا از ابتدای مهرماه امسال ۳۲ مرکز تخصصی مهارت محور با چارچوب های جدید کیفی در محل اشتغال دانشجویان فعالیت خود را آغاز می کنند که امکان افزایش این تعداد تا ۴۰ مرکز در صورت اتمام کارهای مربوط به راه اندازی شان وجود دارد.

وی تاکید کرد: در دوره جدید فعالیت دانشگاه جامع علمی – کاربردی دیگر این دانشگاه منتظر دانشجو نخواهد ماند بلکه به سراغ بخش های غیردولتی که نیازمند مهارت آموزی هستند می رود.

رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی گفت: براساس طرحی آمایشی که در کل کشور انجام گرفت نیازهای هر استان به آموزش های مهارتی شناسایی و دوره جدید مهارت آموزی در قالب تاسیس مراکز تخصصی علمی – کاربردی با ماموریت های تعریف شده جدید آغاز شد.

امید افزود: بر همین اساس امروز برای نخستین بار در کشور پنج مرکز جدید علمی – کاربردی که خود واحدهای تولیدی و خدماتی هستند در مشهد راه اندازی شد که از این تعداد دو مرکز از حالت دولتی به غیردولتی تبدیل شده اند.

وی ادامه داد: این مراکز شامل گروه تولیدی سحرخیز، تربیت بدنی آستان قدس رضوی، هتل قصر طلایی، دو مرکز بهزیستی شامل خانه فرزندان کوثر در گناباد و بوستان شکوه مهر در مشهد می شود که آموزش های آنان در حوزه های ورزشی، تولیدی و هتل داری و اجتماعی است.

رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی با اشاره به ساماندهی مدرسان این مراکز گفت: بیش از ۵۰ هزار مدرس در ابتدای ورودشان به این دانشگاه مورد ارزیابی قرار نگرفته بودند زیرا نظام نامه ای برای جذب مدرسان جدید وجود نداشت اما در قالب آئین نامه جذب مدرسان دانشگاه جامع علمی – کاربردی که به تصویب شورای عالی نظارت مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید از سال ۹۵ ورودی مدرسان این دانشگاه نظام مند شد.

امید افزود: همه مدرسان قبلی این دانشگاه هم ارزیابی شدند و از ابتدای مهرماه آینده تنها مدرسانی سر کلاس درس خواهند رفت که فرآیند ارزیابی را طی و کد مدرسی جدید دریافت کرده باشند.

وی ادامه داد: اقدام بعدی این دانشگاه ساماندهی رشته ها در قالب خوشه های شغلی بود و از ابتدای مهرماه آینده طبق نیازسنجی انجام شده مراکز علمی – کاربردی در خوشه های تخصصی خود فعالیت می کنند و البته هنوز این طرح به طور کامل اجرا نشده و اجرای کامل آن دو سال زمان می برد.

رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی گفت: برنامه های درسی مهارتی نیز در این دانشگاه باید بازنگری و با نیازهای روز تطبیق داده می شدند و در این راستا با همکاری متخصصان و نخبگان در حوزه های مختلف این برنامه ها در حال بازنگری است.

امید افزود: براساس قانون برنامه ششم توسعه، سهم آموزش های مهارتی در کشور باید به حداقل ۳۰ درصد برسد و در این راستا دانشگاه جامع علمی – کاربردی سهم عمده ای در تربیت نیروی متخصص دارد.

وی اضافه کرد: ساماندهی مدرسان سابق و ادامه همکاری با ۷۰ درصد از آنان، قانونی شدن روسای مراکز و جذب نزدیک به ۱۰ هزار مدرس جدید در مهرماه امسال در راستای توسعه مهارت آموزی در کشور است.

پذیرش دانشگاه جامع علمی – کاربردی از ۲۷ مرداد ماه آغاز می شود

رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی گفت: از ۲۷ مرداد ماه امسال پذیرش دوره کاردانی و یک هفته بعد از آن پذیرش دوره کارشناسی این دانشگاه آغاز می شود.

امید افزود: نزدیک به شش هزار کد رشته – محل برای دو مقطع کاردانی و کارشناسی در مراکز جامع علمی – کاربردی کشور تعریف شده است که برخی رشته ها برای نخستین بار دانشجو می پذیرند و برخی از مراکز تازه راه اندازی شده اند.

وی با اشاره به ورود نخستین دوره از دانش آموزان نظام جدید ۶-۳-۳ به دانشگاه ها گفت: با وجود اینکه ظرفیت در آزمون سراسری زیاد است به طور قطع دانش آموزان زیادی هستند که به علایق خود نمی رسند از این رو سبد ۴۵۰ رشته کاردانی و ۳۵۰ رشته کارشناسی و ۸۰۰ دوره تک درس دانشگاه جامع علمی – کاربردی پاسخگوی نیازها خواهد بود.

رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی گفت: این دانشگاه به تنهایی به عنوان بخش بزرگی از زیرنظام مهارتی کشور قابلیت جذب ۴۵۰ هزار دانشجو را در نیمه اول سال تحصیلی جدید دارد.

امید افزود: این زیرنظام مهارتی می تواند در ایجاد شغل پایدار موثر باشد، به کاهش نرخ بیکاری و رونق تولید و گفتمان سازی در حوزه مهارتی کمک کند.

وی اضافه کرد: امسال برای دومین بار مراکز برتر علمی – کاربردی در کشور مشخص شدند که یکی از این ۱۰ مرکز برتر در مشهد واقع شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی گفت: پارسال مراکز جامع علمی – کاربردی براساس کیفیت کار در چهار سطح تقسیم بندی شده اند که از این تعداد ۲۰ مرکز در سطح چهار قرار داشتند که در سال تحصیلی جدید دیگر فعالیت خود را ادامه نخواهند داد و ۲۰۰ مرکز نیز ارتقای سطح پیدا کردند.

امید افزود: در کنار مراکز کاربردی، مراکز نوآوری به منظور تجاری سازی ایده های خلاقانه دانشجویان راه اندازی شده است که دانشجویان می توانند در این مراکز مشاره حقوقی بگیرند و حمایت اساسی شوند.

وی اضافه کرد: برای ایده های برتر از سوی معاونت علمی رئیس جمهوری تا ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت می شود و همچنین طی تفاهم نامه ای که با صندوق کارآفرینی به امضا رسید به دانش آموختگان دانشگاه ها تسهیلات با کارمزد دو درصد پرداخت می شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در مهرماه امسال در ۱۰۹ رشته کاردانی و کارشناسی ۴۰ مرکز استان در چهار گروه آموزشی صنعت، کشاورزی، فرهنگ و هنر دانشجو پذیرفته می شود.

مرتضی تشکری افزود: ۱۰۹ رشته در ۳۶۵ رشته – محل در مراکز علمی – کاربردی خراسان رضوی پذیرش دانشجو خواهند داشت و در مجموع ۲۳ هزار دانشجوی این دانشگاه با دو هزار و ۶۷۰ مدرس سال تحصیلی جدید را در این استان آغاز می کنند

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن