اخبار مهممشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) در نشستی خبری عنوان کرد

رویکرد کیفی و کاهش هزینه‌ها در جشنواره بین المللی امام رضا(ع) پیگیری می‌شود

کد خبر : 21240

نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) با حضور محمود رضا برازش مدیرعامل و جمعی از مدیران بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) با حضور اهالی رسانه‌های مکتوب و فضای مجازی، صبح دوشنبه دهم تیرماه در مشهد برگزار و سیاست‌ها و رویدادهای دوره جاری جشنواره در جمع خبرنگاران تشریح شد.
به گزارش  صبح مشهد، برازش در شروع این نشست خبری گفت: پس از پایان برنامه‌های سال قبل، ارزیابی‌های لازم توسط کارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد. نتایج به دست آمده حاوی این نکته بود که توسعه کمّی خوبی در همه کشور داشتیم. ارزیابی‌ها این‌طور نتیجه داد که بعضی از رویدادها و جشنواره‌ها با یکدیگر ادغام شود. هم‌اکنون از ۳۲ جشنواره به ۱۵ جشنواره رسیده‌ایم و سعی کردیم از مخاطبان تخصصی در برنامه‌ها بهره ببریم.
وی با اشاره به بخش ادبی جشنواره‌های سال گذشته گفت: جشنواره‌های ادبی مختلف این رویداد بزرگ بین‌المللی در سال‌های گذشته ۶ عنوان بود که در دوره جاری در ۲ جشنواره ادغام شد. جشنواره‌های تئاتر هم که در سطوح مختلف برگزار می‌شد از ۳ به ۲ عنوان کلی تغییر کرده است که به صورت دوسالانه برگزار می‌شود. در همین بخش همچنین به تولید آثار تئاتر خواهیم پرداخت تا کمبودها را از جنبه کیفی هم جبران کنیم.
برازش به نظام بودجه‌ریزی جشنواره اشاره کرد و گفت: مجموع اعتبار تخصیصی سال قبل جشنواره ۷ میلیارد تومان بوده که کمک به ۳۱ استان و سازمان و هزینه‌های برگزاری و تولید آثار هر برنامه را شامل می‌شده است. با توجه به وضعیت مالی کشور سعی کردیم تا بار مالی افزوده‌ای نداشته به گونه‌ای که ۳۰ درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش هزینه داشتیم. با این حال تلاش شد تا این صرفه‌جویی‌ها در کیفیت برنامه‌ها تأثیر منفی نداشته باشد و این رویکرد را در سال جاری نیز دنبال می‌کنیم.
وی ادامه داد: اگر جشنواره‌ای با قوام و ثبات مطلوبی اجرا شود، به‌صورت متمرکز در همان استان ادامه خواهد داشت. اما اگر مشکلاتی در میان باشد با استفاده از نظرات کارشناسی، دست به تغییرات مختلفی برای رفع مشکل خواهیم زد.
برازش از حمایت ویژه از استان‌هایی خبر داد که در جریان بلایای طبیعی آسیب دیده‌اند و افزود: جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) حمایتی ویژه‌ای از مناطق محروم و سیل‌زده و استان‌هایی که جمعیت تلفیقی دارند خواهد داشت و برنامه‌های فوق‌العاده‌ای برای آن‌ها برگزار می‌کند. به همین مناسبت اجرای برنامه در استان گلستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، خراسان، ایلام و بعضی شهرستان‌های خاص را در دست اقدام داریم.
وی با اشاره به حمایت‌های بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: به‌صورت مشارکتی حمایت‌هایی از دستگاه‌هایی که برنامه‌های همسو دارند انجام می‌دهیم. هرچند ممکن است این حمایت در بخش مالی نبوده و صرفاً در بخش اجرا یا برنامه‌ریزی باشد. گاهی از شهرها و شهرستان‌های دور به بنیاد مراجعه می‌کنند و ما فقط در حد تبرک می‌توانیم کمک کنیم.
وی با اشاره به همکاری‌های بنیاد با شهرداری مشهد و آستان قدس رضوی گفت: از شهرداری مشهد سپاسگزاریم. بنیاد با همکاری آنها تابلوها و المان‌های خوبی برای کلان‌شهر مشهد و دیگر شهرهای کشور ساخته است. هزینه طراحی تابلوها را ما پرداخت کردیم و اجرا به عهده شهرداری بوده است. برازش افزود: ازجمله همکاری با شهرداری همین بوده است که موقعیت‌های متعددی برای بازنمایی آثار داشته باشیم و به‌زودی شاهد ارائه نمایشگاه دائمی آثار هنرمندان معاصر در زمینه هنر رضوی در شهر مشهد خواهیم بود.
وی با اشاره به همکارهای میان سازمانی با آستان قدس رضوی و رسانه ملی گفت: با آستان قدس رضوی هم جلسات متعددی تشکیل دادیم و سعی کردیم برنامه‌ریزی واحدی برای ارتقاء کارها داشته باشیم. با صداوسیما و سایر رسانه‌ها هم ارتباط خوبی داریم و حمایت متقابلی داشته‌ایم.
وی در بخش دیگری از این نشست به روال کار بنیاد امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: بنای ما بر این است که به تصدی‌گری برنامه‌ها نپردازیم. بنیاد کمتر از ۳۰ نفر پرسنل دارد و سعی کردیم مجموعه‌ای کوچک و چابک داشته باشیم. برای صرفه‌جویی ساختمان قبلی که اجاره‌ای بود را تحویل دادیم و به ساختمان سابق مجموعه برگشتیم.
برازش به تولید آثار هنری اشاره کرد و گفت: در بخش تئاتر از هشت نمایشی که قرار بوده است تحویل بنیاد شود شش مورد تمام شده و دو مورد در مراحل آخر است. همچنین چند صد دقیقه آلبوم‌ شامل آواهای محلی مرتبط با حضرت امام رضا (ع) را از اقصی نقاط کشور و زبان‌های مختلف جمع‌آوری کردیم که این نواها با شرایط حرفه‌ای ضبط شده است.

وی در همین زمینه افزود: آلبوم آوازهای رضوی با هنرمندی هنرمندان برتر کشور در حال آماده شدن است و از ۸ موردی که سفارش داده شده ۵ مورد نهایی شده است.
برازش درباره برنامه اختتامیه جشنواره گفت: این برنامه در مجتمع سپید دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار خواهد شد. تغییرات کوچکی نسبت به گذشته در آن داریم و علاوه بر تقدیر از خادمان رضوی از سازمان‌هایی که برنامه‌های خوبی در جهت فرهنگ رضوی داشته‌اند تقدیر خواهیم کرد.
برازش با توجه به سیاست کاهش هزینه‌های جشنواره گفت: در بخش دعوت از مهمانان بین‌الملل سختگیری می‌کنیم چراکه هزینه‌های زیادی برای مجموعه دارد و در این زمینه بخش خصوصی با ما همکاری می‌کند.
وی در همین زمینه افزود: از کشورهای غنا، اکراین، ترکیه، بنگلادش و هند مهمان داریم. بخشی از آنها خادم رضوی هستند و ما صرفاً بخشی از هزینه‌های پذیرایی و حضور این افراد را قبول کردیم. از قبل از عید با توجه به شرایط کشور از سفرای کشورهای دوست دعوت کردیم در برنامه اختتامیه ما شرکت کنند و سفرای کشورهای تونس، اندونزی، پاکستان و عراق در مشهد شرکت خواهد داشت. در این بخش با وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هماهنگی داریم. در مرو هم برنامه ویژه‌ای در ایام میلاد امام رضا(ع) اجرا خواهد شد.
شایان ذکر است هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) توسط بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در سال جاری در رشته‌‌های گوناگون و به میزبانی استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن