اجتماعیاخبار مهم

رئیس پلیس راهور استان خراسان رضوی؛ کاهش ۵ درصدی تصادفات فوتی در خراسان رضوی/افزایش ۹ درصدی تصادفات جرحی

کد خبر : 21084

رئیس پلیس راهور استان خراسان رضوی گفت: در سال ۹۷ در مجموع ۵ درصد کاهش در تصادفات و جان‌باختگان ناشی از آن داشته‌ایم.

به گزارش صبح مشهد، سرهنگ محمدباقر سلیمی، صبح امروز در نشست خبری رئیس پلیس راهور استان خراسان رضوی مطرح کرد: در سال ۹۷ در مجموع ۵ درصد کاهش در تصادفات و جان‌باختگان ناشی از آن داشته‌ایم. پلیس راهنمایی‌ورانندگی در ۲۹ شهرستان استان، ۵۲ شهر و ۴۵ شهرک اقماری حضور دارد و طول معابری ک پوشش می‌دهد حدودا ۵۳ هزار و ۴۹۶ کیلومتر در سطح شهرهای استان است.

وی افزود: در سال ۹۷علی‌رغم موفقیت در تصادفات منجر به فوت، ۹ درصد شاهد افزایش در تصادفات جرحی داشتیم و از ۷ سال گذشته که رو به رشد بوده‌است، در سه ماهه آخر ۹۷ و سه ماهه اول ۹۸ با تعامل تمام دستگاه‌ها روند افزایش، مهار و در حال حاضر روند کاهشی را داشته‌ایم.

سلیمی اظهار کرد : راهنمایی‌ورانندگی استان، ۳۳۰ میدان مهم، ۱۹۲۶ تقاطع چراغ‌دار، ۶۱ باب پارکینگ هوشمند،۱۰۱ دستگاه دوربین ثبت تخلفات، کنترل سرعت‌دوربین چراغ قرمز و محدوده طرح ترافیک،۳۹۲ دستگاه دوربین فعال نظارتی است که در طول معابر استان مورد استفاده قرار می‌گیرد را تحت پوشش خود دارد.

رئیس پلیس راهور استان خراسان رضوی خاطر نشان کرد: درطول سال ۹۷ در کاهش حوادث رانندگی به ترتیب تربت جام، تربت حیدریه و گناباد و در مجموع ۱۲ شهرستان موفق در کاهش جانباختگان داشته‌ایم. شهرستان‌هایی که در حاد رانندگی افزایش داشته‌اند سبزوار، کاشمر و مشهد بوده‌اند. در طول سال ۹۷ این روند از سه ماهه پایانی ۹۷ تا الان رو به بهبود است.

وی با اشاره به اینکه«در حوزه اقدامات کنترلی افزایش۵۱ درصدی در کنترل تخلفات داشته‌ایم»، عنوان کرد: بیشترین تمرکز در شش ماهه دوم در تخلفات حادثه‌ساز بوده‌اند. ما شاهد افزایش ۱۰۴ درصدی در کنترل تخلفات حادثه ساز هستیم. به تخلفات مرده و ساکن که معمولا نقش موثر و مستقیمی در تصادفات ندارند کمتر پرداخته‌ایم و از تمام توانمان در حوزه تخلفات حادثه ساز استفاده کرده‌ایم.

سلیمی تصریح کرد: در توقیف خودرو حدود، ۷۰ هزار و ۵۳ دستگاه در سال ۹۷ به دلیل تخلفات حادثه‌ساز و یا دیگر موارد توقیف شده‌اند و همچنین ۵۴ هزار و ۴۹۱ دستگاه موتور سیکلت توقیف شدند. ۱۳ هزار وسیله نقیله دستکاری در پلاک مورد کنترل قرار گرفتند. حدود ۸ هزار خودرویی که خلافی بیش از یک میلیون تومان داشتند شناسایی و کنترل شدند.

وی افزود:۴۰۷ گواهینامه دارای نمره منفی شناسایی شدند و گواهینامه شان ضبط شد، در حوزه تست سلامت و الکل برابر ماده ۱۰، ۴۱۰ راننده تست مثبت داشتند و استفاده از مواد مخدر روانگردان و الکل تایید شد و گواهینامه‌شان ضبط شد. تقریبا کنترل‌ها میانگین از افرادی که در مجموع بعد از چهره‌زنی و شناسایی رفتار خاص مورد کنترل قرار می‌گیرند ۵۰ درصد مثبت و به صحت تستی که گرفته می‌شود می‌پردازیم.

رئیس پلیس راهور استان خراسان رضوی با بیان اینکه« ۷۳۸ راننده پرخطر شناسایی شدند و تکرار تخلفات حادثه‌ساز داشتند»، گفت: اگر اسناد نشان دهد که راننده‌ای در یک ماه بیش از ۳ باربا سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت رانندگی کرده، این راننده را پرخطر اعلام می‌کنیم و برخی از این‌ها که شرایط خاصی داشتند با نظر مقام قضایی به روانشناس معرفی شدند و با آن‌ها برخورد شده که در کنترل رفتارهای پرخطر تاثیر داشته و کنترل شده‌اند.

سلیمی مطرح کرد: در حوزه خدمات در سال ۹۷ در مجموع ۱۴۶ آموزشگاه رانندگی فعال در استان داشته‌ایم که امور ثبت نام و فرایند آموزش متقاضیان انواع گواهینامه را تحت نظارت پلیس قرار دارند و در مجموع ۱۱۵ هزار گواهینامه جدید در سال ۹۷ صادر شده و به رانندگان افزوده شدند که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته‌است.

وی افزود: حدود ۱۶ هزار پرونده در حوزه اجرائیات اعتراض به جرائم رانندگی و یا درخواست به تخفیف در جرایم در این راستا تشکیل شده و برابر قانون در کمیسیونی که با حضور قضات رسیدگی می‌شود و آرای لازمه صادر شده‌است به مرحله اجرا رسیده‌است.

رئیس پلیس راهور استان خراسان رضوی در رابطه با حوزه شماره‌گذاری که یکی از واحدهای خدمات پرمشتری است بیان کرد: در مجموع ۹۸۰ هزار خدمت شماره‌گذاری داده شده که حدود ۴۵۰ هزارتا از آن‌ها تعویض پلاک بوده‌است. حدود ۲۰ هزار نقل و انتقال موتور سیکلت بوده و مابقی شماره داخلی و خارجی، پلاک موقت و ثبت توقیف شکایت و رقع توقیف از مواردی است که از طریق واحدهای حقوقی می‌آید و خدمات انجام می‌شود.

سلیمی تاکید کرد: در طرح نوروزی مهم‌ترین آمار، بحث تصادفات و حوادث رانندگی است، در این طرح ما شاهد کاهش ۳۸ درصدی حوادث رانندگی منجر به فوت در سطح معابر شهری استان بوده‌ایم‌. در مجموع حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار وسیله نقلیه در طول ایام نوروز برابر دستگاه‌های تردد شمار به مشهد ثبت شده‌‌است. ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار خروجی از مشهد ثبت شده‌است.

وی ادامه داد: در اعمال قانون و کنترل، شاهد افزایش ۴۵ درصدی در کنترل تخلفات و ۸۴ درصدی در حوادث حادثه‌ساز بوده‌ایم. هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو و هزار و ۷۴۰ دستگاه موتور سیکلت در طول این ۲۰ روز مورد توقیف قرار گرفته‌اند.

رئیس پلیس راهور استان خراسان رضوی اظهار کرد: کاهش ۳۰ درصدی در وقوع تصادفات منجر به فوت در سه ماه استان داشته‌ایم و کاهش ۳ درصدی در تصادفات جرحی و در سه‌ماهی که از سال ۹۸ پشت‌سر گذاشته‌ایم این آهنگ کاهشی همچنان تداوم دارد که امیدواریم این وضعیت تداوم داشته‌باشد.

سلیمی خاطر نشان کرد: در این سه‌ماهه، حوزه شماره‌گذاری که بیشترین خدمات را در این حوزه داشته‌ایم، ۲۶۵ هزار خدمت شماره‌گذاری انجام شده، که در تعویض پلاک قدری کاهش داشته‌ایم و این آمار‌ها شاید به بازار خرید و فروش خودرو برمی‌گردد و در موارد دیگر افزایش خدمات داشته‌ایم.

رئیس پلیس راهور استان خراسان رضوی در حوزه صدور گواهینامه عنوان کرد: در مجموع ۲۸ هزار و ۲۵۶ گواهینامه جدید صادر شده و ۴۰ هزار و ۹۶۰ گواهینامه مورد تعویض، تجمیع و یا المثنی قرار گرفته‌است.

وی در رابطه با طرح تابستانی تصریح کرد: در طرح تابستانی پلیس‌ راهنمایی‌ورانندگی در مرحله اول آن است و مرحله اصلی آن از یک تیرماه وارد فاز جدید می‌شود. در تابستان امسال نیمه دوم دهه کرامت را داریم که پیش‌بینی افزایش تقاضای سفر و حضور گسترده زائرین در مشهد مقدس را داریم و در پایان تابستان ایام محرم را داریم. طرح امسال طرح ویژه‌ای است که پیش‌‌بینی شده با حداکثر توان به استقبال این سفرها برویم.

سلیمی در خصوص وادث رانندگی در سال گذشته گفت: در سال گذشته در تابستان ۱۲۴ نفر کشته در حوادث رانندگی در خراسان رضوی داشتیم. تمام تصادفات سال گذشته را مورد تحلیل قرار دادیم و نشان داد که تمرکز و وقوع تصادفات در چه موقعیت‌ها زمان‌هایی اتفاق افتاده و برنامه استقرار و پوشش ترافیکی برنامه‌ریزی شد و ماحصل این تحلیل‌ها طی یک برنامه منجر به شناسایی ۶۰ نقطه مکانی، که به صورت باالفعل و یا بالقوه به عنوان نقطه حادثه خیز و یا گره ترافیکی شناسایی شدند و برنامه‌ای مدون با همکاری شهرداری انجام شد.

وی افزود: در ۱۶ نقطه برنامه کوتاه مدت، اجرایی شد و تاثیر خوبی داشت. ترافیک‌های طولانی که در حدفاصل میدان انقلاب و زیرگذر جهاد داشتیم با اصلاح هندسی کاهش پیدا کرد. در طول طرح تابستانی تلاش شده از ظرفیت انتظامی شهرستان‌ها و واحدهایی که شاید کمتر آماده خدمت باشند هم‌افزایی شود و نیرو‌ها و خودرو‌ها در اختیار قرار گیرند.

رئیس پلیس راهور استان خراسان رضوی خاطر نشان کرد: برای بهبود وضعیت ترافیک و تصادفات، جریان رسانه‌ای مدنظر ما است. نبود زیرساخت مناسب کنارگذر برای عبور وسایل نقیله سنگین از دیگر مسائلی است که با آن روبرو هستیم. ضریب اشغال و تراکم و ترافیکی که یک اتوبوس یا کامیون ایجاد می‌کند تا ۱۳ برابر یک سواری هم به عنوان هم‌سنگ گرفته می‌شود، روزانه حدود ۲۰ هزار تردد کامیون در مشهد داریم همه ما این رسالت را داریم که به عنوان یک چالش و جریان رسانه‌ای مطرح کنیم تا معابر کم‌ظرفیت مشهد از این همه بار کامیون نجات پیدا کند.

سلیمی در خصوص طرح پایلوت وکیل‌آباد عنوان کرد: طرح پایلوت پیشگیری از تصادفات بلوار وکیل آباد به صورت نمونه یک معبر را تحت کنترل قرار دادند و همچنان این طرح ادامه دارد، درصد تصادفات این معبر حدود ۱۵ درصد نسبت به شرایط قبل از آن کاهش پیدا کرده، البته تمام این موفقیت تنها به پلیس برنمی‌گردد، به دلیل اینکه در آن‌جا اقدامات زیادی انجام گرفت، دو دسترسی‌ محدود شد و بحث پیاده‌رو سازی و حاشیه بلوار وکیل‌آباد هم اقدامات خوبی بود که انجام شد و در کنار آن تاثیر خوبی داشت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن