اجتماعیستون اصلی

آغاز به کار ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید در ناوگان اتوبوسرانی مشهد

کد خبر : 6105

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد از آغاز به کار ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید در ناوگان تا ۱۰ روز آینده خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد، علی اصغر نیشابوری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه بیان کرد: متاسفانه در سال جاری دولت در بحث یارانه بلیت و خرید اتوبوس به شهرداری مشهد هیچ کمکی نکرده است.
وی افزود: رییس جمهور در سال ۹۳ در سفر به شهر مشهد وعده خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس را دادند که بخشی از آن محقق شده است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد اضافه کرد: در راستای این وعده، دو قرارداد برای خرید اتوبوس با شرکت سازنده به امضا رسید که ۱۰۰ دستگاه آن خریداری و ۱۰۰ دستگاه دیگر نیز در حال شماره‌گذاری است.
نیشابوری تصریح کرد: مقرر شده بود این ۱۰۰ دستگاه در نیمه شهریورماه به شهرداری مشهد تحویل داده شود اما نهایتا تا ۱۰ روز دیگر تحویل و در چرخه سرویس‌دهی قرار خواهد گرفت.
وی بیان کرد: هزینه خرید این ۲۰۰ دستگاه اتوبوس ۸۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون دولت ۲۰ میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در ادامه از خرید ۱۰۰ دستگاه مینی‌بوس دو درب خبر داد و گفت: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد ۱۰۰ دستگاه مینی‌بوس دو درب برای خطوط کم مسافر خریداری شده است.
نیشابوری تصریح کرد: این مینی‌بوس‌ها با هزینه ۱۳ میلیارد تومان و تماما از اعتبار شهرداری خریداری شده است که تا اردیبهشت ماه سال آینده فعالیت خود را آغاز می‌کنند.
خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس با اعتبارات شهرداری
وی همچنین در خصوص خرید اتوبوس‌های پایه گازسوز نیز بیان کرد: طبق مصوبه شورای وزیران در تیرماه سال جاری ۲۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهرها در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: براین اساس شورای اسلامی شهر مشهد مصوب کرد که در صورت تامین تسهیلات برای مشهد در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، شهرداری مشهد با استفاده از آن و اعتبارات خود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس پایه‌ گازسوز را خریداری کند.
نیشابوری بیان کرد: در حال حاضر اتوبوس‌های پایه‌ گازسوز در حمل و نقل عمومی شهرهای کشور استفاده نمی‌شود.
وی اضافه کرد: در قراردادی دیگر که مهرماه منعقد خواهد شد ۲۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری خریداری می‌شود که طبق توافق با شرکت سازنده ۸۰ درصد از اعتبار خرید آن به صورت فاینانس پرداخت می‌شود.
میانگین جابه‌جایی مسافر هر دستگاه اتوبوس ۳۵۰ نفر است
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در پاسخ به این مشکل که در برخی از خطوط تعداد اتوبوس‌‌ها برای مسافران آن کافی نیست، گفت: در خطوط مختلف تعداد مسافران و تراکنش من کارت تعیین کننده تعداد اتوبوس است.
نیشابوری در خصوص میانگین جابه جایی مسافر برای هر دستگاه اتوبوس بیان کرد: به طور میانگین هر دستگاه اتوبوس در روز باید ۸۰۰ مسافر را جابه جا کند اما بیشترین تعداد مسافری که هر دستگاه اتوبوس در مشهد جابه جا می‌کند ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر است.
وی بیان کرد: تنها خطوط BRT تعداد مسافران زیادتری را جابه جا می‌کنند.
اسقاط ۱۷۸ دستگاه اتوبوس در سال گذشته
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد همچنین در خصوص بازسازی اتوبوس‌های فرسوده نیز بیان کرد: در حال حاضر عمر مفید هر دستگاه اتوبوس در ناوگان ۷٫۵ تا ۸ سال است که تلاش داریم با جایگزینی اتوبوس‌های جدید و بازسازی این عمر را کاهش دهیم.
نیشابوری اضافه کرد: در راستای خروج اتوبوس‌های دودزا از ناوگان، سال گذشته ۱۷۸ دستگاه اتوبوس اسقاطی از رده خارج شده است.
وی بیان کرد: همچنین در تفاهم با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ۱۳۰ دستگاه اتوبوس با عمر بالای ۱۰ سال از ناوگان خارج و بازسازی شده تا در شهرهای کوچک از آن استفاده شود.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد گفت: فاز اول تحویل این اتوبوس‌ها فردا با آماده‌سازی ۵۲ دستگاه اتوبوس بازسازی شده انجام می‌شود.
کاهش ۱۰ درصدی عدم پرداخت بهای خدمات اتوبوس از سوی شهروندان
وی همچنین در خصوص میزان عدم پرداخت بهای خدمات اتوبوس از سوی شهروندان گفت: در گذشته ۳۰ درصد از بهای خدمات بلیت اتوبوس از سوی شهروندان پرداخت نمی‌شد که با اجرای طرح دریافت نقدی این رقم کاهش و به ۲۰ درصد رسیده است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: بهای تمام شده خدمت‌رسانی به هر مسافر در بخش سازمانی و خصوصی ۱۰۷۰ تومان است که طبق قانون یک سوم آن را باید شهروند پرداخت کند که در بخش سازمانی مسافر ۳۰۰ و در بخش خصوصی ۳۵۰ تومان پرداخت می‌کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن