پایتخت فرهنگ اسلامی

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی مطرح کرد؛

رویکرد پژوهش محور کتابخانه رضوی تبلور دانش در راستای تحقق مرجعیت علمی است

کد خبر : 43537

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، رویکرد پژوهش محور کتابخانه رضوی را تبلور دانش در راستای تحقق مرجعیت علمی عنوان کرد که در این مسیر طی هیچ شرایطی حالت ایستا به خود نگرفته است.

به گزارش صبح مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی در نشست خبری هفته «پژوهش» که با هدف تشریح عملکرد واحدهای زیرمجموعه سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی در عرصه پژوهش برگزار شد، ماموریت آستان قدس رضوی را در سه محور زیارت، وقف و نذر و فرهنگ رضوی تبیین کرد.
وی تولید علم را بخش حائز اهمیت این محورها برشمرد و از جمله وظایف مراکز علمی آستان قدس رضوی، تولید دانش بر پایه این سه محور عنوان کرد.

حسینی با اشاره به پیشینه قریب به یکصد ساله پژوهش در کتابخانه رضوی، به امتداد این مسیر طی سال‌های گذشته اشاره داشت که روز به روز عملکرد آن پررنگ‌تر شده است.

ایجاد شورای پژوهش
وی به ایجاد شورای پژوهش و انتشارات از سال ۱۳۷۹در کتابخانه مرکزی رضوی اشاره داشت که جایگاه کتابخانه آستان قدس رضوی را از یک کتابخانه سنتی با فعالیت‌های محدود پژوهشی، به یک نهاد تأثیرگذار و مطرح در حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی، آرشیو و موزه‌داری تغییر داد.

حسینی در تشریح عملکرد این شورا گفت: شورای پژوهش با ابزارهای پژوهشی طی این سال‌ها تلاش داشته تا پژوهش را به جایگاه واقعی خود در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد برساند.

وی به تأسیس «نشریه الکترونیکی شمسه» به عنوان یکی از عملکردهای این شورا اشاره داشت که آخرین یافته‌ها و جدیدترین مقالات پژوهشی در سریع ترین زمان ممکن در آن منعکس می‌شود.

انجمن علمی پژوهشگران
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در این نشست خبری به ایجاد «انجمن علمی پژوهشگران سازمان» به عنوان دیگر دستاورد این سازمان اشاره داشت که طی مدت فعالتی خود ۱۸۵ دوره در داخل سازمان و ۴۳ نشست علمی را توسط پژوهشگران و اساتید خارج از سازمان برگزار کرده است.

فضای مجازی یارکمکی پژوهشگران
حجت الاسلام سیدجلال حسینی همچنین با اشاره به فعالیت‌های این سازمان طی دو سال اخیر، به «ایجاد پایگاه کتابخانه دیجیتال فهارس» اشاره داشت که از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و تا کنون بیش از ۲۶ هزار صفحه فایل متنی فهرست نسخه خطی از مجموعه فهارس چاپ شده کتابخانه‌های آیت الله مرعشی قم بخش خطی، مدرسه سپهسالار وکاخ گلستان رافهرست کرده است.
وی، «راه¬اندازی ایستگاه مطالعه دیجیتال در کشور» را از دیگر دستاوردهای این سازمان برشمرد که به منظور دسترس‌پذیر کردن منابع دیجیتال در کتابخانه‌های سازمان، ۹ ایستگاه مطالعه دیجیتال درکتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی کشور در سال۹۹ راه‌اندازی کرده است.

دسترسی به ۵۱۳ میلیون منبع دیجیتال
حسینی «دسترس پذیری منابع دیجیتال» به منابع از طریق شبکه سازمان، کتابخانه دیجیتال و ایستگاه¬های مطالعه را از دیگر اقدامات این سازمان در راستای دستیابی پژوهشگران و علاقه-مندان به منابع دیجیتال عنوان کرد که از سال ۹۹ با اجرای این طرح، قریب به ۵۱۳ میلیون منبع دیجیتال ایجاد شده و در دسترس پژوهشگران قرار گرفته است.

«ایجاد آرشیو نشریات دیجیتال» در سال ۹۹ و دیجیتال سازی ۹۸۷ عنوان نشریه، با ۴۰ هزار و ۹۱۹ نسخه و دسترس پذیری آن از طریق سامانه کتابخانه دیجیتال، دیجیتال‌سازی بیش از یک ملیون ۳۰۰ هزار منابع اطلاعاتی به منظور حفاظت از منابع اطلاعاتی موجود در سازمان و همچنین دسترس‌پذیری بهتر منابع برای پژوهشگران و «فراداده نویسی و ورود اطلاعات منابع در سامانه کتابخانه دیجیتال» به صورت بنیادی و یا با بهره¬گیری از پایگاه¬های اطلاعاتی از قبیل کتابخانه کنگره آمریکا، کتابخانه بریتانیا، کتابخانه ملی و یا نرم‌افزار کتابخانه¬ای آستان قدس رضوی از دیگر اقدامات این کتابخانه در امر پژوهش بود که وی بدان اشاره داشت.
حسینی تصریح کرد: طی ۲ سال گذشته ۱۴ عنوان رساله تخصصی دکتری و پایان نامه‌های ارشد با محوریت توسعه خدمات کتابخانه‌ای و پژوهش در بخش‌های مختلف این سازمان اعم از اشیاء موزه‌ای، نسخ خطی و آرایه‌های به کار رفته در آن و اسناد تاریخی با راهنمایی و حمایت همکاران سازمان تدوین شده‌اند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن