اخبار مهماقتصادی

کشت گلخانه ای از سودآورترین سرمایه گذاری ها در کشور/ اعطای تسهیلات ۸ درصدی

کد خبر : 22368

با توجه به قرار گرفتن ایران در اقلیم خشک، کشت گلخانه ای نظر به ویژگی های منحصربه فرد می تواند به مثابه راه نجات تولید کشاورزی کشور باشد.

کشت گلخانه ای با توجه به ویژگی هایی از جمله صرفه جویی چشمگیر در مصرف آب، افزایش بهره وری، امکان کشت و برداشت محصول در تمام فصول، قابلیت مقابله با تهدیدات و خسارات به واسطه کنترل ها و اقدامات پیشگیرانه یکی از راه های مهم رونق تولید در کشور در قالب اقتصاد مقاومتی است.

اعمال سیاست های هوشمندانه در بخش کشاورزی از جمله گرایش به شیوه های نوین کشت و دوری از شیوه های سنتی می تواند در بحرانی ترین شرایط ممکن نه تنها کمک حال بلکه راهگشا و گزینه ای برای خروج از بحران محسوب شود.

سیاست و برنامه جدی وزارت جهاد کشاورزی ترویج و توسعه کشت گلخانه ای در سراسر کشور و استانها و نیز ترغیب کشاورزان به ورود به این عرصه با ارائه حمایت های تسهیلاتی، کارشناسی و امثال آن است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در سفر روز پنجشنبه به خراسان رضوی و نشست با مدیران شهرستانها و کشاورزان نمونه به تشریح برنامه های این وزارتخانه در زمینه توسعه و ترویج کشت گلخانه ای پرداخت و در نشست با خبرنگاران شرکت کرد.

کشت گلخانه ای اولویت وزارت جهاد کشاورزی

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت گلخانه ای یکی از محورهای اصلی در اقتصاد مقاومتی محسوب می شود، گفت: توسعه و ترویج این شیوه کشت در شرایط آب و هوایی کشور ضرورتی است که مورد توجه جدی این وزارتخانه قرار گرفته است.

جواد طهماسبی افزود: در حال حاضر ۱۶ هزار هکتار در کشور زیر کشت گلخانه قرار دارد و سالانه سه میلیون تن محصول از این سطح برداشت می شود ضمن اینکه گل های شاخه بریده نیز در این شیوه کشت خوبی در کشور دارد.

وی اظهار داشت: توجه و نگاه دولت تدبیر و امید به کشت گلخانه ای به عنوان یک ضرورت بیش از سایر دولت ها بوده است بطوری که در سال ۱۳۹۲ و همزمان با آغاز به کار این دولت سطح زیر کشت گلخانه ای در کشور هشت هزار هکتار بود که در طی حدود ۶ سال این سطح به دو برابر افزایش یافت.

وی با بیان اینکه کشت محصولات صیفی در گلخانه هم اکنون در کشور رواج خوبی دارد گفت: برخی کشاورزان کشت محصولاتی چون انار و لیموترش را نیز در محیط گلخانه با موفقیت امتحان کرده و نتیجه مثبت گرفته اند.

افق ۱۴۰۴ ایجاد ۴۸ هزار هکتار گلخانه در کشور

طهماسبی با بیان اینکه در چشم انداز ۱۰ ساله ایجاد ۴۸ هزار هکتار کشت گلخانه در کشور تا سال ۱۴۰۴ هدف گذاری شده است، افزود: ترویج کشت گلخانه در شیب ملایمی با حمایت از کشاورزان و ترغیب آنان به سوی این اقدام اقتصادی انجام می شود.

وی اظهار داشت: حمایت های لازم بیمه ای و ارائه تسهیلات در کشور از این بخش به اوج خود رسیده است.

وی با اشاره به ویژگی های منحصربفرد کشت گلخانه ای گفت: سازگاری با اقلیم کشور در این نوع کشت، بازار مصرف خوب برای محصولات گلخانه ای، بهره وری مناسب و صرفه جویی آب تا ۹۰ درصد، تولید مستمر، تولید خارج از فصل، تولید کنترل شده و کاهش میزان آلودگی و خسارات در کشت گلخانه ای تنها بخشی از ویژگی های این روش است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بهره وری نیز در کشت گلخانه ای بسیار مطلوب است به طوری که میزان برداشت محصول در هر هکتار کشت گلخانه ای معادل برداشت محصول از ۱۰ تا ۱۲ هکتار فضای باز است.

گلخانه راه رونق اشتغال

وی با اشاره به اشتغالزایی خوب در شیوه کشت گلخانه ای اظهار داشت: هر هکتار کشت در این روش برای ۱۰ نفر اشتغال ایجاد می کند و این امر می تواند تحولی در اشتغال کشور ایجاد کند.

وی گفت: هم اکنون در سطح گلخانه های فعال کشور بیش از ۱۶۰ هزار نفر اشتغال مستقیم دارند.

اختصاص ۵۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات

طهماسبی با اشاره به توجه بسیار ویژه دولت به ترویج کشت گلخانه ای و اختصاص ردیف اعتباری به این امر افزود: امسال ۵۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان این بخش اختصاص یافته است که دو هزار میلیارد تومان در قالب لایحه بودجه سال جاری کشور و ۳۵۰۰ میلیارد تومان دیگر در قالب تبصره بودجه سالجاری است.

وی اظهار داشت: واگذاری تسهیلات با نرخ ۱۰ درصد و بازپرداخت ۶ ساله با احتساب یکسال تنفس در این راستا برنامه ریزی شده است.

کشت گلخانه ای زعفران هنوز قطعی نیست

طهماسبی با بیان اینکه کشت اغلب محصولات در گلخانه میسر است گفت: اما این کشت برای زعفران از نظر کیفیت و میزان ریسک هنوز مورد تایید نیست.

وی افزود: مطالعات در این زمینه در کشور در حال انجام است و با توجه به عدم تکمیل مطالعات نمی توان توصیه ای در کاربرد این شیوه کشت برای تولید محصولاتی مانند زعفران داشت.

استان خراسان رضوی با بیش از ۲۰۰ واحد گلخانه و ۲۸۰ هکتار سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای رتبه دهم را در کشور دارد اما هنوز با توجه به استعدادها و ظرفیت های موجود در این زمینه به جایگاه شایسته این ظرفیت ها نرسیده است.
این استان با یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار کشتزار و ۱۴.۶ میلیون واحد دامی افزون بر ۱۰ درصد تولیدات زراعی، باغی و دامی کشور را دارد.
خراسان رضوی با تولید بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی به ارزش ناخالص اقتصادی ۹۵ هزار و ۷۳۰ میلیارد و ۴۲۳ میلیون ریال جایگاه تاثیرگذار در اقتصاد ایران دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن