اسلاید شوشهری

پویش «مصرف آب، نصف» سهم ۲۵ درصدی در تامین کسری آب مشهد دارد

کد خبر : 54053

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: ۲۵ درصد از میزان کسری چهار هزار و ۱۵۰ لیتری آب مشهد با اجرای راهکارهای پویش «مصرف آب، نصف» توسط مردم تامین خواهد شد.

به گزارش صبح مشهد، حسین اسماعیلیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با وضعیت شدید خشکسالی باید مصرف آب را در مشهد به نصف کاهش دهیم، برای تحقق این هدف پس از کارهای کارشناسی و جلسات بحث و بررسی در استانداری خراسان رضوی در بحث اقناع افکار عمومی و فرهنگ‌سازی در حوزه مدیریت مصرف پویشی با عنوان «مصرف آب، نصف» با هدف تبیین بحران کنونی و دعوت از مردم به کاهش مصرف آب آغاز به کار کرده است.

وی بیان کرد: در این پویش سه راهکار مهم با توجه به فرهنگ مصرف‌کننده و اقلیم منطقه با عنوان (۳-۳۰-۳) پیشنهاد داده شده که عبارت از ۳ دقیقه کاهش زمان دوش گرفتن، کاهش دادن حجم فلاش تانک‌ها به میزان ۳۰ درصد در طی تابستان و کاهش میزان سه ساعت از روشن بودن کولر آبی است که بر میزان مصرف بسیاری اثر می‌گذارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد بیان کرد: حوزه های مصرف و تامین آب در مشهد متعادل و تراز نیست، این کلانشهر علاوه بر جمعیت ثابت خود هر ساله میزبان زائران زیادی است که بیشترین حضور آنها در ایام اوج مصرف مانند تابستان است.

وی خاطر نشان کرد: تامین آب مشهد در چنین شرایطی از پیچیدگی‌های فنی خاصی برخوردار است و به دلیل نوسانات شدید در حوزه مصرف گاهی هم زمان شدن برخی مناسبت‌ها منجر به بالا رفتن مصرف آب می‌شود.

اسماعیلیان با بیان اینکه هم اینک سدها اوضاع خوبی ندارند و میانگین ذخیره سدها ۱۱ درصد است، افزود: نیاز آبی حداقلی شهر مشهد نیز در اوج مصرف تابستان با در نظر گرفتن برنامه‌های مدیریت مصرف و تعدیل فشار، حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ لیتر بر ثانیه است.

به گفته وی، از طرفی ظرفیت تولید و ورودی آب با در نظر گرفتن تمام منابع، شامل سدها، منابع سطحی و زیرزمینی حدود هشت هزار و ۵۵۰ لیتر بر ثانیه است.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که اقدامی صورت نگیرد، حدود چهار هزار و ۱۵۰ لیتر بر ثانیه معادل تقریبا ۳۲ درصد کمبود و کسری آب در زمان اوج مصرف خواهیم داشت.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: در مشهد سرانه مصرف به نسبت میانگین کشوری عدد بالایی نیست، میزان مصرف خانگی هر فرد به شکل شبانه روزی میزان ۱۲۰ لیتر است که از سقف استاندارد و نسبت سایر کلانشهرها پایین‌تر است و مطابق بررسی‌های صورت گرفته، امکان مدیریت مصرف و رساندن این میانگین به ۷۰ لیتر در شرایط بحرانی آب وجود دارد.

به گزارش ایرنا، ٩٨ درصد پهنه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی شدید و ۶٠ درصد از این مساحت در وضعیت خشکسالی بسیار شدید است.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده‌ است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن